צילום: משה שי / פלאש 90

שיבושי ה- GPS במטוסים מתרחבים לחו"ל – אל על שינו נהלים

שיבושי הקליטה בנתב"ג מתרחבים למדינות נוספות והובילו לשינוי נהלים בשלבי נחיתת מטוסים. גורם באל על מסר שטייסים הונחו לכבות GPS בגישה לנחיתה ולעבור לאמצעים משניים. "קיבלנו כמה התראות שווא, הסיכון הוא שתהיה התרעת אמת"

לאחר שברשות שדות התעופה הודו בימים האחרונים כי קיימים שיבושים בקליטת ה-GPS ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, מתברר כי התקלות התרחבו גם למדינות נוספות באזור. ביניהן קפריסין, טורקיה, ויוון. טייסים דיווחו על ניתוקים בטיסות מעל האזורים הללו, שהשפיעו על התפקוד הראוי של המטוס.

על פי ההערכות, מקור ההפרעות הוא מפעילות רוסית באזור סוריה, אך לא מדובר במתקפה מכוונת אלא בתוצאת לוואי של פעילות לוחמה אלקטרונית של מוסקבה. הנושא מטופל בערוצים מדיניים מול הרוסים, ובישראל מסרבים באופן רשמי להצביע על הרוסים כאחראים.

ואולם, על אף היותה "החשוד המיידי" בסיפור, ישנן שתי אינדיקציות לכך שהאשם טמון בגורם אחר. הראשונה היא העובדה שהפעלה רציפה של ציוד חסימה ייעודי במשך שבועות שלמים פוגעת בביטחון המבצעי של הרוסים: הפעלה ממושכת תאפשר לכל גורם ללמוד את טווחי, תדרי ומדיניות ההפעלה, ולפתח פרקטיקות לעקיפה שלה. השנייה היא ששיבושי ה-GPS אינם ייחודיים לישראל, והורגשו גם בקרבת קפריסין והסביבה, מאות ק"מ מכל אינטרס צבאי רוסי.

נציין כי בחברת אל על החליטו בעקבות כך לשנות נהלים במהלך הנחיתה. בראיון לחדשות 12 סיפר אחד הטייסים בחברה: "אצלנו הוחלט לבטל את נתוני ה-GPS בקטעי הטיסה הקריטיים על מנת שהמטוס יקבל נתונים ממערכות אחרות, עזרים ניווט קרקעיים", הסביר.

הוא הוסיף: "ה-GPS מזין את ההתרעה מהתנגשות בקרקע – קיבלנו כמה וכמה התראות שווא. הסיכון הוא שמתישהו נקבל התרעה אמתית ולא נתייחס אליה כי אנחנו "רגילים" שיש התרעות שווא".

דיווח: רוסיה אחראית לשיבושים בנתב"ג; גורם רוסי – "פייק ניוז"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו