צילום: קובי גדעון / לע"מ

קבינט הקורונה: הדיון לגבי מספר השלבים וסוגיית החינוך – בשבוע הבא

בישיבת קבינט הקורונה הוחלט לאמץ את עקרונות מתווה היציאה הבאים: המעבר משלב לשלב בהקלות יהיה על פי מדדי הבריאות ולא לפי תאריכים. בין שלב לשלב יחלפו לפחות 14 יום. לפני כל שלב תתקיים הערכת מצב בה תבחן התמונה בהתאם למדדי הניהוג והבקרה שנקבעו בתכנית

בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות נמסר כי בישיבת קבינט הקורונה הוחלט לאמץ את עקרונות מתווה היציאה הבאים: המעבר משלב לשלב בהקלות יהיה על פי מדדי הבריאות ולא לפי תאריכים. בין שלב לשלב יחלפו לפחות 14 יום. לפני כל שלב תתקיים הערכת מצב בה תבחן התמונה בהתאם למדדי הניהוג והבקרה שנקבעו בתכנית.

עוד סוכם כי הדיון לגבי מספר השלבים בתכנית (לרבות אפשרות לצמצם אותה לחמישה שלבים במקום תשעה) ותכולת כל שלב, יימשך בשבוע הבא, במסגרת זו תסוכם גם סוגיית החינוך. משרד הבריאות יגבש התייחסות לנושאים שהועלו ע"י השרים.


צפו: דברי נתניהו בפתח ישיבת הקבינט. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "כשאנחנו ניגשים לקבינט הקורונה צריך קודם כל לדעת את העובדות. ישראל הייתה במקום הראשון בתחלואה לנפש באירופה, הנהגנו סגר וירדנו במהירות. המדינות האחרות של אירופה, שלא הנהיגו סגר ולא הנהיגו הגבלות קשות – עלו במהירות. בלגיה, צ'כיה, הולנד, כל המדינות עכשיו עם תחלואה גבוהה משלנו, זולת גרמניה שגם היא עולה.

"לכן אנחנו צריכים לעשות עכשיו שלושה דברים: קודם כל, לשמר את ההצלחה של הסגר שהושג בעזרתכם אזרחי ישראל. אתם עשיתם כאן מאמץ גדול ואני מודה לכם. הדבר השני, לעבור משלב לשלב בהדרגה. לא יהיו תשעה שלבים, יהיו פחות שלבים, אבל הם יהיו מדורגים. הדבר השלישי, אם נראה שיש עלייה בחזרה – כמו שקורה עכשיו במדינות אירופה – נאלץ להחזיר בחזרה חלק מההגבלות. אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם, כי ביחד נצליח", דברי נתניהו.

שר האוצר ישראל כץ אמר בדיון כי "יש לאפשר טייק-אווי לכל העסקים ממחר, כמעט החלטנו על זה בפעם הקודמת, פתיחת העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והצימרים מיום ראשון, ומראשון שאחרי: להחליף בין השלבים ב׳ ו-ג׳, פתיחה כוללת של המסחר, כולל הקניונים, השווקים ומרכזי הקניות וכיתות א-ד, בכפוף לשמירת כל כללי הבריאות – מתוך הנחה שנגיע למדד של כ-1000 חולים ביום".

"משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות. יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. איפשרנו למשרד הבריאות קיום סגר חסר תקדים בהיקפו וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה. הסיוע הרחב ויוצא הדופן שאנו נותנים, הוא לא תחליף ליכולת העסק לחזור ולפעול, ולשמר את יכולתו לפעול גם בעתיד".

"בעניין כיתות א-ב, משרד הבריאות שינה את דעתו 4 פעמים והצעת משרד הבריאות כיום לחיוב קפסולות בכיתות א-ב, בשונה מכל עמדתם בעבר, אינה ישימה ופירושה תוספת תקציבית של 6 מיליארד שקלים, בנוסף ל4.2 מיליארד ש״ח שהוקצו כבר בעבר, ולפי דברי שר החינוך דחיית פתיחת כיתות א-ב בחודשיים לשם העברת תקציב, הערכות וגיוס כח אדם", דברי כץ.

שר הבריאות יול אדלשטיין אמר כי הוא "מבקש מכל שרי הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם. למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון. בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי אשר יגרום נזק עצום לכלכלה. במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס".

ללא הכרעה: המאבק על השלבים, ו-3 הפסקות • קבינט הקורונה – דקה אחרי דקה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו