צילום: פלאש 90

האופוזיציה ויתרה על נאומיה על מנת לזרז הצבעה על פיזור הכנסת

האופוזיציה משכה את כל בקשות הדיבור. ח"כ גנץ: "ללכת לאמא של ח"כ ינקלביץ' ולהפעיל עליה את כל הרבנים זה להגדיר את הבושה מחדש". ח"כ גבאי על הצעת הליכוד: "החלטתי לבדוק ולשקול ולא להגיב תגובה פבלובית, הכי קל לומר מיד לא

האופוזיציה משכה את כל בקשות הדיבור. ח"כ גנץ: "ללכת לאמא של ח"כ ינקלביץ' ולהפעיל עליה את כל הרבנים זה להגדיר את הבושה מחדש". ח"כ לפיד: "עוד מעט יעלה ויבוא מצעד הפחדנים, ביבי פוחד רק ממי שלא פוחד ממנו". ח"כ גבאי על הצעת הליכוד: "החלטתי לבדוק ולשקול ולא להגיב תגובה פבלובית, הכי קל לומר מיד לא.

סיעות האופוזיציה הסירו את כל בקשות הדיבור וסיימו לנמק את ההסתייגויות לחוק לפיזור הכנסת. מיד לאחר מכן עלה ח"כ יואב קיש ומרבית חברי האופוזיציה בחרו לעזוב את המליאה.

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ היה אחרון הדוברים של האופוזיציה ואמר: "ברשות חברי מסיעות האופוזיציה אני מתכבד לסיים את מצעד הגיחוך הזה שאנחנו עוברים פה בשעות האחרונות, נשאיר לחברינו בקואליציה לעשות את מה שצריך כדי שהזמן יחלוף ובינתיים יתנהלו הדברים הרציניים שבשבילם ראש הממשלה מכונס בלשכתו. אין לי ספק שבשעה שאנחנו מספרים סיפורים מישהו עוסק בשאלה רצינית איך תראה הדמוקרטיה הישראלית. זה הסיף הראשון שבו עוסקים, אין לי ספק, אחרת היינו גורמים את זה לפני המזון זמן. אין לי ספק שהנושא הביטחוני הוא שני בסדר העדיפות. אין לי ספק שכל הדיונים עסוקים בשתי הסוגיות האלה".

"יש עוד דבר שבוודאי עושים אותו, לצערנו בישראל יש פילוג ואנחנו חושבים, כך וודאי אומר לעצמו ראש הממשלה, אני משוכנע שאת נתניהו מטריד הפילוג בעם וזה הסעיף השלישי שהוא עוסק בו בהרכבת הממשלה. איך יחברו בין חלקי העם השונים ואיך מבטיחים חינוך שווה לכולם. לא זה ולא זה ולא זה. דנו על דברים אחרים בניסיון להסיט אנשים עלו הצעות בנזיד של משהו לעשות קומבינה. יש דבר אחד שזה הדהים אותי עד כמה הולכים לדברים הקריטיים ביותר. מיקי קיבלה הצעה שיחליפו לה את הכיסא עור בכיסא אחר".

"חווינו התקפות אישיות וירידה למקומות נמוכים בצורה בלתי רגילה, אני מניח שאם יהיו בחירות זה יקרה שוב. לא נורא, עברנו אימון יסוד נעבור אימון מתקדם. אבל ללכת לאמא של ח"כ עומר ינקלביץ' ולהפעיל עליה את כל הרבנים בסביבה שיפעילו עליה דיני תורה כאלה ולהפעיל עליה את בסביבה שכל מה שהיא מנסה לעשות בכוחה הדל זה הבלתי אפשרי לשבת בסיעה של 35 חכים שאינם מהמגזר החרדי ולהפעיל עליה לחץ אם לא הגענו לבושה אז הגדרתם את הבושה מחדש. הייתה אחת שניסתה לקרב ומישהו גרם לה להרחיק. ההיסטוריה תשפוט אותו. ממש בושה. כשמתברברים בניווט הולכים לנקודה האחרונה שהכרנו. שנתניהו יחזור לנקודה האחרונה שלו וינסה להתחיל מהתחלה".

ח"כ יאיר לפיד: "בעוד כך וכך דקות יעלה ויבוא מצעד הפחדנים, ישבו מפוחדים על כיסאותיהם וילחצו על כפתור שהם לא מאמינים בו. אתם לא יודעים שזה מבזה את הכנסת? מה שהכי עצוב זה שהם יודעים שזה לא יעזור להם, אתם חושבים שהוא מעריך את זה שאתם שותקים ופוחדים. ביבי פוחד רק ממי שלא פוחד ממנו. ליברמן, סער וריבלין לא פוחדים ממנו. אפילו היסטורית בליכוד מתקדם מי שלא פוחד מנתניהו. מנהיגים לא מפחדים מעימותים, הם מוכנים להסתכן בהפסד כדי לנצח. אתם בפוליטיקה כדי להציל חשודים בפלילים?".

"אף אחד לא עוצר את עצמו לשנייה כדי לשאול מה רוצה המדינה. נשמע לי טריוויאלי ממשלה עובדת בלי סחטנות ובלי ראש ממשלה שחשוד בפלילים. במקום עשרות מיליארדים לסחטנות פוליטית יהיו עשרות מיליארדים לחינוך ורווחה".

ח"כ אבי גבאי: "בחודש האחרון היו אלינו מספר פניות להצטרף לממשלה. דחיתי את כולן על הסף. היה ברור שהן לא רציניות ושאין בהן דבר מהדברים שחשובים לנו. אתמול קיבלנו פניה נוספת, שנראתה רצינית יותר. החלטתי לבדוק ולשקול ולא להגיב תגובה פבלובית. אני יודע, הכי קל לומר מיד לא".

"אני מאלה שבאמת ובתמים מאמינים שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה של ממש. ולכן בדקנו ושקלנו עד כמה ההצעה יכולה להבטיח לנו את הפסקת הפגיעה בבתי המשפט, עד כמה היא יכולה להבטיח את השמירה על עצמאות שומרי הסף. עד כמה היא יכולה למנוע חקיקה פרסונלית. עד כמה היא יכולה למנוע חסינות לראש ממשלה ולפוליטיקאים אחרים. עד כמה היא יכולה לאפשר לנו לשמור על עצמאות התקשורת. ההצעה אכן כללה את ביטול כל יוזמות החקיקה הקשות האלה וזכות ווטו על כל יוזמה שכזאת. היא כללה את האחריות לתיק התקשורת – כן התיק הזה שנתניהו שומר לעצמו מזה 6 שנים. היא כללה גם אמירה ברורה ליציאה מהממשלה במידה ויוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה. כיו"ר מפלגה, מימשתי את חובתי והצגתי אותה לחברי הסיעה שוחחנו עליה והחלטנו שלא לקבל את ההצעה. אני יודע, הכי קל היה שוב לדחות על הסף".

"אבל יש לנו אחריות לשאול שאלות, לחשוב מחוץ לקופסא, לשאול מה האלטרנטיבה. אני מאד מקווה שנצליח למנוע את הקדמת הבחירות המיותרות. אבל אם לא נצליח ומדינת ישראל תיזרק שוב לבחירות מיותרות אני מקווה שלא נסיים אותן בתוצאות שיגרמו לכך שניפרד מהדמוקרטיה שלנו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו