צילומים: דוברות הכנסת

אחרי דיון לילי: מסתמן שהחוק להגבלת תפילות והפגנות לא יאושר היום

השינויים ב'חוק הקורונה' טרם אושרו לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה בעקבות אלפי הסתייגויות שהאופוזיציה הגישה. ח"כ זוהר: "אם אלפים יבואו לבלפור, אלפים יתפללו ביום כיפור". הישג ליו"ר אשר: בנוסח החוק ייכתב שלא ניתן לאסור תפילות

בכנסת נמשך הבוקר (שישי) הליך החקיקה שיאפשר לממשלה להטיל הגבלות על תפילות והפגנות במרחב הציבורי בזמן שיוטל סגר כללי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. באופוזיציה הגישו הסתייגויות רבות לנוסח החוק, וחברי הכנסת בקואליציה חוששים כי הליך החקיקה לא יסתיים עד לכניסת הסגר לתוקף. אם כך יקרה, הסגר שאמור להתחיל בשעה 14:00 ייכנס לתוקף כמתוכנן, אך האפשרות להגביל את ההפגנות או התפילות תחת "מצב חירום לאומי" – לא תהיה בתוקף.

על פי ההערכה, הכנסת לא תצליח לחוקק היום את כלל ההצעות שהגישה הממשלה. ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר דנה הבוקר בנושא. החמרת הסגר אושרה בתקנות ולכן לא דורשת את אישור המליאה, אך הגבלת ההתקהלות בהפגנות ותפילות מחייבת חקיקה, שספק אם תושלם היום. לא ניתן לכנס היום מליאה אחרי השעה 11:00 ולכן אם הוועדה לא תספיק לאשר את החקיקה של הממשלה בנושא ההפגנות עד אז, לא יצליחו לכנס את המליאה והסגר יתחיל – אבל יכולה להתקיים הפגנה במהלך הסגר.

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר מהליכוד ניסה לשכנע את האופוזיציה להגיע להסכמות ואמר כי "אין אפשרות לסיים את החוק היום הכנסת ללא הסכמת האופוזיציה. אתמול נערכו מעל 60 הלוויות של חולי קורונה. אנחנו לקראת קפיצה משמעותית בתמותה ומקבלים מסרים שאם יבואו אלפים לבלפור, אלפים יבואו לבתי הכנסת להתפלל בכיפור. כל מי שטוען שזה שטויות יישפט בבית דין של מעלה. יש מי שרוצים שההפגנות יימשכו כי זה מגביר את התמותה. אם החוק לא יעבור ובימ"ש העליון יקבל החלטה שהוא לא מאשר את התקנות לארבעה ימים יתרחש פה אסון אפידמיולוגי שלא חלמנו".

בעקבות הדברים התפתח עימות חריף מול ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו שהתפרץ לדבריו: "מאיפה הבאת את זה? אל תשחק במוות של אנשים. אתה חולה נפש". ח"כ זוהר הגיב: "אל תהיה טיפש. אתה אחד האנשים הדבילים שפגשתי". אבידר כינה בתגובה את זוהר "אהבל". ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד-תל"ם אמר כי "יו"ר הקואליציה הוא גיבור של רפש, מטיח האשמות דמגוגיות מופרכות. העובדה היא שהסגר לא תלוי בחוק שלפנינו. לומר זאת זו רעות והבל רוח. הציבור עוד עלול להתבלבל מדברי הבלע האלו. הסגר ייכנס ב-14:00 והכלכלה תושבת".

זוהר אמר ששוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואיים כי אם החוק לא יעבור היום במליאה ולא יוגבלו ההפגנות, הממשלה תאשר מהלך לתקנות שעת חירום למניעת הפגנות לארבעה ימים. "אם בית המשפט העליון יקבל החלטה שהוא לא מקבל את תקנות שעת חירום לארבעה ימים, יהיה פה אסון אפידמיולוגי", הזהיר יו"ר הקואליציה.

בהמשך כתב זוהר בטוויטר כי "האופוזיציה החליטה למנוע מאיתנו להעביר את החוק שימנע הפגנות בתקופת הסגר. לאחר שאתמול הלכו לעולמם 61 בני אדם ואחרי שנתגלו היום קרוב ל 7,500 חולים חדשים, האופוזיציה ממשיכה לקדם אנרכיה דרך הפגנות במדינה כדי שהנגיף ימשיך להתפשט. לא נוכל לאכוף את הסגר במהלך הימים הקרובים. הנגיף ישתולל".

הח"כים החרדים והדתיים מפעילים לחץ לסיים את הליך החקיקה בהקדם לאור העובדה שמדובר ביום שישי שבו בדרך כלל הכנסת אינה מתכנסת או מאשרת חוקים, ועליהם להתארגן לקראת שבת. עם זאת, האופוזיציה הגישה הסתייגויות רבות לחוק. כך, ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הגיש 3,900 הסתייגויות בשם מפלגתו. אם הח"כ לא יסיר את ההסתייגויות, הליך החקיקה צפוי להתעכב משמעותית וייתכן כי לא יושלם עד הסגר או עד שבת.

בתוך כך, בדיון בוועדת החוקה, שנמשך לאורך שעות הלילה, הוחלט כי בנוסח החוק ייכתב שתפילות לא ייאסרו, אם כי יוגבלו בלבד. בנוסח החוק המתוקן שהגיע לוועדת החוקה מופיעה התוספת שדרש היו"ר ח"כ יעקב אשר: "לא יהיה בהגבלה זו כדי לאסור כליל התקהלות בהפגנה, תפילה או טקס דתי".

במקביל, ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג דחתה הבוקר את טענתם של חברי הכנסת יואב סגלוביץ ואוסמה סעדי בדבר נושא חדש בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש. הצעת החוק חזרה לדיון בוועדת החוקה.

כזכור, התיקון לחוק הקורונה אושר אמש בכנסת, ומשם עבר לוועדת החוקה שדנה בו כל הלילה – וטרם סיימה. הוועדה בוחנת גם את תקנות מקומות העבודה – שרק הבוקר הגיעו לשולחנה בגלל המאמץ של משרד האוצר להחריג כמה שיותר ענפים – מאמץ שנמשך עד הרגע האחרון. כעת, כל שנותר זה שוועדת החוקה תסיים את הדיונים, ומשם צפוי התיקון לחוק הקורונה לחזור למליאה לקריאה שנייה ושלישית.

נוסח מעודכן להצעת חוק התיקונים לחוק הקורונה הגדול שנדון כעת בוועדת החוקה:

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה חשבתם? שהקב"ה אינו דואג לעם ישראל שיוכל להתפלל ביום הקדוש?!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו