צילום: משרד ההגנה הסיני

מסמכים פנימיים של המשל הסיני מעלים: התפרצות הקורונה הוסתרה מהעולם

במסמכים שנחשפו עולה כי סין הסתירה את מספרי התמותה וההדבקה האמיתיים בשטחה מהמגפה. ב-10 בפברואר המסמכים מראים שהיו קרוב ל-6,000 מקרים בחבל חובאי, כאשר באותו היום סין בחרה לדווח רק על 2,500 נדבקים חדשים במדינה כולה.

שורת מסמכים שדלפו מהמרכז לבקרת מחלות של מחוז חוביי הסיני, מלמדים כי סין הסתירה מהעולם מידע על מחלת הקורונה כבר עם תחילת התפרצות המגפה, כך נחשף הלילה (בין שני לשלישי) ברשת החדשות האמריקנית CNN. על פי המסמכים שנחשפו, בסין חיכו זמן לא מבוטל לפני שעדכנו בכך את שאר העולם – וכי הודעה מוקדמת יותר הייתה עשויה למנוע את ההתפרצות החמורה בשאר המדינות.

עוד נחשף במסמכים כי סין הסתירה גם את מספרי התמותה וההדבקה האמיתיים בשטחה מהמגפה. עיון בחומרים מוכיח כי היום החמור ביותר של המגפה באזור ההתפרצות הראשוני היה ב-17 בפברואר 2020, שבו מתו 196 אנשים עם סימפטומים של נגיף הקורונה. עם זאת, המספרים שפורסמו בסין שונים מהממצאים במסמכים, כך שבאותו היום סין הכריזה על 93 מתים בלבד. נוסף על כך, על פי הדיווח, גם מספר הנדבקים לא דווח כמתבקש: ב-10 בפברואר המסמכים מראים שהיו קרוב ל-6,000 מקרים בחבל חובאי, כאשר באותו היום סין בחרה לדווח רק על 2,500 נדבקים חדשים במדינה כולה.

יאנזונג הוואנג', חבר בוועדת הבריאות הגלובלית במועצה ליחסי החוץ האמריקנית, אמר: "היעדר שקיפות תרמה מאוד למשבר הזה". המדליף, שהביא את המסמכים לרשת החדשות הבין-לאומית, טען כי הוא עבד במערכת הבריאות הסינית. ב-CNN ביקשו לוודא את אמינותם של המסמכים, ולכן הם עברו ניתוח מעמיק על ידי מומחים מרחבי העולם שאישרו את הממצאים.

לפי המסמכים, ההתפרצות ומספר "חולי השפעת" עלה בעשרות אחוזים לא רק בעיר ווהאן, אלא גם בערים נוספות בחבל חובאי – ביניהן שינינג ובייצ'אנג. התקשורת הסינית מפיצה מידע שלפיו הנגיף נמצא באריזות מזון קפוא שהגיעו לסין טרם ההתפרצות, כשעל פי חלק מהפרסומים הוא החל את דרכו באירופה.

ראש ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום, הגיב לחשיפה: "בואו לא נבצע פוליטיזציה לבדיקת מקורות הנגיף. עלינו לדעת מה מקורו מכיוון שזה יעזור לנו למנוע התפרצויות עתידיות, אין מה להסתיר. אנחנו רוצים לדעת את המקור – וזהו".

בסין טוענים כי הם מתנהלים בשקיפות מלאה בכל הקשור לנגיף הקורונה.

דוברת משרד החוץ, הוואה צ'וניינג, אמרה: "כבר זמן מה שפוליטיקאים אמריקנים מנסים לתקוף ולהאשים את סין, ולהפיץ עליה מידע לא נכון. זה מטעה את הציבור האמריקני ועוד מדינות מערביות, שלא יודעים מה האמת לגבי המאבק של סין במגפה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו