Yaakov Naumi/Flash90.

שמונה שנים להסתלקותו של פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זיע"א • תיעוד נדיר

בצל הקורונה: בעולם היהודי מציינים היום שמונה שנים להסתלקותו של מרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל. אמש התקבצו תלמידיו בבית המדרש הסמוך למעונו. תיעוד נדיר: ממפגש מרן הגרי"ש זצוק"ל עם חתנו מרן שר התורה הגר''ח קנייבסקי שליט''א • צפו

היום, כ"ח תמוז מציינים בעולם היהודי שמונה שנים להסתלקותו לשמי מעלה של מרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל, אלפים מכל גווני הקשת אף צפויים לעלות ולהשתטח על ציונו בהר המנוחות שבירושלים.

השנה, בשל התפשטותה המחודשת של נגיף הקורונה רבים ייעדרו מלהגיע למקום מנוחתו של פוסק הדור זיע"א אך הם ייצינו את היום הגדול בלימוד התורה ובהדלקת נר לעילוי נשמתו הטהורה של גאון העולם.

גם אלו שכן יעלו לציון בהר המנוחות יידרשו להקפיד על שלל ההוראות של משרד הבריאות, הכולל שמירת מרחק ועטיית מסיכות. במקום עצמו אף ישגיחו אנשים בכדי שלא תהיה התקבצות יתר דבר שיכול לגרום לסכנה חלילה.

אמש (ראשון) התקבצו תלמידיו הקרובים בראשות בניו הגאון רבי משה אלישיב שליט"א והגאון רבי בנימין אלישיב שליט"א בבית המדרש הסמוך למעונו ונשאו דברים במשנתו הטהורה, מי שהשתתף במעמד המצומצם היו בעיקר תלמידיו מזה שנות דור בשיעורו היומי הקבוע ב'תפארת בחורים'.

בנו הגאון רבי משה אלישיב שליט"א ניגש לפני העמוד בחדרו של פוסק הדור זיע"א שם הוא ישב ולמד במשך עשורים רבים כשחוץ מזה לא מעניין אותו מאומה, במניין נטלו חלק מספר מצומצם של בני משפחה שכאמור בשל התפשטותה המחודשת של נגיף הקורונה כלל המעמדים ההמוניים שהיו נערכים מידי שנה ביום היארצייט בוטלו.

מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זיע"א נולד בעיר שאוול שבליטא כבן יחיד להוריו לאחר שנים רבות של ציפייה, סבו מצד אמו, היה המקובל רבי שלמה אלישיב זיע"א בעל ה'לשם שבו ואחלמה' והוא זה שבירך את ביתו בילד שיאיר את העולם כולו.

בשנת תרפ"ד עלה פוסק הדור יחד עם משפחתו לארץ ישראל שם שקעו בשכונת מאה שערים, שמו של הגאון הצעיר הלך לפניו והוא הפך במהירות לשם דבר בעולם היהודי, בתחילה הוא שימש כדיין יחד עם גדולי תורה נוספים, אך את רוב יומו הוא העביר בין כותלי בית המדרש כשהוא רכון על תלמודו.

בהצעת שידוך שכללה את מעורבותו של מרן ה'חזון איש' זיע"א ומרן בעל ה'קהלות יעקב' זיע"א התארסה ביתו מרת בת שבע ע"ה עם יבלחט"א מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א, מיום חתונתם ועד יומו האחרון של פוסק הדור היה שר התורה יחד עם רעייתו עולים למעונו של הגרי"ש זיע"א בימי חג הסוכות וחג הפסח בכדי לבקרו 'ביקור חג', גדולי הדור היו משוחחים שעה ארוכה בדברי תורה.

בתיעוד מיוחד שהגיע לידי 'חדשות JDN' נראה מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א נכנס למעון חמיו זיע"א בימי חג הסוכות כשדבר ראשון חמיו שואלו 'היכן הוא אוחז ברמב"ם'. כל מי ששהה בביקורים אלו העיד כי כל שיחתם נסובה הייתה סביב דברי תורה כראוי לשני גדולי עולם אלו.

לפני שמונה שנים בדיוק, כ"ח תמוז, הסתלק פוסק הדור לשמי מעלה והותיר את בני היהדות הנאמנה המומים וכואבים, במסע הלוויה המונית שירושלים טרם ראתה השתתפו מאות אלפים שביכו את לכתו של מנהיג הדור, רבים הלכו אבלים ובוכים על הסתלקותו של פוסק ההלכה וגאון העולם. תחושת היתמות עדיין מהדהדת בעוז.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו