Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות הקשיים המשפטיים: נבדקות חלופות למניעת התקהלויות במקום סגר לילי

בלשכת נתניהו מסרו כי "נבדקות כעת חלופות שיאפשרו מניעת התקהלויות בחנוכה ולקראת סוף השנה האזרחית. משרד הבריאות ממשיך לעבוד על ניסוח הצעת ההחלטה ולכן ישיבת הממשלה שתוכננה להערב תדחה למחר". בכירים במשרד הבריאות: נגיע לריסון מהודק בתוך שבוע או שבועיים

לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב (שלישי) כי "בעקבות הקשיים המשפטיים שהתעוררו באישור סגר לילה, שנועד למנוע סגר כללי, נבדקות כעת חלופות שיאפשרו מניעת התקהלויות בחנוכה ולקראת סוף השנה האזרחית. משרד הבריאות ממשיך לעבוד על ניסוח הצעת ההחלטה ולכן ישיבת הממשלה שתוכננה להערב תדחה והיא צפויה להתקיים מחר".

עם זאת, בכירים במשרד הבריאות העריכו כי מדינת ישראל תגיע לריסון מהודק, השאלה רק אם זה יהיה בשבוע הבא או עוד שבועיים. ב'חדשות 12' דווח כי' הסיבה המרכזית שבעקבותיה בוטל המהלך שהיה אמור להיות מאושר הערב על ידי הממשלה, היא שמשרד הבריאות סירב לתת חוות דעת נחרצת בעד סגר לילי, כפי שדרש היועץ המשפטי לממשלה.

בעקבות התנגדות גורמי בכירים במשרד הבריאות, נציגי היועמ"ש הבהירו היום לקבינט הקורונה כי ללא תמיכה גורפת של משרד הבריאות, לא יהיה ניתן ליישם את העוצר הלילי, מכיוון שלא יהיה ניתן להגן עליו משפטית בבג"ץ. הבעייתיות נובעת מ"חוק הקורונה הגדול", המחייב לשקול אופציות נוספות טרם ההחלטה על סגר, כאלו שלא פוגעות במשק בצורה כה גדולה ורק בהינתן תועלת ברורה במהלך.

מוקדם יותר התברר כי ההחלטה על הטלת סגר לילי נתקלה בקשיים משפטיים, בין היתר בכל הנוגע למתווה "האיים הירוקים", שמאפשר כניסה של נופשים עם בדיקת קורונה שלילית לאילת ולאזור מלונות ים המלח. בממשלה בחנו דרכים משפטיות להחרגת אזורים מסוימים מהתקנות על מנת לאפשר את המשך המתווה.

עוד הסבירו גורמים משפטיים שצוטטו ב'חדשות 12' כי החשש הוא שאנשים עלולים להתקהל אפילו במסות גדולות יותר, דווקא בעקבות החובה להישאר בבתים בלילות. גורמים בוועדת החוקה של הכנסת, שהייתה אמורה לאשר את התקנות של הממשלה, סברו כי התנגדות משפטית כזאת תחייב ממשרד הבריאות לשנות עמדה מקצועית, מה שאכן קרה וטרפד את המהלך.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע חשש כי בשל עמדת משרד הבריאות נגד החלת סגר לילי, יהיה קשה להגן בבג"ץ על החלטה בעד ההגבלה הלילית. החשש של מנדלבליט מתבסס בין היתר על דבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהביעה הסתייגות מהסגר הלילי יחד עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש. השניים אמרו שצעד כזה אינו אפקטיבי, ולא יוריד את מקדם ההדבקה בצורה משמעותית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו