Olivier Fitoussi/Flash90

מבצע החיסונים באירופה מתנהל בעצלתיים: רופאים מאיטליה, צרפת ופורטוגל מנתחים את המצב

בעוד שבישראל החל מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה בשבוע שעבר, ועל פי משרד הבריאות הגענו ל-100 אלף ביום. אך באירופה המצב שונה לגמרי – ולרעה. ד"ר טוריה מילו מצרפת, ד"ר מתאו בסטי מאיטליה וד"ר דיוויד ג'וף בוטלו מפורטוגל התראיינו סיפרו על הקצב האיטי של תהליך החיסונים

בעוד שבישראל החל מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה בשבוע שעבר ועל פי משרד הבריאות הגענו ל-100 אלף ביום. אך באירופה המצב שונה לגמרי – ולרעה. ד"ר טוריה מילו מצרפת, ד"ר מתאו בסטי מאיטליה וד"ר דיוויד ג'וף בוטלו מפורטוגל התראיינו ל'ווינט' ודיווחו על הקצב האיטי באופן קיצוני של תהליך החיסונים שם.

ד"ר מילו מצרפת נשאלה, מבצע החיסונים בפריז החל. כמה אנשים כבר חוסנו? מה התחושה?
"זה קצת עצוב להגיד אבל פחות מ-20 איש חוסנו בשבת בשני בתי אבות. זה הכל. זה מאוד מאוד איטי ומאוד מאוד הדרגתי פה, התוכנית היא לחסן כמעט מיליון איש עד סוף פברואר, ומדובר באנשים שנמצאים ב-7,000 בתי האבות שבצרפת. זו ההתחלה ויעשו את זה מאוד הגדרתי. בשבוע הבא יהיו 23 בתי אבות, אחרי שבוע יהיו עוד 100 בתי אבות. זה באמת איטי. החיסונים של התושבים שחיים בעיר יתחילו רק במרץ".

על האחוזים הגבוהים של מתנגדי החיסון בקר האוכלוסייה הצרפתית: "אלה הצרפתים, זה מאוד טיפוסי. הרבה היסוסים, הרבה דיונים, הרבה כתבות, מדברים, מדברים, מדברים. זו תהיה עבודה של הרופא משפחה לשכנע את כל החולים, בייחוד את אלה מעל גיל 65. זאת תהיה העבודה שלנו במשך השבועות והחודשים הבאים".

דובר הנציבות האירופית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהעברת 200 מיליון מנות החיסון המיועדות למדינות האיחוד תושלם רק בספטמבר 2021. הוא הוסיף שנערכים דיונים על העברת 100 מיליון מנות נוספות לפי ההסכם עם שתי החברות.

ב-27 מדינות האיחוד נרשמו כבר יותר מ-16 מיליון נדבקים בנגיף ויותר מ-336 אלף מתים, ומדינות כמו איטליה, ספרד וצרפת ספגו מכה קשה במיוחד, עם עשרות אלפי מתים כל אחת. בסך הכול חיים באיחוד האירופי כמעט 450 מיליון תושבים, וחיסונם הוא צעד קריטי בדרך לחיסול המגפה שהרגה כבר יותר מ-1.7 מיליון בני אדם ברחבי העולם ומוטטה כלכלות ועסקים.

ד"ר בסטי מאיטליה סיפר על מבצע החיסונים אצלם: "אתמול זה התחיל ב-27 מדינות החברות באיחוד האירופי. התחלנו גם בבית החולים שלי ובחלק הראשון אנחנו מחסנים את עובדי הרפואה ואת השוהים בבתי שיקום ובבתי אבות. אנחנו מקווים שבינואר נחסן בערך שני מיליון איש".

"זה ממש לא מספיק. אני חושב שזו רק ההתחלה. אבל כמו שאת יודעת, באיחוד האירופי אנחנו כולנו יחד, אז אני מקווה שנהיה עם 50% מהאוכלוסייה מחוסנת עד הקיץ. לזה אנחנו מצפים".

– ד"ר בוטלו מפורטוגל סיפר: "התחלנו אתמול את החיסונים ברמה לאומית, ובעקרון זה התחיל רק בבתי חולים, כמו במדינות אירופה אחרות. המחוסנים הם עובדי רפואה ואנשים בבתי אבות ובחמישה בתי חולים. קיבלנו 9,750 מנות ונקבל עוד 70 אלף מנות היום. אז נוכל לחסן יותר אנשים, אך כל זה תלוי בכמה חברות הפארם יוכלו לשלוח".

"למרבה הצער, לפייזר היו בעיות לוגיסטיות. הם תכננו לשלוח עוד חיסונים, אבל לא הגיעו לקצב האספקה. מודרנה התחילה עם תהליך האישור מול האיחוד האירופי, בתקווה שעד סוף ינואר הם יאושרו ואז יהיו לנו עוד, אבל הכל תלוי באספקה. העולם צריך לקדם את תהליך יצור החיסונים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו