צילום: פייסבוק

משרד הבריאות: "אוסר לתייג על רקע מקום מגורים או השתייכות קבוצתית"

לבקשת שר הבריאות יעקב ליצמן בעקבות מקרי אפלייה נגד קבוצות אוכלוסיה במשבר הקורונה: פרופ’ איתמר גרוטו המשנה למנכ”ל משרד הבריאות פרסם נוהל האוסר תיוג ומניעת טיפול רפואי על רקע מקום מגורים או השתייכות קבוצתית

לבקשת שר הבריאות יעקב ליצמן בעקבות מקרי אפלייה נגד קבוצות אוכלוסיה במשבר הקורונה: פרופ’ איתמר גרוטו המשנה למנכ”ל משרד הבריאות פרסם נוהל האוסר תיוג ומניעת טיפול רפואי על רקע מקום מגורים או השתייכות קבוצתית. את הדברים כתב במכתב למנהלי בתי החולים, מנהלי קופות החולים, משרד הפנים, משטרת ישראל, פיקוד העורף, ההסתדרות הרפואית בישראל, הסתדרות האחיות והאחים בישראל והסתדרות הרוקחים בישראל.

"משרד הבריאות בוחן שעורי תחלואה לנפש בישובים ודפוסי שינוי בתחלואה ונערך לסייע במניעת התפשטות הקורונה בישובים בעלי שיעור גבוה, ללא קשר לזהות הישוב. בין הישובים שמדאיגים אותנו מצויים גם ישובים חילוניים, במרכז ובפריפריה, יהודים וערביים. בשל גידול החולים בעיר בני ברק וכן שיעור החולים הגבוה בה, יצאו הנחיות המטילות סגר על הישוב. החלטות אלה התקבלו בכובד ראש. אל לנו להעמיק את המחיר הנובע מסגר זה באמצעות תיוגם של אנשים רק בשל מוצאם, סטיגמטיזציה של מטופלים ויחס מפלה".

"נבקש להזכיר כי מערכת הבריאות דוגלת בשוויוניות, ונושאת בדגל של "אפס גזענות" וטיפול בכל אדם ללא קשר למוצאו ולמקום מגוריו, ואף בתנאים קשים, מורכבים ומסכני חיים. אנחנו גאים בצוותי המערכת ומבקשים כי תחזקו את ידם של המטפלים בעבודת הקודש שהם עושים. אנחנו גם מודעים לעדויות על מקרים בהם תויגו חולים בשל מוצאם ומבקשים כי תחדדו הנחיותינו מול הצוותים כי יש לטפל בכל אדם הזקוק לטיפול וכי אין להבדיל בטיפול או לתייג חולים ע"פ מוצא מגוריהם או השתייכותם הקבוצתית".

הוא מדגיש כי, "אין למנוע מחולים הנזקקים לטיפול רפואי שגרתי או דחוף לצאת מהשכונה או מהישוב לצורך כך. יש לאפשר כניסה או יציאה של בני משפחה או מטפלים או מתנדבים המבקשים להגיש סיוע לאדם שיש לו צורך רפואי או הזקוק לסיוע להגיש לו עזרה זו".

עוד הוא כתוב כי "זוהי תקופה מאתגרת מבחינה רפואית וכן חברתית. מחד, כולנו, ללא יוצא דופן, חשופים לסכנת הידבקות. מאידך, נבקש לשמור על קבוצות מסוימות יותר מאחרות, למשל על הקשישים שמועדים יותר לתחלואה קשה ולתמותה. לעיתים הצורך להגן על אוכלוסיות הופך במהרה לתיוג והדרה. זאת נבקש בעזרתכם למנוע ולהבטיח את יכולתנו לשמור על איזון ראוי בין הגנה על בריאותם של האנשים לבין בריאותו של המרקם החברתי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו