Tomer Neuberg/Flash90

ברגע האחרון: הממשלה אישרה להאריך במיידית את התקנות להגבלת ההפגנות

הסגר המחמיר נמשך: דקות לפני פקיעת תוקף התקנות האוסרות על קיום הפגנות במרחק של פחות מקילומטר מהבית, הממשלה האריכה אותן בשבוע נוסף. השר יזהר שי הציע נגד, בכיר בכחול לבן: "לא נבהלים ממחאות של שרים בודדים, אבל זה לא חכם"

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) במשאל טלפוני את הארכת תקנות הסמכויות המיוחדת להתמודדות עם הקורונה ובהם הגבלת שהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות, כולל הפגנות, עד ליום שלישי. שרים מגוש כחול לבן שרצו להצביע נגד ההחלטה שתאפשר את המגבלה על ההפגנות קיבלו הבטחה, לדבריהם, שביום שני המפלגה תתנגד להארכה נוספת אם תהיה ירידה בתחלואה.

השרים אישרו את התקנות לשעת חירום, והשר יזהר שי התנגד – חרף לחצים כבדים שהופעלו עליו לתמוך. ב'כאן חדשות' דווח כי לקראת ההצבעה נרשם מתח בכחול לבן מקורבים לשר שי אמרו כי מופעל עליו לחץ כבד וחריג להצביע בעד המגבלות וכי השר נסער. בכיר במפלגה אמר: "לא נבהלים ממחאות של שרים בודדים, אבל זה לא חכם".

כבר שלשום בערב אישרה הממשלה במשאל טלפוני את הארכתן במסגרת התמשכות המצב המיוחד, אולם ועדת הכנסת שאמורה להעניק לתקנות אישור פורמלי, לא התכנסה אתמול. לכן, הפעילה הממשלה לפני חצות סעיף מיוחד בחוק שנועד למקרים דחופים ומיוחדים, ובמסגרתו ניתן להפעיל את התקנות מיידית – גם ללא אישור ועדת חוקה של הכנסת.

בדברי ההסבר להצעה צוין כי "הצורך בהגבלת השתתפות בהפגנה במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום המגורים נדרש כחלק ממגבלות התנועה האוסרות יציאה של אדם ממקום מגורים למעט לצרכים ומטרות חיוניים המפורטים בתקנות. הגבלות אלה נקבעו במטרה לצמצם את התנועה במרחב הציבורי למינימום החיוני וההכרחי ולמנוע ככל הניתן מגעים והתקהלויות, ובכלל זה להקטין את כמות וצפיפות האנשים במרחב הציבורי ובמסגרת התקהלויות בפרט. כל זאת, במטרה לבלום את התפשטות הנגיף ולהביא לשיפור במצב התחלואה החמור".

"בהתאם לכך, עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות היא שיש לצמצם ולהגביל ככל הניתן חריגים וסייגים למגבלות כאמור, שכן כל חריג ובכלל זה אפשרות לקיום הפגנה בתוך כלי רכב ("הפגנות רכובות"), מעבר לטווח של 1000 מטרים ממקום מגורים, פוגע בעקרון של הטלת מגבלות תנועה ומביא לתוספת סיכון העלול להיות משמעותי בתוספת התחלואה".

"במסגרת בחינת ההארכה של הוראת השעה במסגרת התקנות, נבחנה האפשרות להתיר קיום הפגנות בתוך כלי רכב ("הפגנות רכובות") בתוך תחומי הישוב. לאחר שקילת הדברים לעומקם, נמצא שאין מקום לאפשר קיום הפגנות כאמור, בעת הזאת. ראשית, קביעת אפשרות לצאת ממקום מגורים לצורך השתתפות בהפגנה רכובה פוגעת בעיקרון של הגבלת התנועה והישארות בבתים ובעצם קיומו של סגר הדוק. בהתאם לעמדה שנמסרה על ידי משטרת ישראל, היא עשויה לפרום את הסגר ולפגוע ביעילותו, בשים לב גם לקושי לאכוף חריג זה. יתירה מכך, בעת הזאת רף המגבלות המוטלות על התנועה במרחב הציבורי חמור ביותר".

"כך, בין השאר, מוגבלת היכולת לקיים פעילויות בסיסיות ביותר כמו חתונה או אזכרה. כמו כן, מוגבלת מאוד היכולת לעבוד ולהתפרנס. על רקע המגבלות החמורות. כאמור, לא נמצא שיש מקום לאפשר קיום הפגנות רכובות בעת הזאת. בנוסף לכך, קביעת המגבלה על השתתפות בהפגנה במרחק העולה על 1000 מטרים ממקום המגורים, חלה בשעה שנמצא בתוקף מצב חירום מיוחד וכל הקלה משמעותית במגבלות תוביל להסרת מצב החירום המיוחד והמגבלה כאמור על השתתפות בהפגנות".

"בהתאם לאמור, מוצע לתקן את תקנות הגבלת השהייה, ולהאריך את הוראת השעה שבתקנה 24 לתקנות, הקובעת הגבלה על קיומן של התקהלות לרבות בתפילה, בהפגנה ובטקס דתי והגבלה על השתתפות בהפגנה במרחק העולה על 000,1 מטרים ממקום המגורים, עד ליום 13 באוקטובר 2020 , מועד פקיעת ההכרזה על מצב חירום מיוחד. כן מוצע כי התקנות ייכנסו לתוקף מידי ועם פרסומן ברשומות, בשל מועד פקיעת התקנות, היום בחצות".

במסמך ההחלטה צוין כי "השר לביטחון פנים תומך בהצעת ההחלטה ובהתאם לעמדה המקצועית של משטרת ישראל מתנגד להחרגת הפגנות רכובות לאור כך כי הדבר יהווה אמתלה לכל מי שמבקש להפר את הסגר אף למטרה שאיננה מותרת, ויוסיף להכבדה המשמעותית שהחרגה כאמור תיצור על עבודת המשטרה הפועלת בימים אלו בעצימות גבוהה על מנת לאכוף את ההנחיות והמגבלות שנקבעו בתקנות, כמו גם במשימות השגרה שלה".

היועץ המשפטי של משרד הבריאות ציין כי "סוגיית הארכת התקנות נדונה בימים האחרונים בדרגים הבכירים ביותר במשרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה, ובסופו של יום נמצא כי אין מניעה משפטית באישור ההארכה כמבוקש. בתוך כך, נדונה בפרט סוגיית ההחרגה של הפגנות רכובות בתנאים מסוימים. לעניין זה הובהר כי העדר כל החרגה מעורר אמנם קשיים משפטיים משמעותיים, ואולם לנוכח עמדת משרד הבריאות והדרגים המקצועיים כמפורט בדברי ההסבר, לא קיימת כאמור מניעה משפטית בהארכת התקנות כמבוקש".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו