מגיש החוק איתן גינזבורג. צילום: דוברות הכנסת, שני שם טוב

הצע"ח להחרגת ה'איים הירוקים' אושרה בועדת חוקה ותעלה היום למליאה • צפו

לאחר שאתמול משך שר הבריאות את הצע"ח שהונחה על שולחן הכנסת, בעת הדיון בה לקריאות שנייה ושלישית, היום תעלה ההצבעה במליאה תוך תיאום עם יו"ר הכנסת ושר הבריאות . אשר: "נגיע להסכמות בהמשך החוק יגיע היום לקריאה ראשונה ננסה לסיימו עד מחר"


דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק החוק לאיי תיירות של ח"כ איתן גינזבורג, בתיקוני נוסח. הוועדה הצביעה על הצעת החוק הפרטית לאחר שאתמול משך שר הבריאות יולי אדלשטיין את הצעת החוק שהניחה הוועדה על שולחן הכנסת, בעת הדיון בה לקריאות שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה ח"כ אשר אמר: "נגיע להסכמות בהמשך; בסיכום עם יו"ר הכנסת החוק יגיע היום לקריאה ראשונה בניסיון לסיימו עד מחר".

בכנסת עדכנו כי מייד לאחר ההצבעה על הודעה משותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין, תעלה לדיון והצבעה בקריאה ראשונה הצעת חוק איי התיירות.

הצעת החוק שאישרה הוועדה, נותנת סמכות לממשלה להכריז אל איים תיירותיים באילת בעין בוקק ובכל אזור אחר שעומד בקריטריונים המפורטים בחוק ובהם: אזור ירוק, בדיקות מידיות, יכולת לנטר נכנסים, שהתועלת הכלכלית עולה על הסיכון לתחלואה, שהאזור מתבסס על תיירות ועוד.

בסוגיית פתיחת אטרקציות, עסקים ואירועים קבעה הוועדה כי הממשלה תקבע בתקנות הקלות להגבלות בעניינים אלו בשים לב לצורך לאפשר פעילות תיירותית באזור, לצורך למנוע הדבקה בנגיף הקורונה בציבור, ובהתחשב בהגבלות מנויות. המשמעות היא שהממשלה תהיה מחויבת לשקול פתיחת מתקני ספורט, גני שעשועים, חופים, פארקים במרחב הציבורי וכן פתיחת עסקים לרבות קבלת קהל והקלות על התקהלות בהם. כמו כן, את האפשרות לקיום אירועים. זאת בניגוד לנוסח הממשלתי שאינו מחייב זאת.

כמו כן, קבעה הוועדה כי יהיה על הממשלה לשקול הקלות שונות למי שיישא "אישור החלמה" בקביעת הגבלות על המרחב הציבורי או על אזור מוגבל.

הכניסה לאזור כזה תותנה, ככלל, בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית בטווח של עד 72 שעות (במקום 48 שעות בנוסח הממשלתי) טרם הכניסה לאזור או אישור החלמה, ותתאפשר באזור פתיחת מלונות ומתן השירותים בהם. הכרזת קבינט הקורונה על "אי תיירות" תיכנס לתוקף לאחר 24 שעות כדי לאפשר היערכות לכלל הגורמים.

תושבי האזור, תושבי היישובים הסמוכים והנסמכים על השירותים החיוניים הניתנים באזור, העובדים באזור וסוגי אנשים נוספים כפי שנקבע בהצעת החוק יהיו זכאים לקבל בדיקה מידית ובלא תשלום בכניסה לאזור, והממשלה תהיה רשאית לקבוע פטור מבדיקת קורונה, או ביצוע בדיקת קורונה בתדירות שונה לאותם אנשים, והכול בתנאי שמערך בדיקות כזה יועמד בסמוך לכניסה לאזור התיירות המיוחד.

יו"ר הוועדה ח"כ אשר פתח את הדיון להכנת הצע"ח: "אני רוצה לפנות מכאן לתושבי אילת, וכמובן לראש העיר שיושב אתנו, כותלי הקירות הללו יכולים להעיד כמאה עדים ולא כל התדרוכים לתקשורת שאתם שומעים. הוועדה ישבה ארבעה ימים ברציפות והכינה את החוק וטייבה אותו. יש הרבה מאוד דברים שתיקנו בחוק, וכל השולחן הצביע בעד, קואליציה ואופוזיציה. החוק היה על שולחן הכנסת בשבוע שעבר. המליאה עוד עבדה. אני וראש העיר ביקשנו שיעלו את זה על סדר היום גם כשזו לא סמכותנו. לו היו מעלים את זה אז יכולנו לחסוך את סוף השבוע. אנוכי וח"כ גינזבורג דאגנו להריץ את זה היום כדי להציל את זה בהסכמה ונשב לעשות תיאומים".

הוא הוסיף: "במערכה מול הקורונה אין רעים וטובים, כולנו התגייסנו ימים ולילות ונקדם את זה הלאה. הדברים שנאמרים פה הם לא פופוליזם, זה התפקיד שלנו ככנסת ומשרד הבריאות גם הקשיב ותיקן. ידידי שר הבריאות היה יו"ר הכנסת ויודע את תפקידה של הכנסת ושמר את כבודה. נעשה את תפקידנו, אנחנו תמיד מוכנים לשמוע ואנחנו והממשלה לא משני צדי המתרס. תושבי אילת, אל תשמעו לתדרוכים ולקולות הרקע, פינו ולבנו שווים. הרצנו את החוק ודחינו ישיבות אחרות והחוק יכול היה לעבור כבר בשבוע שעבר".

"אני לא חושב שמה שקרה ראוי אבל פנינו לעזור לעיר ואם יהיה מי שירצה למנוע את החוק – ידינו נקיות".

ח"כ איתן גינזבורג יוזם הצע"ח אמר: "אני מצטער על מה שקרה אתמול, לא היה צריך להגיע לכך אך משהגענו יש להתקדם. ברור שהייתי מעדיף שהצ"ח תעבור כמו שניסחנו אך בסוף אנחנו בעולם של פשרות שהוא עולמה של הכנסת. אחרי כל מה שקרה וחבל שחווינו זאת, למרות הזדהות עם דברים שנאמרו, ניצבים בפנינו 70,000 איש באילת וחבל בוקק המחכים למזור. צריך להגיע לפשרות גם כשאנחנו לא אוהבים אותן".

גינזבורג הוסיף: "בהצע"ח של הוועדה אמרנו שהממשלה תקבע הקלות בשים לב לצורך לאפשר פעילות תיירותית ולצורך למנוע הדבקה. בנוסח של שר הבריאות יש סמנטיקה ניסוחית. אני מעדיף את הנוסח שלנו אך הנוסח הממשלתי מאפשר את פתיחתם של דברים באותה דרך".

הוא הוסיף: "נראה לי שההתעקשות על הנוסח שרצינו עלולה לתקוע את החוק ונכון יותר לקדם אותו שנוכל להעבירו היום או מחר לכל המאוחר. אם רוצים להיות חכמים ולאפשר לראש העיר לחזור במטוס הראשון עם בשורה לתושבי העיר צריך להעבירו ככה. בואו נאפשר לשני מקומות שמייצרים 50% מהתיירות בישראל להיפתח ונמשיך לריב עם הממשלה על השאר".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture