תחודש העליה לציונו של האדמו"ר מסטראפקוב ירושלים

שבעים שנה לאחר שהופסקה העלייה על ציונו שלך הרה"ק רבי אפרים גוטליב מסראפקוב ירושלים זצ"ל, ישובו נכדיו ויעלו על ציונו ביום שישי הקרוב | זאת, לאחר מסכם חיפושים ארוכה ומייגעת שהסתיימה במציאת הציון עצמו כמו גם במצבה המקורית שנותרה בשלמותה.

התרגשות עצומה אופפת בימים אלו את צאצאיו הרבים של אחד מראשוני ומעמודי התווך של הישוב החרדי בעיה"ק ירושלים ת"ו, הרב הצדיק רבי אפרים גוטליב מסטראפקוב ירושלים זצ"ל, בנו של הרה"ק רבי חיים יוסף גוטליב אב"ד דק"ק סטראפקוב זי"ע, אשר מקום קבורתו היה סתום וחתום זה כשבעים שנה, וזה עתה התגלה בסיעתא דשמיא מיוחדת.

השבוע ביום שישי הקרוב – ה' אדר שני תשע"ד, בשעה 11.00 לפני הצהרים, מאה ותשע שנים לאחר פטירתו – יעלו מאות צאצאיו ויוצאי חלציו להשתטח על קברו אשר בהר הזיתים. מקום התכנסות בתחילת העליה לחלקת גור.

הרב הצדיק רבי אפרים גוטליב הוא בנו השני של הגאון הקדוש רבי חיים יוסף גוטליב מסטראפקוב זי"ע, כאשר בכור בניו היה  הרה"צ רבי מנשה גוטליב מסטראפקוב. הוא נקרא בשם "מנשה", ואחיו הצעיר ממנו: "אפרים" – והשם אפרים ומנשה קשור למעשה פלא, אשר אביהם – הגאון הקדוש מסטראפקוב זי"ע, נסע להסתופף בצל רבו הרה"ק רבי נפתלי צבי מראפשיץ זי"ע, לפני חזרתו לביתו, שאל את רבו כיצד לקרא את שם בנו שיוולד לו, ויענהו: "אפרים". לאחר שיצא, נמלך בדעתו וחזר ושאל: "ואם נקבה תלד"? והשיבו רבו: "מנשה", ויהי לפלא.

בבואו לביתו זכה לעמוד על דעת רבו, שכן 'והנה תאומים' נולדו לו למזל"ט, ואכן קרא את שמותיהם 'אפרים' ו'מנשה', הלא המה "מנשה ואפרים בני יוסף".

איש חסיד, וצדיק נשגב, היה רבי אפרים גוטליב. בראשית התגוררו רבי אפרים ומשפחתו בסטראפקוב. ובשנת תרנ"ב, עזב את ארצו ואת בית אביו לעלות ולהתעלות בעיה"ק ירושלים תובב"א. עם באו לירושלים, תפס  רבי אפרים את מקומו בכותל המזרח של יקירי קרתא דירושלים ועד מהרה הפך לאחד מחשובי העדה, והוא היה מראשי שכונת "ימין משה".

זקני ירושלים היו שחים בהתפעלות על הדרת פניו המופלאה, כשפניו מאירים וזוהרים. לימים אף  מינוהו לכהן פאר כ"ממונה הכולל" דק"ק זיבנבערגן. כאשר בתפקיד זה פעל גדולות ונצורות למען בני ירושלים. רבי אפרים ואחיו רבי מנשה למרות בקשת רבים לא חפצו לנהוג באדמורו"ת.

בימים אלו הגיע לסיומו מסע רב בשנים כאשר הנכדים זוכים להשיב את המצבה של הסבא הגדול זי"ע אל מקום מנוחתו כבוד, כשלב מסיים לאין ספור שעות ההתרוצצויות והבירורים וכל יתר השלבים שקדמו, ליום העמדת המצבה על תילה.

מצבת האבן שעל קברו נתגלתה בסיעתא דשמיא נפלאה על ידי כמה מצאצאיו העוסקים זה שנים בריכוז דברי תורתם ותולדותיהם של רבינו הקדוש מסטראפקוב ויוצאי חלציו, ובראשם הרב יעקב זאב שווארץ בשילוב "המאגר העולמי לכתבי היוחסין".

ללא ספק עמדה להם לכל העוסקים במלאכת הקודש זכותו של הסבא הגדול, אשר שנים ספורות לאחר פטירתו הופיע בחלומו של אחד מצאצאיו בבקשה שייצא לבדוק מה קורה במקום קבורתו, ויהי בבוקר ותפעם רוחו של הנכד בראותו כי אכן פגעו בני נכר במצבה, ומיד הזדרז לתקנו ולהשיבו אל מקומו. אך מאז שהמקום נהרס שוב על ידי הירדנים, לא אותר מקום מנוחתו עד לימים אלו אשר בסיעתא דשמיא ובהשגחה פרטית מופלאה נמצאו בתקופה אחת קצרה הן מקום קבורתו והן אבן המצבה שעמדה על קברו, זרוקה באחת מפינות חלקת בית החיים אולם שלימה לגמרי כאשר כל האותיות שעליה ניתנות לקריאה בשלימות.

רבי אפרים נפטר ביום ו' אדר ב' שנת תרס"ה. מבניו הנודעים, ה"ה, הרה"צ רבי ישראל מאיר גוטליב זצ"ל, והרה"צ רבי אריה לייב גוטליב זצ"ל, והרה"צ רבי אשר גוטליב זצ"ל, נפוצו משפחת גוטליב הירושלמית על פני כל ארץ הקודש, ומהם משפחות עניפות ומיוחסות בישראל עד עצם היום הזה, כ"י.

וזה נוסח המצבה שנמצאה זה עתה, (ולאחר שכל השנים סבורים היו שהמציבה נהרסה בידי הירדנים):

פ"נ  הרב הישיש

ר' אפרים בהרהצה"ק

ה"ר חיים יוסף

מסטראפקוב זצ"ל

עסק  כ"י בצרכי ציבור ובצדקה וגמ"ח

ולעת זקנתו עלה  בקודש והקדיש עתיו לתו"ע

נ' בש"ט ו' אדר ב' תרס"ח

תנצב"ה.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

החליטו נא בבקשה: תרס"ח, כבמצבה, או תרס"ה (כמופיע ברשימתכם) ????????????
אגב, הרי לא היה אדמו"ר, כלשונכם בכותרתכם, אלא מקובל ידוע וצדיק מפורסם ???

הכן הוא לא היה אדמו"ר אבל אביו הקדוש הרה"ג רבינו ר' חיים יוסף גוטליב זצק"ל והוא היה גאב"ד סטרופקוב, היום היאר ציט שלו והוא קבר ע"י בסטרופקוב בסלובקיה וממש עכשיו על ציונו יש עשרות מנכדיו מהארץ ומחו"ל , הכן תרס"ה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו