צילומים: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת החוקה אישרה את המתווה הנוכחי לפתיחת הקניונים השווקים והמוזיאונים

ח"כ אשר דורש ממשרד הבריאות להאיץ "דרכון ירוק" וכן להביא נוסח מוסכם לברקוד בכניסה למקומות מסחר שיאפשרו פתיחה רחבה וזהירה של המשק. ד"ר אלרעי פרייס: "כרגע מדדי התחלואה מכפילים עצמם כל שבועיים זה לא מצב יציב שמאפשר לפתוח"

ועדת החוקה אישרה היום (ב') את תקנות מתווה הפיילוט הנוכחי לפתיחת הקניונים והשווקים. לפי התקנות שאישרה היום הוועדה ונכנסו לתוקף עד ל-23.12.20: לעניין התפוסה המירבית המותרת בחנויות (הן חנויות המצויות בקניונים והן בחנויות רחוב), חל הסדר אחיד על כלל החנויות, מלבד חנויות חיוניות למכירת מזון, תרופות ומוצרי היגיינה ומכוני אופטיקה, כמפורט להלן: בחנויות שגודלן עד 150 מ"ר, התפוסה המותרת תהיה 1 לכל 7 מטרים רבועים, ועד 10 אנשים. בחנויות "גדולות" של 150 מ"ר ומעלה – ניתן להכניס מספר אנשים ביחס שלא יעלה על אדם אחד ל–15 מטרים רבועים.

בחנויות מזון, תרופות והיגיינה ומכוני אופטיקה נשאר ההסדר לפיו התפוסה המירבית המותרת היא לפי יחס של אדם ל–7 מטרים רבועים. בשטח הכולל של קניונים, שווקים ומוזיאונים – התפוסה המותרת עומדת על יחס של אדם ל–15 מטרים רבועים. חנויות המצויות באזור תיירות מיוחד ("איים ירוקים"), אשר עד לתיקון היו רשאיות לפעול עם תפוסה של אדם ל–7 מטרים ועד 20 אנשים– נקבע הסדר לפיו התפוסה המותרת תהיה לפי הקיים, ובחנויות גדולות שגודלן מעל 300 מטרים רבועים – ביחס של 1 ל–15 מטרים רבועים.

עוד נקבע כי מנגנון הוויסות של קניון יהיה באמצעות רישום ממוחשב של מספר הנכנסים והיוצאים מהקניון, וכי מנגנון הוויסות של שוק יהיה באמצעות סדרנים שתפקידם לווסת את מספר הנכנסים לשוק (וככל הניתן גם באמצעות מנגנון ממוחשב).

כמו כן, נקבעו התנאים להפעלת מוזיאון, שוק וקניון, בין היתר חובה למנות סדרנים שתפקידם לוודא עמידה בהוראות התקנות על ידי השוהים במקום, כולל מניעת התקהלויות וחובת עטיית מסיכה, בשוק ובקניון – חובה למנוע אכילה בשטח הקניון והשוק, ומניעת גישה לשולחנות וכיסאות אכילה ככל שקיימים, בקניון, מניעת הצבת דוכני מזון וקיום ירידים ועוד. כמו כן, קביעת עבירות פליליות לגבי תנאים אלה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) פנה תחילה לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי פרייס וביקש שוב להאיץ את הדרכון הירוק: "יעידו קירות החדר הזה כמה פעמים דיברנו על כך שעל המדינה להתחיל לחיות עם הקורונה. מערב חג הסוכות ביקשנו ממשרד הבריאות להיערך למנגנון של דרכון ירוק גרין קארד קורוני שיכלול אנשים שהחלימו ויש לאפשר להם להתנהל תוך ניהול סיכונים, מרכיב נוסף הוא בדיקות סרולוגיות לאנשים שהיו בקרבת אנשים מאומתים שייתכן ופיתחו נוגדנים והדבר הנוסף הוא האי הירוק באילת וים המלח שעד כה עובד טוב. גם אנשים שהתחסנו אמורים לצאת מכל מיני הגבלות".

"הדרכון אמור לתת כלי לממשלה לפתוח את המשק בכל מני תחומים. זה ייתן מוטיבציה לבדיקות, אם אדם רוצה ללכת לאירוע תרבות הוא יכול להראות את הדרכון וזה יגרום לכך שאנשים ייבדקו והמדינה תוכל לזהות שרשראות הדבקה ביתר קלות. בנוסף, זה ייתן תמריץ לציבור להתחסן".

עוד אמר: "זה כלי ניהולי פשוט, לא צריך להיות מעצמת סייבר כדי להפעיל אותו באפליקציות או באמצעות הכרטיס המגנטי של קופ"ח או כרטיס אחר שימנע זיופים. כל מכוני הכושר, הקניונים ומקומות נוספים יקנו מכשיר ברקוד כזה בשמחה.
"אני שמח שנפל סוף סוף האסימון וחלק מקופות החולים החלו כבר בבדיקות סרולוגיות המוניות של אלפי בדיקות ביום. הדבר התפעולי הזה הוא מאסט, הוא כלי עבודה בשבילכם, אני מבקש מכם להאיץ את זה כדי שנוכל להוציא את המדינה יותר מהר לפעילות רחבה בכל הענפים".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "אנחנו הולכים לאשר את מה שכבר קורה, אבל תחום הרוח סגור לחלוטין. הייתי בתיאטרון הערבי ביפו באירוע מחאה כי אסור לקיים אירועי תרבות. חיי התרבות משובשים לגמרי ואין להם כוח פוליטי כאנשי רוח לזעוק, הם אינם פוליטיקאים והכתם הזה הוא על משרד הבריאות. נוסעים פה לדובאי ראש על ראש בשדה התעופה ואי אפשר לאפשר תרבות? מדינה נורמלית לא יכולה להיות במצב בו חיי הרוח שלה מופקרים כי הם לא מוקד לחץ. אין להם פה בליכוד בש"ס או ביהדות התורה והכל סגור."

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "ראינו מה קורה בנתב"ג ובתחב"צ ודווקא איפה שצריך לתת מענה משרד הבריאות נכשל. אין ספק לאדם שרוצה לשמור על הבריאות שלו, חוץ מקורונה, פעילות ספורטיבית היא חיונית והתרבות חיונית לנפש. איך אפשר בלי נתונים להמשיך לסגור את עולם הכושר, הספורט והבריכות? אני מוצפת פניות של ותיקים, ילדים המקבלים טיפול על-ידי כלבים וסוסים שהמצב פוגע בבריאותם, מעלה את אחוזי הנכות שלהם והמדינה תצטרך לממן את הפגיעה בבריאות שלהם. חוק הקורונה הגדול שעל פיו פועלים אומר שהתקנות יותקנו בשים לב לזכויות אזרחים ותיקים, קטינים ואנשים עם צרכים מיוחדים. זאת אומרת שבפעילות משרד הבריאות שלא מאפשרת לוותיקים לשחות, שמונעת וטיפולים עם כלבים או סוסים זו פגיעה בבריאות. יש לי הקלטה של יו"ר הקואליציה שאומר לאנשי הספורט שהסגירה של הענף היא פוליטית ועושים עליהם סיבוב פוליטי. לא שמענו נתונים אובייקטיביים והכל מתנהל בגחמות ובצורה שרירותית. אנשי הענף מוכנים למתווים ולהידברות ושר הבריאות מתעלם ולא מוכן להיפגש איתם. אם אתם רוצים להתנקם בנו כח"כים שהצביעו בעד פתיחת המכונים, אתם מתנקמים בציבור. איך ייתכן שהכול סגור חוץ מזומבה במשרד הבריאות".

ד"ר אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "אין חובת חיסון ולא יהיו סנקציות. עדיין יתאפשר לכולם להיכנס למקומות לאחר בדיקות. אנשים מחלימים לא יידרשו בבידוד ובמקומות בהם נדרשת בדיקת סקר כדי להיכנס המחלימים לא יידרשו לכך. זה תמריץ רציני. כרגע 55% מאוכלוסיית המדינה נמצאת באזורים אדומים או כתומים. נתוני התחלואה עולים והטעות הכי גדולה היא להגיע ל-9000 מאומתים ואז לעצור. אין סיבה להגיע שוב לאותו מקום במקום ללמוד מהעבר שלנו רק לפני 3 חודשים ולעצור לפני".

עוד אמרה: "אני מבינה את הרצון לפתוח אבל זה מביא לעליה בתחלואה ולכן יש לפתוח בצורה זהירה ואני לא בטוחה שפתיחת המסחר לא הביאה אותנו למקום בו אנחנו נמצאים כרגע יחד עם הבעיות בנתב"ג וחתונות המוניות. ההחלטות מה נפתח או לא מבחינת משרד הבריאות הן לא פוליטיות בשום אופן. הצגתי את אסטרטגית הפתיחה בהרחבה. הייתי מנויה בחדר כושר ואני מבינה את הרצון והצורך אך אי אפשר לומר שלהיות במקום סגור ללא מסכה אין בזה סיכון וכך גם אירועי תרבות נשארו לשלבים מאוחרים יותר בשל המקומות הסגורים. אמרנו להם שברגע שהתחלואה תרד נייצר מתווים של פתיחה זהירה עם כרטיסים ירוקים ועוד".

בהתייחסה לשאלת ח"כ אסנת הילה מארק (הליכוד) על פתיחת האטרקציות התיירותיות השיבה כי "אטרקציות אלו יוצרות התקהלות. אין לנו ברקוד בכל כניסה לאטרקציה כזו שיכול היה לעזור".

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדברים אלו ואמר: "לרוב האטרקציות צריך להזמין מקום מראש ולכן יש לאפשר אטרקציות בשטחים פתוחים גדולים ולחייב הזמנה טלפונית שתאפשר גם מעקב וקטיעת שרשראות. אותו מתווה שעובד בפארקים ובגנים הלאומיים יכול לעבוד גם כאן".

ד"ר אלרעי פרייס: "הפתיחות הזהירות הללו אפשריות כשניתן לפתוח אך כרגע מדדי התחלואה מכפילים עצמם כל שבועיים זה לא מצב יציב שמאפשר לפתוח".

בהתייחסה לטענת ח"כ מלינובסקי אודות שיעור זומבה שנערך במשל"ט משרד הבריאות אמרה: "אסור היה לערוך זומבה במשלט הקורונה. היו שתי בנות שהתאמנו באוויר הפתוח ופרויקטור הקורונה הגיב על כך בצורה ראויה. משרד הבריאות קיבל קנס".

לשאלת היו"ר ח"כ אשר על הצלחת פיילוט פתיחת הקניונים השיבה ד"ר אלרעי פרייס כי "חבל שאין בתוך הפיילוט אלמנט של רישום טלפונים, שיאפשר במקרה שיש מישהו מאומת בתוך קניון, לאתר את שרשראות ההדבקה שלו".

עוד אמרה כי "הפיילוט לא נמדד לפי הדבקות ולכן אין אפשרות להגיד אם הוא היה מוצלח. אני לא יכולה להגיד בוודאות שאין הדבקות בקניונים במהלך הפיילוט, אך ראוי שוועדת החוקה תעזור לנו לקדם QR קוד, לא רק בקניונים אלא בכלל מקומות המסחר שבהם אנשים באים במגע ואנחנו לא יודעים מי היה ליד מי, וכך נוכל לקטוע שרשראות הדבקה שיכולות להיווצר".

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדבריה: "אלו אמנם דברים רגישים מבחינת צנעת הפרט, אבל אבקש שתביאו הצעה שתאפשר פתיחה רחבה יותר של המשק כולל האטרקציות ומכוני הכושר. אם יש לכם ספק שאנחנו כוועדת חוקה לא נרצה בגלל זכויות הפרט, אפשר להביא יחד נוסח מוסכם שיוכל לשרת את האינטרס של כולנו- פתיחה הדרגתית זהירה וחכמה. אני בטוח שאפילו במצב הזה של הכנסת יתנו לכך אור ירוק".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יופייי מעולללללה לא הבנתי עדין למה הכל סגוררר 😫🙄

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו