Olivier Fitoussi/Flash90

גרוטו: "לא רואים הדבקה גבוהה בתח"צ – אולי נאפשר לעלות את אחוז התפוסה"

בדיון בכנסת אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאו כי על אף הצעדים המתוכננים והמדוברים להגבלות נוספות על רקע התחלואה העולה, נושא התחבורה הציבורית יוותר על כנו, כל עוד משרד הבריאות ימשיך להיווכח שיש בין כל הנוסעים שמירה על עטיית מסיכה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, דנה היום בנושא הסדרת התחבורה הציבורית העמוסה בימים אלו, נוכח ההגבלות של נגיף הקורונה וצמצום מספר הנוסעים. בדיון אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו כי על אף הצעדים המתוכננים והמדוברים להגבלות נוספות על רקע התחלואה העולה, נושא התחבורה הציבורית יוותר על כנו, כל עוד משרד הבריאות ימשיך להיווכח שיש בין כל הנוסעים שמירה על עטיית מסיכה.

בדיון עלו טענות רבות מצד נציגי הארגונים על כך שצמצום וביטול קווים, גרם לפגיעה קשה בנוסעי התחבורה הציבורית שבלית ברירה עברו לנסיעות ברכב הפרטי משום שאין מענה תחבורתי. ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה בוועדה כי קווים רבים שפעלו ביישובים הערבים טרם הקורונה, עוד טרם שבו לפעולה. לדבריה, קו מרכזי ביותר ששימש את תושבי המשולש לחיפה, הושבת לחלוטין ופגע קשות באזרחים.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "כשנוכחים בדיון ושומעים את המצוקות, מבינים למה מבקר המדינה היה צריך לכתוב דוח מיוחד על התחבורה הציבורית. אלו ליקויים ובעיות שהיו טרם הקורונה. ומה שאנו חוזים כעת, אלו השפעות של הזנחה פושעת לא פחות של התחבורה הציבורית על כל סוגיה: אוטובוסים, רכבות, רכבות תחתית וכל פתרון שהוא של הסעת המונים. נקודת האור היחידה שעלתה בדיון היא שהסיטואציה הנוכחית של הקורונה, מאפשרת לחברות לעשות יותר עבודת תשתית שנעשו מזמן. כאן בוועדה אמשיך לעקוב ולראות כיצד יפעלו בהקדם כל הקווים שנסגרו ולוודא שמי שבוחר בתחבורה ציבורית יכול לעשות זאת על הצד הטוב ביותר".

נועה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמרה בדיון כי המשרד ביצע תגבור של אלפי נסיעות אוטובוסים שבזמנים רגילים פעלו בענף התיירות וכיום הם מושבתים על מנת לפעול בהתאם להגבלות הבריאותית של נגיף הקורונה. לדבריה, "משרד התחבורה ביקש לאפשר שימוש של אוטובוסים שלא מותאמים לאנשים עם מוגבלות בתקופה מאתגרת בה מתמודדים עם הקורונה ובשלב זה ממתינים לעמדתו של משרד המשפטים. כן הוספו מאות פקחים שאין להם סמכויות אכיפה אבל הם עולים לאוטובוסים והם מחדדים את נושא חבישת המסכות, אוורור אוטובוסים וכו'. משרד התחבורה ממתין לקבלת תקציב להמשך פעולות תגבור נוסף בתחבורה הציבורית. התוכנית לצמצום פערים ביישובי החברה הערבית שהתקבלה כהחלטת ממשלה פועלת כאשר בתוך המסגרת הזו ישנם השקעות של מאות מיליוני ש"ח בתחום התחבורה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון כי ממה שהם נכחו לראות, "הביקוש לשימוש בתחבורה הציבורית פחת. נכון להיום, הנתונים מצביעים שאין רמות הדבקה משמעותיות בתחבורה הציבורית כפי שחווינו בשלבים ראשונים של ההתמודדות עם המגיפה ובוודאי לא מדובר בסדר גודל רציני. הציבור היום ממושמע יותר, שומר על ריחוק חברתי וחבישת מסכה על כן ניתן להמשיך להפעיל את התחבורה הציבורית באחוזי התפוסה הנוכחים, ואולי אף מעט להגדילה".

אליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה: "השירות מופסק בימים ראשון וחמישי משעה 21:00 ומתחדש ב06:00 כמו כן הרכבת לא פועלת בסופי שבוע. הפסקת הפעילות וצמצומה נובע מקידום פעולות לשדרוג ושיפור תשתית הרכב שלא תוחזקה מזה עשור. נעשים מאמצים לשדרוג תשתיות התחבורה ולמרות הפגיעה בשירות לנוסעים עבודות התשתית באות לסגור פערים משמעותיים שנצברו. בימים א' עד ה' רכבת ישראל פועלת נכון להיום בהיקף תפוסה של 30 עד 40 אחוזים – הכי נמוך מכל שאר אמצעי התחבורה המופעלים כיום. נסיעות בסופי שבוע הן בעיקרן לפנאי בניגוד לנסיעות במהלך השבוע שהן נסיעות של אנשים למקומות העבודה ועל כן לא צפוי להיות גידול בביקוש לנסיעות בסוף השבוע".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו