Yossi Zeliger/Flash90

משרד המודיעין: 20 מדינות 'ירוקות' שניתן לטוס אליהן; דו"ח: לעכב בחודש

דו"ח של המשרד מפרט רשימה של 20 מדינות, שרובן כבר נמצאות במגעים עם ישראל על חידוש הטיסות, וממליץ "לקדם באופן מבוקר את פתיחת השמיים". מרכז המידע והידע שחוקר את התפרצות הקורונה מזהיר: תיירים עלולים להפיץ את המחלה בהיקף עצום

משרד המודיעין מפרסם מסמך המלצות בנוגע לחידוש הטיסות היוצאות מישראל, לקראת הפתיחה מחדש של השמיים ושדות התעופה ברחבי העולם, שנסגרו בגלל נגיף קורונה. במסמך, שהוכן באגף המדיניות של המשרד, מופיעה רשימה של 20 מדינות "ירוקות", שניתן יהיה לטוס אליהן כבר בקרוב לאחר שרמת התחלואה בהן ירדה משמעותית.

רשימת זו כוללת 11 מדינות שכבר נמצאות במגעים לחידוש הטיסות לישראל: איי סיישל, קפריסין, יוון, קוריאה הדרומית, סלובניה, מונטנגרו, גאורגיה, קרואטיה, בולגריה, אוסטריה וליטא. 9 המדינות הנוספות שעומדות בקריטריון ה"ירוק" הן וייטנאם, טאיוואן, אוסטרליה, הונג קונג, שווייץ, סלובקיה, לטביה, איסלנד וניו זילנד.

משרד המודיעין סבור, כי בהמשך ישראל צריכה לקדם מגעים לחידוש הטיסות עם מדינות המוגדרות כעת "צהובות", כאשר מגמת התחלואה בהן מסתמנת כחיובית. רשימה זו כוללת את גרמניה, צ'כיה, הונגריה, דנמרק, פינלנד, אסטוניה, מלטה, יפן ותאילנד.

מחברי המסמך מדגישים, כי הגבולות הפנימיים באירופה צפויים להיפתח בקרוב, באופן שיביא כנראה לשינוי המסקנות. לפיכך, ממליצים במשרד המודיעין לבצע הערכות סיכונים לפי שדות תעופה ספציפיים, ולא רק לפי מדינות, ולבחון את כלל הנתונים אחת לשבועיים.

שר המודיעין, אלי כהן, אמר כי "על רקע הירידה בתחלואת הקורונה, יש לקדם באופן מבוקר את פתיחת השמים, לאור החשיבות המשמעותית למשק בכלל, ולענף התיירות ולכניסת משקיעים זרים בפרט. פתיחת השמים הינה מרכיב מרכזי והכרחי של החזרה לשגרה ושל מציאות החיים החדשה לצד נגיף הקורונה".

מנגד, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, גוף של צה"ל, הפיץ הבוקר מסמך עם המלצה לדחות את פתיחת השמיים. "אנו ממליצים בשלב פעיל זה של המגפה העולמית, לעכב למשך פרק זמן קצר (מספר שבועות) את פתיחת השמיים, כדי ללמוד בתקופה זו מניסיונן של מדינות אחרות שיפתחו את גבולותיהן כבר בזמן הקרוב כיצד משפיעים צעדים אלו על היקף התחלואה בתחומן", נכתב במסמך.

"בתרחיש מחמיר, עלולה פתיחת השמים אף להוביל להתפרצות משמעותית מחודשת", נכתב. לפי מחברי המסמך, "בשל התחלואה העולמית המתרחבת, פתיחת השמיים, שמשמעה התרת כניסת זרים לארץ וביטול חובת הבידוד לשבים, עלולה להוביל להגברה משמעותית של היקף התחלואה בקורונה בישראל".

עוד הזהירו: "תיירים הנושאים את הנגיף הינם בעלי פוטנציאל מוגבר להוות 'מפיצי על'. תיירים שנדבקו בנגיף הינם בראייתנו בעלי פוטנציאל מוגבר להפוך למפיצי על של המחלה עקב נטייתם המובנית של תיירים ואנשי עסקים לבקר באתרים רבים ולבוא במגע עם מספר רב של אנשים במהלך ביקורם בארץ. גם אזרחים ישראלים שיצאו לחו"ל לתיירות או לעסקים עשויים להידבק במחלה בשכיחות גבוהה עקב ריבוי מגעים בארצות היעד".

בשבועות האחרונים עסקה ישראל במגעים מול מדינות "ירוקות", בעלות שיעור תחלואה זהה או נמוך מזה של ישראל, במטרה לאפשר טיסות נכנסות ויוצאות ביניהן. מחברי המסמך טוענים כי עצם פתיחת השמיים והמעבר של תיירים עלול להפוך את אותן מדינות מ"ירוקות" ל-"אדומות", ולהעלות את שיעור החולים. נוסף לכך, הם מציינים כי השוני בין המדינות על אופן דיווח החולים יכול לגרום לעיכוב בעדכון נתוני תחלואה ובכך להציד מספרי חולים נמוכים משיעורם האמיתי באוכלוסיה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו