Yonatan Sindel/Flash90

גרינבלט: "אין תוכנית לקונפדרציה עם ירדן. חדלו מהפצת שמועות"

שליחו של טראמפ למזה"ת מכחיש את השמועות שלפיהן "עסקת המאה" תכלול תכנית להקמת קונפדרציה של ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית או שירדן תוגדר בה כביתם של הפלסטינים: "המלך עבדאללה וירדן הם בעלי ברית חזקים של ארה"ב"

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ למזרח התיכון, ביקש להפריך היום (רביעי) דיווחים סביב התוכנית שמתגבשת בבית הלבן להסדר בין ישראל לפלסטינים. גרינבלט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ישנן שמועות שחזון השלום שלנו כולל קונפדרציה בין ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית, או שיש בו כוונות להפוך את ירדן למולדתם של הפלסטינים. הם אינן נכונות. חדלו מהפצת שמועות".

עם זאת, גם גרינבלט, בדומה לצמרת הממשל האמריקני, מוסיף לשמור על מעטה חשאיות בנוגע לתוכנה של "עסקת המאה". אתמול אמר יועצו של הנשיא, ג'ארד קושנר, כי התכנית תפורסם בשלושת החודשים הקרובים. קושנר אישר את הדיווח שפורסם בשבוע שעבר לפיו התכנית תוגש לישראלים ולפלסטינים בתחילת יוני הקרוב. "היינו מוכנים כבר בסוף השנה שעברה", הסביר. "אבל אז היו הבחירות, ואחרי זה נהיה כבר באמצע חודש הרמדאן – אז נחכה שהוא יגמר ואז נפרסם את התכנית".

קושנר טען כי התכנית גובשה בעזרת אנשים שמילאו בעבר תפקידים משמעותיים בניסיונות המשא ומתן הקודמים של ישראל והפלסטינים, וכן רק לאחר שדיברו עם מנהיגים מהאזור. "למדנו את כל מאמצי העבר ולמה הם נכשלו", ציין. "ניסינו לפעול אחרת, בדרך כלל התחילו עם התהליך וקיוו שיגיע הפיתרון". את הדברים אמר קושנר בכינוס של המגזין האמריקני "טיים" והוסיף כי "נקטנו גישה לא קונבנציונלית".

בשבוע שעבר גרינבלט עורר את זעמם של בכירי הרשות הפלסטינית כשאמר לרשת סקאי בערבית כי אין תועלת לשימוש בביטוי "פתרון שתי המדינות" משום שלדבריו, הוא מעולם לא הוביל לשלום. גרינבלט ציין כי כל צד מבין את המונח בצורה שונה. בתגובה לדבריו של גרינבלט אמר ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי "אין לארצות הברית מה להציע לנו בעסקת המאה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו