טראמפ וארדואן בימים טובים יותר. מתוך דף האינסטגרם של דונלד טראמפ

למרות האיום האמריקני: משלוח שני של מערכת ה-S-400 הגיע לטורקיה

ארצות הברית מאיימת להקפיא את ההכנות להעביר לטורקיה מטוסי F35 מתקדמים מתוצרתה ולהטיל עליה סנקציות נוספות. שרי ההגנה של שתי המדינות שוחחו ממשוכות. בברית נאט"ו הביעו דאגה, ובקונגרס האמריקני שוקלים את צעדי התגובה נגד שלטונו של ארדואן

משרד ההגנה הטורקי הודיע היום כי משלוח נוסף של חלקי מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסית S-400 הגיע הבוקר לבסיס חיל האוויר הטורקי "מורטד" שבמחוז אנקרה. חלקים ראשונים של המערכת כבר הגיעו אתמול בשעות הבוקר לטורקיה, במסגרת העסקה שעומדת במוקד העימות בין אנקרה לוושינגטון מזה זמן רב.

הודעת משרד ההגנה הטורקי בנושא פתחה צוהר לאפשרות שארצות הברית תטיל סנקציות על טורקיה. למרות הבטחתו של נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן אחרי שפגש את טראמפ בחודש שעבר בשולי פסגת G20, לפיה טורקיה לא תעמוד מול סנקציות, וושינגטון מתכננת לסלק אותה מהתכנית לפיתוח חמקני F-35.

בעקבות המשלוחים, שוחח בטלפון שר ההגנה בפועל של ארה"ב, מארק אספר, עם מקבילו הטורקי הולוס אקאר, למשך זמן ארוך יחסית של חצי שעה. בפנטגון סירבו להתייחס לתוכן השיחה, אך במשרד ההגנה הטורקי ציינו שהשר אמר לעמיתו האמריקני כי רכישת טילי הנ"מ מרוסיה הייתה "הכרחית", וכי אנקרה שוקלת עדיין לרכוש גם את מערכת טילי הפטריוט מארה"ב. הוא הדגיש כי ערעור היחסים בין המדינות לא ישרת את האינטרסים של אף אחת מהשתיים.

גם בברית נאט"ו המאגדת את המדינות המערביות, וכוללת בתוכה את טורקיה, הביעו דאגה לנוכח "הפוטנציאל וההשלכות של רכישת הטילים". חברי הקונגרס האמריקני הביעו אף הם התנגדות נחרצת למהלך וגם איימו בסנקציות. "לנשיא ארדואן הוצבו אפשרויות ברורות – אך למרבה הצער, ברור שהוא עשה את הבחירה הלא נכונה", אמרו בבית הלבן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו