Noam Revkin Fenton/Flash90

דרמה או ספין? נתניהו זימן את ראשי הסיעות במטרה להקים ממשלה צרה

ראש הממשלה זימן את ראשי הסיעות לכינוס חירום, ליברמן מחרים • נתניהו מאיים: הקמת ממשלת 60 מנדטים או בחירות חוזרות • הליכוד: "ליברמן יביא להקמת ממשלת שמאל", ישראל ביתנו: "לא יהיו ויתורים" • וגם: רשימת הדרישות של פרץ להקמת ממשלה צרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן הערב (חמישי) את ראשי הסיעות הממליצות לפגישת חירום בשעה 20:00, זאת בצל המשבר במו"מ הקואליציוני. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אינו מתכוון להשתתף בישיבה וההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו ינסה ללחוץ את יתר המפלגות לחתימה מידית על ההסכמים קואליציוניים והקמת ממשלה 60 חברי כנסת.

גורמים בליכוד אמרו הערב כי "המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו התפוצץ, ולכן לא ניתן להמשיך במו"מ עם שאר המפלגות". לדבריהם, המשבר סביב חוק הגיוס הוא "רק תירוץ" לעובדה שליברמן כלל לא רוצה להצטרף לממשלתו החמישית של נתניהו. לדברי הגורמים "העמדה הנוקשה של ליברמן בנושא הגיוס מאותתת שהוא לא רוצה להיכנס לממשלה וייתכן כי לא תהיה ברירה אחרת".

ב'חדשות 13' דווח כי נתניהו אמר לראשי איחוד מפלגות הימין ש"ליברמן התחרפן", ושהוא מעוניין לחתום על ההסכם עמם בטווח זמן קרוב מאד, ולשם כך ביקש מהם להיפגש. בתגובה, השיב הרב רפי פרץ שיש שלושה תנאים שקריטיים עבורם – סטטוס קוו קשיח בנושאי דת ומדינה, 'חבלית הסדרה' (בניה ביהודה ושומרון), ותיקי החינוך והמשפטים.

ב'וואלה' דווח כי לפי ההערכה בליכוד ראש הממשלה נתניהו עשוי להעדיף לפזר את הכנסת וללכת לבחירות מוקדמות מאשר לחזור לבית הנשיא להתייעצויות שבסופן תוטל הרכבת הממשלה על מישהו אחר שאינו נתניהו. אם זאת, ייתכן ומדובר רק באיום שנועד לכנס את ראשי הסיעות לחתימה ללא שהות.

ב'ישראל היום' דווח כי גוברת הערכה במערכת הפוליטית שראש הממשלה בנימין נתניהו יבקש להעביר חוק לפיזור הכנסת. גורמים המעורבים במגעים אומרים כי ליברמן הגיע ככל הנראה לכלל החלטה כי הוא לא נכנס לממשלה וכי הדרך היחידה כרגע להרכיב ממשלה היא באמצעות הליכה לבחירות.

ב'ישראל ביתנו' הבהירו הערב כי אין בכוונתם לוותר, "חוק הגיוס הוגש ע"י שר הביטחון לשעבר, ח״כ אביגדור ליברמן, הרבה לפני פיזור הכנסת ה-20 וההליכה לבחירות. חוק הגיוס היה נושא מרכזי בסדר היום של "ישראל ביתנו" במהלך הבחירות ולאחריהן. במו"מ הקואליציוני הבהרנו פעם אחר פעם שבנושא זה לא יהיו ויתורים, ולידיעת כל המשמיצים נושא זה ישאר מרכזי מבחינתנו גם בעתיד הנראה לעין עד להשלמת החקיקה בקריאה שניה ושלישית".

ב'ליכוד' לא חסכו במילים חריפות כלפי השותף לשעבר ואולי גם בעתיד: "ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל", נמסר בהודעה רשמית של הליכוד.

 

גורמים פוליטיים: "ליברמן מתעקש על חוק הגיוס – רחוקים מפריצת דרך"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו