"כבר הוכחנו שאנו יכולים להיות אופוזיציה לוחמת, ונוכל לחזור לכך"

ח"כ ישראל אייכלר וזה המיועד יעקב טסלר בראיון משותף • על האדישות: "נציג שיוכל להוכיח שכל בני קהילתו הגיעו אל הקלפי, יהיה לו יותר אפקטיביות" • על ליברמן: "כלב נובח אינו נושך, אני חושש יותר מכחלון" • על המצביעים לליכוד: "אין להם כבוד עצמי"

מצד אחד יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת ח"כ ישראל אייכלר שלא מפסיק לדבר ומצד שני הח"כ המיועד יעקב טסלר שבינתיים ממעט לדבר, התראיינו יחדיו לביטאונים האגודאים לקראת הבחירות והם מודאגים, "ישנם כאלו שאמנם נמצאים בשוליים, שמבחינתם לא רואים את האסון הגדול שבהצבעה למפלגה שאינה חרדית. הם משום מה מורים היתר לעצמם, אך לא מבינים שאין מושג כזה להצביע למפלגה שאינה חרדית".

השניים התייחסו לאדישות המורגשת בציבור, "הייתה אדישות בחלק מהציבור, כלומר ברור ש80-90% מהציבור התגייס אל הדגל בהתלהבות, אך העשרה הנותרים שמשום מה הסכנה לא חילחלה לתת הכרתם היה אדיש משום מה, ומהם אנו חוששים. אותם עשרה אחוזים יכולים להיות אלו שיקבעו האם הגוש ימנה 60 או 61, כשלחסרונות או לנוכחותו של הנציג הבודד הזה יכולות להיות השלכות רוחב דרמטיות", אמר אייכלר.

טסלר הוסיף כי, "ברור שהיתה אדישות. בהחלט. מאיפה היא נובעת? מחוסר ידע, מבורות. הדור הצעיר לא חווה את מה שסבל הציבור כולו רק לפני 4-5 שנים, הם לא הרגישו וכך שנות השובע, יחסית, השכיחו את שנות הרעב… אך אלו שאינם מצביעים אינם מבינים את עוצמת הנזק שהם גורמים. אני אישית, לפני 3 קדנציות, לא נכנסתי למועצת העיר אשדוד מאחר וחסרו 'רק' 63 קולות שיאפשרו את כניסתי למועצה".

"ראינו בהמשך כמה הציבור הפסיד שם מהעובדה שהנציגות החרדית היתה מצומקת וכמה יכול היה לתרום לציבור כולו אילו היינו זוכים לנציג אחד נוסף. וחבל מאד יהיה אם נגלה שגם בכנסת, חלילה, נמנעה כניסתו של נציג שישי או שביעי רק משום שכמה עשרות או מאות יהודים לא עשו את המוטל עליהם, הם לא מילאו את חובתם ולא הצביעו".

"ואגב, אולי אלו שמתגוררים בערים החרדיות אינם מבינים זאת, אך דווקא מי שמתגורר בערים המעורבות יודע להעריך את כוחה של הנציגות החרדית, שכאשר היא חזקה, ומדובר הן בכנסת והן ברשויות המקומיות, ניתן לקבל יותר בכל התחומים. כאשר ישנה נציגות חזקה בכנסת יש לכך השפעה דרמטית על העיריות, כשדי להיזכר בכך שבעידן לפיד אפילו הפקידים בעיריות אימצו את 'רוח המפקד' והם פגעו בכל הקדוש והיקר, שלא לדבר על משרדי הממשלה שפקידיהם הפכו את עורם תוך יום. כך שמי שאינו מצביע שידע שגם אם בסביבתו יוכלו להסתדר איכשהו, אך הוא אינו יכול לדעת כיצד תהיה לצעד שלו השפעה על חייהם של יהודים רבים שנזקקים פה ושם להגיע לחסדיהם של הרשויות השונות, ובעקבות הימנעותו הם ישלמו את המחיר".

אייכלר, ספק אמר ספק איים, כי, "אין ספק שאחרי הבחירות כל נציג של קהילה שיוכל להוכיח שכל בני קהילתו הגיעו אל הקלפי, יהיה לו יותר אפקטיביות ב'מועצת הקהילות' שתפעל בע"ה גם לאחר הבחירות. ברגע שאנשים יוכיחו מחוייבות, ברור שנהיה מחוייבים גם אליהם על כל המשתמע".

טסלר התייחס לצורך להבאת קולות מבחוץ, "עם כל החשיבות שבהשקעה במיצוי של 100% קולות 'בבפנים', כשלשם השגת היעד הזה הוקמה מועצת הקהילות, חשוב במקביל להביא קולות מבחוץ. אל נשכח שרק בבחירות האחרונות הבאנו באשדוד לבדה יותר מ2,000 קולות 'מבחוץ', כך שלעת הזו זו החובה המוטלת על כל אחד – להביא כמה שיותר קולות 'מבחוץ' ולזכות עוד יהודים במצוה נעלה זו של קידוש שם שמים וציות לדעת מרנן ורבנן שליט"א".

השניים נשאלו האם אפשר לומר שמשקעי הבחירות האחרונות לעיריה מאחורינו, לשיטתו של אייכלר המצב לא כך."לצערי איני יכול לומר זאת. נחשפתי רק בימים האחרונים לסקר מטריד למדי. הסקר נעשה בתוך הציבור החרדי והוא מצא שבעוד בציבור הליטאי כמעט ואין מתלבטים, כלומר יש אלו שהצהירו כי יצביעו ואלו שמצהירים שלא יצביעו, אך אחוז המתלבטים עומד על 2.4% בלבד, הרי שבציבור שלנו אחוז המתלבטים כרגע עומד על 6%. כך שאיני יכול לומר שהמשקעים נעלמו, ואדרבא, לדעתי הם קיימים.

"לכן, אנו חייבים אכן להגיע להכרעה בימים אלו שהם השבוע האחרון למערכה, ולוודא שאין יהודי אחד שמתלבט. על כל אחד השייך למחנה יראי ה' להחליט האם הוא שייך לעם ישראל שבכל הדורות ידעו לשים את רצונם של גדולי ישראל לפני דעתם, או שהם תומכים בעצם בגנץ ולפיד ברגע שהם לא מצביעים, או שהם מצביעים, חלילה, למפלגה שאינה חרדית, כמו למשל מפלגת הליכוד שאף היא היתה חלק מ'ממשלת לפיד' שנטלה חלק בקידומן של הגזירות שפגעו קשות בעולם התורה.

"ואגב, לדעתי בזמן הזה מי שלא מצביע הרי הוא כשופך דמם של צאצאיו. שכן מי שאינו מצביע, מסכן את עתידם הרוחני של צאצאיו. כי מה יאמר הנכד? אם סבא החליט לבד מה יש לעשות ומה לא, גם אני יודע להחליט מה עלי לעשות ומה לא לעשות…"

טסלר: "אני גם סבור שישנם משקעים, אך לדעתי הדבר נובע משום שקיים חוסר ידע באשר לחשיבות המערכה כשכתוצאה מכך ישנם כאלו שמרשים עצמם לעשות חשבונות אישיים. אך לגבי אותם אלו שמרשים לעצמם לעשות חשבונות, אני תוהה ושואל: ונניח שיש לך סיבה, אולי אפילו מוצדקת, האם תרשה לעצמך לפגוע בילדיך? ונניח שאתה פגוע, מכל סיבה שהיא, מוצדקת או לא, ולכן, האם לכן תפגע שוב בעצמך ותגרום לכך שתעלה ממשלה שחבריה בראש ובראשונה יבקשו לפגוע בילדיך שלך? הרי ברגע האמת גם אותו מתלבט יודע שהיחידים שיעזרו לו אלו אנחנו, נציגי 'יהדות התורה'. כך שגם אם היו משקעים, לכן בדיוק הוקמה מועצת הקהילות, להביא לכך שכולם ירגישו ויהיו שייכים".

ננסה להיכנס לראשו של אלו שאתם מכנים אותו 'המתלבט'. הוא אומר: הרי הבחירות הללו גושיות. אם גוש הימין יעלה – ניצחנו גם אם יש לנו מנדט פחות. אז מדוע לא לפעול לכתחילה לחיזוקו של ה'גוש'?

אייכלר: "זו שאלה מופרכת מיניה וביה. גם אם אכן יש לנו אינטרס שגוש הימין בראשות נתניהו יעלה שכן האלטרנטיבה גרועה יותר, אך האם הגוש הזה, גוש הימין, עזר לנו פעם? הוא הרי פגע בנו פעם אחר פעם. כמה נאלצנו להזיע ולעמול בכדי שיסכימו לכבד את ההסכם הקואליציוני שנחתם מולם, כשכל מה שהם קיימו – ויאמר לזכותם שהם קיימו את התחייבויותיהם בפעם האחרונה – הוא רק משום שהיינו חזקים. לכן, אם יהיה לנו כח נוכל להשיג את מה שאנו מבקשים להשיג, אך אם לא – אותו גוש יחבור אף הוא ונוסף על שונאינו…

"ולעצם השאלה: כל הגוש הוא סיפור תקשורתי שנוגע רק למצביע מהציבור הכללי. מצביע חילוני יכול ליהנות מהפריליבגיה של לתמוך בגוש הימין או השמאל מבלי שתשנה לו כל כך איזו מפלגה בדיוק, שכן מבנה בית הספר לילדו מובטח, דירה תהיה לו, וכל השאלה העקרונית לגביו היא 'כן ביבי לא ביבי' כשזו בעצם השאלה מבחינתו של המצביע החילוני. אך לאדם החרדי אין זכויות. אם לא הנציגות שתפעל עבורו הילד שלו ילמד בקראוואן, ושיגיד בכלל תודה שיש לו זכות בחירה כי אחרי תקדים בן ארי גם לא בטוח שיתנו לנו לבחור בפעם הבאה. ואז גם משכורת למלמד לא תהיה… נשמע מפחיד? כבר היינו בסיפור הזה. ראינו מה קורה כשלא צריך אותנו, ואיך 70 סעיפי תקציב נמחקים להם ברגע אחד כשכל ה'גוש' הזה, של מבקשי שלומנו וטובתנו, לא מנסה אפילו להתנגד. ואגב, האם יש צורך להזכיר שמי שהוביל את הגזירות יחד עם לפיד היה שותפו ל'ברית האחים', בנט?"

אייכלר התייחס לאיחוד עם אלי ישי אותו הגדיר המראיין כ"לא מובן מאליו", "מדוע לא מובן מאליו? הרי רק לפני חודשיים בקשנו לקדם רשימה משותפת של ש"ס ויהדות התורה, ואין זה סוד כי מרן שליט"א מבעלזא היה מבין אלו שביקשו שהאיחוד הזה של כל יראי ה' יצא אל הפועל. לצערינו זה לא קרה, ועכשיו שזכינו והרב מאזוז, שהוא אחד מגדולי התורה המפורסמים שבדורינו, הודיע שיש להצביע ג', האם לא מדובר בהישג בזכות עצמו? זהו בסך הכל עוד צעד עד לאחדות המליאה שנקווה כי תהיה בין כל מחנות יראי ה', שכן אלו שרודפים אותנו ומבקשים לפגוע בנו אינם מבחינים בין ליטאים לחסידים, אשכנזים לספרדים…"

לדברי אייכלר היעד הסופי הוא ריצה משותפת של אגודה וש"ס, "בהחלט. הלוואי ונזכה לכך. מה גם, שלא לקחנו קול אחד של ש"ס. הקולות האלו או שהיו הולכים לטמיון או לכחלון, כך שבעצם מנענו מהקולות הללו ללכת לאיבוד ובזכות החיבור הזה הם יחזקו את כוחה של הנציגות החרדית, דבר שכולנו מקווים לו".

לדברי אייכלר החשש הוא לא מאלו שיצביעו ליכוד אלא השאננים, "החשש אינו מאלו שיצביעו לליכוד, משום שמדובר בבודדים והם אינם זקוקים לקשית. הם ילכו מעצמם בדיוק כמו אלו שהלכו מיוזמתם והם נהנו מסעודת אחשוירוש. כנראה שלהם אין כבוד עצמי, שכן המועמד ה'חרדי' ממוקם במקום ה43 והבלתי ריאלי בליכוד, מה שמראה על האהדה לה זוכים אלו שמכנים עצמם כ'חברי האגף החרדי בליכוד'. החשש שלנו הוא דווקא מצד אלו שחושבים שמשום מה הם יכולים להרשות לעצמם לא להצביע כלל".

"ואגב, אם הזכרנו את הליכוד. היה ח"כ אחד בליכוד שבאמת רצה לעזור לי בקידום החוק לביטול תאגידי המים, או בקידום החוק שיאפשר להסדיר הנחות גם לחייבי מים – דבר שכיום אינו אפשרי. הוא הלך איתי לאורך כל הדרך, ורק בסופו של דבר התברר לי כי ראשי הערים של הליכוד שמו וטו על החוק, וכך הוא הוליך אותי בכחש עד הרגע האחרון. דוגמא נוספת – החוק שיאפשר פיצול דירות, דבר שהיה מסייע לציבור החרדי. הגשתי את ההצעה, בליכוד תמכו, אך בסופו של דבר הם אישרו רק פיצול דירות לבתים צמודי קרקע, בבניינים שאין בהם יותר מ2 קומות, במילים אחרות: רק באיזורים חילוניים ולא חרדיים… כך שאלו שמצביעים למפלגות אלו הם אנשים שסובלים ממאפיינים של מחלה אוטואימונית, שבה הגוף תוקף את עצמו…"

אייכלר הציב יעדים לקדנציה הבאה, "תחבורה ציבורית. אני מבקש להתמקד בקדנציה הקרובה בתחום הזה, שעד כה הוזנח. משרד התחבורה התעלם מפניותינו עד היום, וכך רוב הפניות שהגיעו אלינו במסגרת פניות הציבור היו בלתי פתירות. וזהו נושא אקוטי בציבור החרדי: נכון, קל לדבר על הדברים הגדולים, אך הנושא הזה מציק. בציבור הכללי ישנו לפחות רכב אחד למשפחה, ואילו הציבור החרדי הוא ברובו תלוי תח"צ, ובפרט כיום, שאנו התפזרנו על פני כל הארץ".

"די בכך אם נצא לתחנות במוצ"ש ונראה את התחנות מליאות בהמון, אנשים נשים וטף, בקיץ ובחורף, בקור ובחום, בעיצומו של היום או באמצע הלילה. אנו נשים לזה סוף. לדעתי, או שמשרד התחבורה יאפשר הסעות בתשלום, או שיכנס לפעולה וימצא פתרון. אך לדעתי נכן להיום המשרד מזלזל, ובחברות התח"צ למדו אף הם שהנוסע החרדי הוא לקוח סוג ב' שאפשר להתעלם מצרכיו".

לעומת זאת, היעדים של טסלר הם, "נתמקד בסיוע לפרט. אזכיר את ששמענו מפי קדשו של הרבי מויזניץ שליט"א שאמר בסעודה שלישית בשבת האחרונה ש'הנציג שלנו אינו נציג ויזניץ אלא נציג של כלל ישראל', ואכן אני רואה את עצמי כנציג של כלל ישראל. אני לא רואה עצמי כנציג ויזניץ אלא של כלל ישראל".

"ונציג של כלל ישראל אמור לטפל בכל מה שנוגע לפרט, כמו לכלל: אם הדברים אמורים להיות נושאי השבת, הגיוס, תקציב עולם התורה שאמנם תיקנו את שפגעו בנו בשנים האחרונות והצלחנו לחזור כמעט לימים של 2012, אם כי אנו עדיין לא שם. אך גם כל מה שנוגע לציבור כולו. זאת אעשה כפי שעשיתי עד כה, אם בתפקידי בעיריית אשדוד שבו סייעתי לכל פונה ופונה, ואם בעבודתי בלשכת הרב ליצמן בשנים האחרונות שם למדתי ממנו איך צריך לסייע לכל אחד, ואיך ניתן לנצל את היכולות בכדי לסייע לכל יחיד ויחיד. לשכתו של הרב ליצמן והפעילות לצידו של האיש שהוכיח שגם במקרים הקשים ביותר אפשר לנסות וב"ה להצליח, היתה עבורי בית הספר הטוב ביותר בתחום הסיוע לזולת. ואכן ב"ה הצלחתי להעצים את היכולת לסייע לשני בכל מה שאפשר, כך שהמטרה שלי, בעיני לפחות, היא לסייע לכל אחד ככל שאפשר גם בתפקידי הנוכחי".

על הכישלון בתחום הדיור אומר אייכלר כי, "אנו בהחלט מודים באשמה. הנושא הזה הוא נושא כואב שנוגע לכל משפחה ולא הצלחנו להביא בו לתזוזה. זה החל כאשר משרד השיכון ביטל את המענקים, אך לאחר מכן הגיע כחלון עם הרעיון של 'מחיר למשתכן' שאנו ראינו בו אכן פתרון ותמכנו בו. הבעיה היתה שהציבור החרדי לא נהנה מהפתרון. אנו דרשנו שניתן יהיה לשריין מראש דירות לציבור החרדי במסגרת הסכמים אלו לאחר שיבוצע תכנון ייעודי של מרפסות סוכה וכו', אך באוצר טירפדו את התוכנית. כך גם ערים שיש בהן ציבור חרדי גדול כמו אשדוד וקריית גת שנחתם עמן הסכם גג ויבנו שם דירות במסגרת 'מחיר למשתכן', הרי שהציבור החרדי לא יהנה מהדירות הללו".

"אך הפעם לא נוותר. בקדנציה הבאה הדרישה הראשונה שלנו בתחום זה תהיה לאפשר תכנון עם ייעוד לצורך האוכלוסיה החרדית. בתוך כל אלפי הדירות מגיעות גם לנו דירות, ואנו נדרוש שניתן יהיה לייעד דירות עבור הציבור החרדי בכל מקום שבו נחתם הסכם גג".

טסלר: "זו תוכנית אחת אך אני סבור שישנו מקום לצעדים נוספים. לדעתי, גם אם היום מדיניות המענקים אינה קיימת, אך אנו נדרוש שהבנקים יוכלו לתת מימון של 90% בתנאים טובים לכל זוג צעיר, כשכל מה שנדרש לשם כך הוא מתן אישור וערבות מדינה. בבנקים ישמחו לתת את המימון הזה, כל מה שנדרש הוא האישור.

"בנוסף, צריך לטפל גם בעלויות הפיתוח. היום העלויות הללו נופלות על כל רוכש דירה, כשהמדינה מרוויחה פעמיים: גם גובה מס הכנסה מכל אחד במטרה לממן את עלויות הפיתוח, וגם משיתה את כל העלויות על רוכש הדירה וכך מעלה את מחירי הדירות לשיאים. הגיע הזמן לשים סטופ להתנהלות המקוממת הזו שפוגעת בכל זוג צעיר במדינה.

"מישור נוסף שבכוונתי להתמקד בו הוא תחום ההתחדשות העירונית. בתחום זה אפשר להביא להגדלת ההיצע בעוד עשרות אלפי דירות, ומה שמתבקש הוא להקל את התהליכים ולהאיץ את האישורים. אם נצליח בכך נוכל להזרים לשוק עוד עשרות אלפי דירות ועוד למרכזי הערים הגדולות, ובכך להביא להורדה משמעותית במחירים".

אייכלר התייחס לליברמן ואמר כי, "דווקא ממנו איני חושש. כלב נובח מטיבו שאינו נושך, אנו כבר מכירים את עמדותיו, ולמרות שהוא הפיל כבר 3 ממשלות בשל גחמה רגעית אנו מקווים שהפעם נהיה חזקים יותר וכך לא תהיה לו כל השפעה. אך זו דוגמא קלאסית לכך שאנו חייבים להיות חזקים יותר הפעם".

"ואם מדברים על לחשוש, הרי אני חושש יותר מכחלון. הוא היה שורש פורה ראש ולענה גם בדיור וגם בגיוס. הוא היה זה שמנע את קידום 'פסקת ההתגברות' שיכלה לצמצם את כוחו של הבג"ץ וטירפד לא מעט חוקים שיכלו להועיל לציבור החרדי. כעת, כפי שמסתמן, הוא לא עומד לחזור לכנסת ואני מקווה שאכן כך יהיה".

על אפשרות שתקום ממשלה עם גנץ אומר אייכלר כי, "איני יודע, מבחינתי אני יודע דבר אחד: עם יאיר לפיד לא נשב ויהי מה. חד משמעית. כך שאם גנץ יקים את הממשלה, אנו נהיה באופוזיציה. כבר הוכחנו שאנו יכולים להיות אופוזיציה לוחמת, ונוכל לחזור לכך".

על פייגלין הוא אומר כי, "להסביר את התופעה אין צורך. הציבור נתפס בכל פעם מחדש בתופעה הקיקיונית התורנית והפעם מי שעונה על המשבצת הוא פייגלין. אך אם יש שומר מצוות ששוקל לתמוך בו, אוכל רק לומר שלמרות שיש לי אליו מעט הכרת הטוב שכן פייגלין היה זה שחתם על הצעת החוק שלי לביטול גיוס החובה, אך בשורה התחתונה האיש הזה הוא נגד הדת. די בכך שהוא התבטא נגד ברית המילה, והשני במפלגתו הוא אמסלם שתומך בגיורים פיקטיביים ולדעתו גם מי שנולד לאב יהודי נחשב ליהודי. איך אפשר לשקול בכלל לתמוך ברשימה כזו?"

טסלר: "פייגלין לדעתי נתפס בקרב הציבור הצעיר כימני, ולכן הוא מהווה את הטרנד הנוכחי. עוד מפלגת אווירה שתיעלם מהר. אך הנזק שהוא גורם הוא עצום. נחשפתי לאחרונה לדבריו כאשר הוא נשאל לגבי השוני שבינו לבין המפלגות החילוניות הוא מצביע על הכיפה שלראשו ואומר ש'מלבד פיסת הבד הזו אין הבדל ביני לבין המפלגות החילוניות'. ואם כך מעיד הנחתום על עיסתו שלו, מה יש לנו להוסיף על כך?"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו