יהודי בודד נותר באפגניסטן: האם ישרוד את השתלטות הטליבאן?

"הוא בטח מודאג, האיש הזה נמצא לבדו באפגניסטן, והטליבאן הם מוסלמים קיצוניים", אומר חברו של זבולון סימנטוב, היהודי האחרון בנותר במדינה • בעבר הסביר מדוע לא עלה לישראל יחד עם בני משפחתו: "אני דואג לבית הכנסת"

ארצות הברית יצא מאפגניסטן, ובמהירות שיא הצליח ארגון הטרור הקיצוני, הטליבאן, להשתלט על המדינה. כעת, עולה חשש לשלומו של זבולון סימנטוב, היהודי האחרון שנותר מאחור במדינה, וזאת במטרה לשמור על בית הכנסת המקומי.

חברו סיפר לכאן חדשות, "היום אני אהיה איתו, כי אי אפשר לדעת מה יקרה, והוא לבד. הוא בטח מודאג, האיש הזה נמצא לבדו באפגניסטן, והטליבאן הם מוסלמים קיצוניים", תיאר הידיד שנמצא בקאבול. יצוין כי סימנטוב עצמו אינו דובר לא עברית ולא אנגלית.

סימנטוב מתגורר בבניין רעוע, בו נמצא בית הכנסת המתפקד האחרון במדינה. לדבריו, "אני דואג לבית הכנסת. אם לא הייתי פה, מזמן היו מוכרים את השטח". הוא כבר ביקר בעבר בישראל וכעת הוא חושש: "אני בקושי יוצא לרחובות. המוות קרוב". כאשר ארה"ב הודיעה כי תצא מאפגניסטן, אמר כי יעלה לישראל – אך בפועל נותר במדינה שנכבשה על ידי הטליבאן.

בעבר, כבר סבל מנחת זרועם של אנשי הארגון המוסלמי הקיצוני. "ב־1998 הטליבן הגיעו לכאן ושמו אותי בכלא. הם שברו את חלונות בית הכנסת וגנבו את ספר התורה האחרון שנשאר". בראיון שהעניק אחרי החלטת ארה"ב בו בישר כי הוא רוצה לעלות ארצה – אמר: "אם הטאליבן יחזרו, הם הולכים לדחוק אותנו החוצה עם סטירת לחי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו