Yonatan Sindel/Flash90

גרינבלט על הסדנה בבחריין: "זו תהיה טעות לפלסטינים לא להצטרף"

שליח הבית הלבן למזרח התיכון אמר בדיון באו"ם כי "בבחריין תהיה ועידה כלכלית עם פוטנציאל לפיתוח עתיד משגשג. זה השלב הראשון של תהליך שבו נראה מה יכול לקרות אם נשיג פתרון פוליטי". על אונר"א: "המודל הכשיל את הפלסטינים"

ג'ייסון גרינבלאט, השליח המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, אישר הערב (רביעי) כי ועידת בחריין תהיה השלב הראשון מתוך שניים של תוכנית השלום האמריקנית. בדיון מיוחד של מועצת הביטחון על עתיד סוכנות אונר"א אמר גרינבלאט: "בעוד חודש ארצות הברית ומדינות רבות נוספות יתכנסו בבחריין. זה יהיה השלב הראשון מתוך שניים שבו ננסה להראות כיצד הדברים יכולים להיראות אחרת, כיצד ניתן לשנות לטובה את החיים של הפלשתינים".

גרינבלט, עודד את נציגי הפלסטינים להגיע לוועידה הכלכלית שתתקיים בחודש הבא בבחריין ולא להחרימו כפי שהודיעו שיעשו. "זה השלב הראשון של התהליך בו נבחן איך יראה המצב אם נגיע לפיתרון פוליטי באזור. זו תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להצטרף, אין להם מה להפסיד – והרבה מה להרוויח, אך זו בחירתם".

השליח האמריקני אמר בדיון כי "אונר"א (סוכנות הסעד והסיוע לפליטים פלסטינים) לא תפתור את הסכסוך עם ישראל". הוא הדגיש כי "יש לתכנן את תקופת המעבר מהמודל של אונר"א למודל של חברה אזרחית שתיקח לידיה את האחריות על הפלסטינים". עוד הוסיף כי, "מאז הקמתה, תרמה ארה"ב לאונר"א שישה מיליארד דולר – יותר מכל מדינה אחרת. אך שנה אחרי שנה תקציב אונר"א לא עמד במשימות ונוצר גרעון. לא ניתנה לפלסטינים הזדמנות לבנות עתיד. ניצלו אותם כבובות פוליטיות ולא כבני אדם".

גרינבלאט מתח ביקורת גם על צביעותה של הקהילה הבינלאומית ביחס לפלסטינים: "לאורך זמן רב מדי פטרנו את מצבם הקשה של תושבי מחנות הפליטים כתוצאה של הסכסוך המתמשך, אך אין שום דבר שעוצר את הקהילה הבינלאומית מלסייע להם. ארה"ב מוכנה להשתתף בשיח הזה, אך כשניסינו ליזום אותו איש לא רצה לקחת בכך חלק".

הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה הודיעו היום כי אין בכוונתם להגיע לסדנה הכלכלית שארצות הברית תארח בבחריין. הפלגים, שקיימו מסיבת עיתונאים משותפת בעזה, הגדירו את הפסגה כמהלך של "נורמליזציה", וטענו כי הוא ניסיון לשנות את השיח של הסכסוך הישראלי-פלסטיני מסכסוך פוליטי-לאומי, לסכסוך כלכלי.

"הסוגיה הפלסטינית היא סוגיה פוליטית, שעוסקת בזכויות לאומיות, והיא לא עומדת למכירה או משא ומתן", אמרו הפלגים בנוגע לסדנה עליה הכריזו בבית הלבן כחלק מעסקת המאה. "פרויקטים כלכליים והבטחות שווא שנועדו למסמס את הסוגיה הפלסטינית לא יצליחו", הוסיפו הפלגים. עוד אמרו המשתתפים במסיבת העיתונאים כי הם "דוחים כל צורה של נורמליזציה עם היישות הציונית", תוך שהם גורסים כי כל קשר עם ישראל הוא "בגידה בעם הפלסטיני ובקורבנות שהקריב".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו