צילום: Yonatan Sindel/Flash90 ודוברות רכבת ישראל

באיחור של 11 שנים: נסיעת בכורה לקו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב

אחרי מעל עשור של עיכובים: הנסיעה הראשונה מתחנת תל אביב הגנה לתחנת ירושלים יצחק נבון יצאה לדרך, וסיימה את המסלול בתוך 32 דקות בלבד. בהמשך צפוים להאריך את מסלול הרכבת עד תל אביב סבידור מרכז, ואחר כך גם לתחנת הרצליה

רגע היסטורי נרשם אמש (מצא"ש) עם פתיחת קו הרכבת החשמלית החדש בין ירושלים לתל אביב. עד כה נסעה הרכבת רק בין הבירה לנמל התעופה בן גוריון, שם היה צורך להחליף לרכבת אחרת. מעתה היא תמשיך בדרכה לתחנת ההגנה ובקרוב אף תמשיך עד לתחנת תל אביב מרכז – סבידור. הנתיב החדש מאפשר לרכבת לעבור את המרחק בכחצי שעה בלבד, לעומת שעה וחצי בקו הישן, שמסלולו עולה ויורד בפיתולי ההר, כולל החלפה בבית שמש.

כדי לאפשר את המהירות הגבוהה לאורך 56 הקילומטרים של תוואי הרכבת, למעלה ממחצית מהמסלול מורכבת ממנהרות וגשרים. בהם, מנהרה באורך 11.6 קילומטרים שהיא הארוכה ביותר בישראל, גשר באורך 1.25 קילומטרים שהוא הארוך ביותר בישראל, וגשר בגובה של כ-90 מטרים מעל הקרקע שהוא הגשר הגבוה ביותר בישראל. גם תחנת האומה על שם יצחק נבון בירושלים, נחפרה בעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה, מה שהופך אותה לתחנה העמוקה בישראל ואף אחת מתחנות הרכבת הכבדה העמוקות ביותר בעולם.

תחנת הרכבת בירושלים

מדובר בבשורה חשובה עבור ישראלים רבים: בקו התבצעו 3 מיליון נסיעות מאז חודש ספטמבר אשתקד, ממוצע של 10,000 נסיעות ביום. כבר מתחילת חודש נובמבר ברכבת ישראל ביצעו בקו נסיעות הרצה. השבוע נרשמה אבן דרך חשובה נוספת, כאשר השרים בצלאל סמוטריץ' וישראל כ"ץ הצטרפו לנסיעה.

שר התחבורה ושר החוץ בנסיעה ברכבת

קו הרכבת המהיר נפתח לאחר השקעה בהקמתו הכוללת, המוערכת ב־9 מיליארד שקלים, ובאיחור של כ־11 שנים ממועד היעד הראשון. במשך השנים היו עיכובים רבים בהקמת הקו, בין היתר בשל התנגדויות לתוואי מצד ארגונים סביבתיים ובעיות תקציביות והנדסיות. בספטמבר 2018 נערכה נסיעת הבכורה מתחנת נבון לתחנת נתב"ג במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ. בהמשך צצו בעיות בתפעול הקו שגררו ביקורת קשה. במשרד התחבורה אמרו אז שייתכן כי היה צורך בתקופת הרצה ארוכה יותר. בחודשים האחרונים עבד הקו ללא תקלות וכבר כעת יש בו נוסעים רבים.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שר החוץ ישראל כ"ץ ומנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר הצטרפו לנסיעה בקו הישיר בין תחנת נבון בירושלים לתחנת ההגנה בתל אביב. כאשר לפני הנסיעה אמר מייקסנר, כי "מבחינתנו זה רגע חגיגי, אנחנו היום מסיעים בפעם הראשונה רכבת עם נוסעים בין ירושלים לתחנת ההגנה, מחברים את ירושלים לתל אביב בקו הרכבת המהיר".

לדבריו, "זו פעם ראשונה מאז מלחמת העצמאות שנפתח כזה אפיק חדש, הבירה מחוברת לתל אביב וזה יפה. הפרויקט ענק ומורכב מאוד מבחינה הנדסית ותשתיתית, וגם מבחינת ההייטק שהוא מגלם בתוכו ואנחנו מאיצים אותו היום וממשיכים במרץ", הבטיח מנכ"ל הרכבת.

שר התחבורה סמוטריץ' ביקש להודות לקודמו בתפקיד השר ישראל כץ שיזם את הפרויקט וסיפר, "ביקשתי להזמין אותו לכל טקס של המשרד על התהליכים שהוא התחיל ואני מודה לו שהגיע". סמוטריץ' הכריז כי זהו בוקר מרגש עבורו, "חיבור תל אביב וירושלים. בימים בהם מדברים על ישראל הראשונה וישראל השנייה ומדינת תל אביב ומדינת ירושלים אנחנו בונים גשר. עם כל המחלוקות לא ניתן לייצר חיץ אלא נבנה דרכים ורכבות בני עם אחד אנחנו".

שר החוץ, ישראל כ"ץ, שכאמור בזמן כהונתו יצא הפרויקט הגרנדיוזי לדרך אמר, כי "זאת נסיעה היסטורית ויום היסטורי של חיבור מלא של קו מסילות דוד המלך בין ירושלים לתל אביב, בנסיעה מהירה. לאירוע ההיסטורי יש חשיבות גדולה בחוזקה של ירושלים".

נסיעת מבחן

יצוין, כי בטקס השקת הקו, החמיא שר התחבורה סמוטריץ' לקודמו בתפקיד ישראל כץ ושפע עליו מחמאות כשהוא מעניק לו את מלוא הקרדיט לפעילות הרכבת. "זהו פרויקט שכולו שלך. לא היה יוצא לדרך בלי החזון והנחישות שלך, בלי היכולת שלך להסתכל קדימה עוד ב-2009 ולדמיין את האירוע הזה, לא להיבהל מהקשיים, מהביקורת שקיבלת".

"היה לי ברור שאתה תפתח את הקו הזה. אני, הקטן, אין לי הרבה זכויות פה – הזכות הגדולה היא שלך ושל עובדי רכבת ישראל, אחד הגופים החשובים שיש לנו", הוסיף סמוטריץ'.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לכ פלא אם נראה הרבה תקחות בעז"ה ואני מתפלת לקב"ה שיהיו שילמדו כל העוכקי ישראל הנ"ל מה שנעשה על חשבון השבת לא יצליח

היות ואין לתל אביבי מה לחפש בירושלים למעט קצת קדושה, כותל וכו' ואין לירושלמי מה לחפש בתל אביב למעט מקור פרנסה טוב יותר ושליחות במקום שאין איש שם שישפיע ידישקייט על הסביבה… הרכבת הזאת היא שלב נוסף בכיבוש ענייני היהדות באה"ק.

עוד שלב בהכנת הדרך שתוביל אותנו לבית המקדש בקלות יותר ובמהירות יותר עוד הכנה למשיח

מהירות מסחררת לקצב ההתנהלות של ביבי..

חתיכת פייק הישג. הרווח היחיד בקיצור כמה דקות הוא למי שנוסע מירושלים לתחנת ההגנה. אלו שזקוקים להמשיך לשלוש התחנות הבאות בתל אביב – לא חוסכים כלום. בדיוק כמו שהיה בשנה האחרונה שהחליפו רכבת בנתבג.
העיקר לספר לכל העולם שהרכבת מגיעה תוך 32 דקות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו