David Cohen/Flash90

פרופ' אש: "שבועיים זה קצר מדי, מעריכים שזה יימשך בין 3 ל-4 שבועות"

פרויקטור הקורונה מסביר את ההחלטה לסגור חלק ממערכת החינוך, וטוען כי הפתיחה מאריכה את הסגר: "ההמלצה שלנו במקור הייתה לא לפתוח את החינוך כי רצינו שיהיה סגר קצר, ושנוכל לחזור כמה שיותר מהר לחיים סבירים ולפתוח את המשק בחזרה"

פרויקטור הקורונה הפרופ' נחמן אש העריך הבוקר (ראשון) בראיון לרדיו '103' כי הסגר שייכנס לתוקפו היום בשעה 17:00 יימשך בין שלושה לארבעה שבועות. "אני מעריך ששבועיים זה זמן קצר מדי כדי לראות את האפקט הזה", הסביר אש. לדבריו, "שבועיים זה קצר מדי, אנחנו מעריכים שזה יימשך בין שלושה לארבעה שבועות. אנחנו רוצים לרדת ממספר המאומתים היומי, ואנחנו מעריכים שזה הזמן שייקח".

"יש לנו תחזיות ואנחנו יכולים לחזות בהתאם למקדם ההדבקה כמה חולים יהיו במשך הזמן. אנחנו עושים את התחזית הזו על מצב מקדם ההדבקה עכשיו והמצב שיהיה עם תחילת הסגר. זאת אומרת, שהסגר מוריד את מקדם ההדבקה. אפשר לחזות בצורה מדויקת כמה מאומתים יהיו בכל יום".

הוא הוסיף כי תהליך ההתחסנות נלקח בחשבון: "בוודאי שזה משנה, ואנחנו לקחנו בחשבון את החיסון. אני מזכיר שוב שהחיסון באופן מלא משפיע רק אחרי המנה השנייה, אבל משפיע חלקית כבר מהמנה הראשונה, וגם את זה לקחנו בחשבון. אגב, בזכות זה אנחנו באמת מקווים שזה יהיה הסגר האחרון, וכשאנחנו נצא ממנו ייתכן שהנתונים יעלו קצת, אבל ממש לא כמו עכשיו".

לגבי המתחסנים הבהיר: "הוא צריך להקפיד על הכל. הרי החיסון מתחיל להשפיע באופן חלקי רק אחרי שבוע או שבועיים. לכן, כשמישהו מתחסן הוא חייב להמשיך לשמור על ההנחיות עד שבוע אחרי המנה השנייה. זה אחד מהחששות שלנו – שאנשים יקבלו את החיסון הראשון הם יחשבו שהכל בסדר, ולא ישמרו על ההנחיות. צריך להמשיך לשמור על הנהלים כמו מסכה, ריחוק, וכדומה".

הוא הסביר את ההחלטה לסגור חלק ממערכת החינוך: "הדילמה פה היא שככל שאתה פותח יותר הסגר הופך להיות פחות אפקטיבי. החלטנו שהלימודים מהגיל הרך עד כיתה ד', והלימודים של תלמידי כיתות י"א וי"ב לפני הבגרויות הם מקומות ואזורים שחשוב לנו שימשיכו למרות הפגיעה באיכות הסגר. ההמלצה שלנו במקור הייתה לא לפתוח את מערכת החינוך כי רצינו שיהיה סגר קצר, ושנוכל לחזור כמה שיותר מהר לחיים סבירים ולפתוח את המשק בחזרה".

הוא הוסיף כי פתיחת מערכת החינוך מאריכה את הסגר: "כל פתיחה הייתה מאריכה את הסגר, גם אם היינו אומרים לפתוח את הקניונים. זה נכון שמערכת החינוך היא לא המקור לתחלואה, ואין שם הדבקות שמסכנות את כולנו, אבל בהחלט יש שם הדבקות ואנחנו עוסקים בזה יום יום. הרי אם לא היו הדבקות לא היינו סוגרים כיתות, בתי ספר וגנים".

היא הגיב למתקפות ש"מדובר בסגר פוליטי" ואמר כי "ההמלצה שלנו היא המלצה מקצועית טהורה, והיא אינה נגועה בשום דבר פוליטי. אנחנו רואים את נתוני התחלואה, ואת מקדם ההדבקה שהוא גבוה, ומציגים את הנתונים בצורה הכי בהירה שיש. מבחינתנו, כאנשי מקצוע, אף אחד לא אוהב את הסגר. זה כלי קשה, אבל אין ברירה. אם אנחנו רוצים לעבור את התקופה הזו עד שהחיסונים יגיעו זה מה שצריך לעשות. סגר זה עוד כלי שיש בארסנל שלנו, וצריך לדעת איך להפעיל אותו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו