David Cohen/Flash90

פרופ' אש: "יש מקום לאופטימיות – סימנים שעקומת התחלואה מתחילה להשתטח"

פרויקטור הקורונה העריך כי בין 10%-20% מהנדבקים אובחנו עם המוטציה הבריטית: "בזכות החיסונים נוכל לפתוח גם במספר מאומתים גבוה ממה שקבענו מלכתחילה". באשר לסגר המהודק: "עדיין לא נקבעו יעדים ליציאה ממנו". אש הוסיף כי הבוקר התחילו במתן המנה השנייה של החיסונים

פרויקטור הקורונה פרופסור נחמן אש אמר היום (ראשון) בתדרוך עיתונאים בזום כי למרות העלייה בתחלואה בסוף השבוע, יש מקום לאופטימיות כי הגרף לא עולה אקספוננציאלית אלא מתחיל להשתטח. הוא הוסיף כי בזכות החיסונים ייתכן שיהיה אפשר להתחיל לצאת מהסגר גם בשיעור נדבקים גבוה מהמתוכנן.

אש אמר כי "עדיין לא קבענו מדדים ליציאה מהסגר". אש הוסיף שזה יותר מורכב הפעם כי זה לא יכול להתבסס אך ורק על מספר מאומתים, אלא צריך לקחת בשקלול את מספר החולים שמצבם קשה. עוד אמר אש כי "בהערכה גסה אנחנו יודעים להגיד כי 10%-20% מהנדבקים הם בזן החדש של הקורונה מבריטניה".

האם הסגר הצליח, נשאל ממונה הקורונה. "מוקדם להחליט. אנו רואים תמונות שונות ועדויות שונות. יש מי שחוו פקקים ואחרים נסעו בכבישים ריקים. אנחנו פועלים לפי מדדי תנועה מחברות שונות, אך הם מגיעים באיחור של יום-יומיים. מחר נקבל את האינפורמציה הזו ונדע. לתחושתי, העם איתנו בסגר הזה ואנשים נענים להנחיות. אני מקווה שנראה זאת בנתונים".

ממונה הקורונה התייחס להמשך מבצע "לתת כתף", במסגרתו החלו האוכלוסיות המתועדפות לקבל את המנה השנייה, והכריז על התחלת מתן המנות לאוכלוסיות שונות. "התחלנו את הסבב השני של החיסונים, נמשיך לתת חיסוני מנה שנייה לכל אלו שקיבלו מנה ראשונה ונתחיל לחסן במנה ראשונה כבר השבוע אוכלוסיות נוספות", אמר אש וציין כי אחרי מורי החינוך המיוחד תחוסן כלל אוכלוסיית המורים וכי "ביחד איתם נתעדף את בני 50 או 55". לדבריו, הדבר "תלוי בכמה חיסונים נקבל".

לדברי פרופסור אש, יכולת החיסון היומית בישראל עומדת על 150 אלף איש ביממה, אך יש כוונה להמשיך במתן מנת חיסון ראשונה במקביל למנת החיסון השנייה ולהעלות את מספר המתחסנים היומי לכ-200 אלף. במענה לשאלה איפה תינתן מנת החיסון השנייה אמר: "העיקרון הוא שמי שקיבל את המנה הראשונה במקום מסוים, הוא יקבל בו גם את המנה השנייה. בהתאם לכך גם בתי החולים יקבלו מלאי אבל עדיין לא נקבע אם בתי החולים ימשיכו לחסן אוכלוסיות חדשות".

הוא הדגיש כי "שחקן נוסף שנכנס לנו בשבועיים האחרונים זה הסיפור של המוטציות. יש לנו שתי מוטציות שבהן אנחנו עוסקים – המוטציה הבריטית שנמצאת כאן כנראה כבר כמה שבועות. בהערכה גסה אנחנו לא יודעים לומר כמה באוכלוסייה שלנו הם נדבקים מהמוטציה אבל כנראה כעשרים אחוז. יש לכך השלכות כי כנראה שהיא מתפשטת יותר מהר. היא לא יותר קשה אבל היא מהירה מאוד".

כשנשאל על ידי גולשים בפייסבוק מתי יתחיל המבצע לחיסונם של מרותקי בית בחיסונים מתוצרת מודרנה השיב: "אני מעריך שבימים הקרובים נוכל להגיע למבצע החיסון של מרותקי הבית, אבל צריך לעשות את זה בצורה שזה יהיה אפקטיבי". עוד הוא אמר על חיסוני מודרנה: "אנחנו נערכים לחיסוני מודרנה ומקווה שנתחיל אותו בימים הקרובים. הוא שונה מחיסון פייזר בכמה היבטים: אין צורך למהול אותו, הוא מגיע בבקבוקון שמוכן להזרקה. יש עשר מנות בבקבוקון לעומת חמש או שש וגם בו יש מגבלה של ימים אחרי ההוצאה של הקירור אבל הוא יותר עמיד ויכול להחזיק מעמד יותר ימים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו