Yonatan Sindel/Flash90

טראמפ על הפרות הגרעין של איראן: "טהרן משחקת באש"

נשיא ארה"ב הגיב לאישורה של איראן אתמול כי הפרה את הסכם הגרעין, ואף שוחח בנושא עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הבית הלבן מסר כי, "הלחץ המקסימלי על המשטר יימשך עד שמנהיגיו ישנו את דרכם. לעולם לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני"

הנשיא טראמפ הגיב הלילה (שלישי) להפרת איראן את הסכם הגרעין ואמר כי "טהרן משחקת באש". את הדברים אמר לאחר שנשאל על הנושא במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן, ובמהלכה סירב להעביר למשטר במדינה מסר, בטענה כי הוא "יודע מה הוא עושה". בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי טראמפ שוחח עם מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון.

"הם יודעים מה הם עושים ובמה הם משחקים. לדעתי הם משחקים באש", אמר טראמפ. במהלך ריאיון לרשת פוקס הוסיף נשיא ארצות הברית כי היות שלא תקף לאחר הפלת המל"ט האמריקני בחודש שעבר, אם איראן תעשה משהו כעת – יתאפשר לו להגיב בצורה הרבה יותר משמעותית. במהלך הריאיון אמר טראמפ כי "לא ניתן לאיראן להחזיק נשק גרעיני".

בוושינגטון הגיבו אמש רשמית על הודעת איראן,"הלחץ המקסימלי על המשטר האיראני ימשיך עד שמנהיגיו ישנו את מסלול פעילותם", נאמר בהצהרת הבית הלבן, "אנחנו חייבים לשמר את העמידה הבלתי מתפשרת מול איראן". יועצו של טראמפ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר כי "אין לאיראן סיבה להגדיל את מאגר האורניום המועשר שברשותה אלא אם היא רוצה לייצר נשק גרעיני".

"המשטר באיראן פעל היום להעשרת האורניום, ואין ספק שעוד לפני קיומו של ההסכם, איראן כבר הפרה את תנאיו. זו הייתה טעות לאפשר לטהראן, תחת הסכם הגרעין, להעשיר אורניום בכל רמה. אנחנו חייבים להחזיר את הסטנדרטים הבלתי מתפשרים של אי הפצת גרעין כלפי איראן", נכתב עוד בהצהרה האמריקנית. "ארצות הברית ובעלות בריתה לעולם לא יאפשרו לאיראן לפתח נשק גרעיני".

בתוך כך, שר החוץ של איראן ג'ואד זריף טען כי חריגת ארצו מן הסעיף העוסק בהעשרת האורניום אינה בגדר הפרה של הסכם הגרעין אלא ניצול זכותה של איראן להגיב על פרישתה החד צדדית של ארצות הברית מן ההסכם. לציוץ שפרסם בטוויטר צירף זריף צילום של הסעיף בהסכם הגרעין העוסק ביישוב מחלוקות בין הצדדים ובזכותם להגיב על הפרות. שר החוץ של איראן הוסיף כי כאשר ישובו המדינות החתומות למלא את ההתחייבויות שלהן תשוב גם איראן לדבוק בהסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לנושא ואמר כי, "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשהיא חצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום. איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני. כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן".

"אני חוזר ואומר", הוסיף נתניהו, "ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. ביום הזה, אני גם קורא לכל מדינות אירופה: עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן: עשו זאת".

כזכור, סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה "פארס" ציטטה אתמול (שני) מקור מקומי שטוען כי הרפובליקה האסלאמית הוציאה לפועל את איומיה – וחצתה את רף המקסימום של האורניום המועשר שבו מותר לה להחזיק. בכך למעשה הפרה אירן ביודעין את הסכם הגרעין שעליו חתמה עם המעצמות ב-2015, שקובע כי המדינות החברות בו צריכות לפרוש במקרה של חריגה כזו.

הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נזכיר, קבע כי איראן תצמצם מאוד את תוכנית הגרעין שלה, אך לא תזנח אותה לחלוטין, ובתמורה הוסרו מעליה רוב הסנקציות הבינלאומיות הקשות שנאכפו נגדה במשך שנים על רקע תוכנית זו. אלא שבשנה שעברה מימש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את איומו והודיע כי ארה"ב פורשת מההסכם, לטענתו משום שמדובר בהסכם גרוע ומשום שהסרת הסנקציות אפשרה לאיראן להמשיך בפעילות מערערת היציבות שלה ברחבי המזרח התיכון והעולם.

איראן הודיעה היום (שני) כי חרגה מכמות האורניום המעושר המותרת לה על פי הסכם הגרעין ועברה את רף 300 הקילוגרמים עליו הוסכם. המהלך מגיע אחרי תקופה בה איימו בטהרן כי בתגובה לסנקציות האמריקאיות על המדינה ומנהיגיה וחוסר היכולת של אירופה לקדם מהלך לשיפור מצבה, יפרו את הסכם הגרעין ויחרגו מההסכמות שהושגו ב-2015.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא כדאי לתת לאירן לפתח נשק גרעיני כי הסוף הרע יכריע את הסוף הטוב ועלולה להתגשם הנבואה של וצרפתים כצרוף את הכסף ועיניהם ימקו מחוריהן.שזה עלול לקרות בישראל בפחות משנתיים. צריך להשמיד את כל מפעלי הנשק והקריות הגרעיניות שנמצאות באירן ואף בסוריה כמה שיותר מהר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו