צילום: דובר צה"ל

על רקע תוכנית טראמפ: יום עיון שתכנן הרמטכ"ל בוטל בשל חשש מהסלמה

על רקע פרסום תוכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: הדריכות של גורמי הביטחון ביהודה ושומרון גוברת, מחשש לאירועים אלימים ופיגועי נקמה מהצד הפלסטני. בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי ביטל יום עיון עם בכירים בצה"ל בכדי להתמקד בהערכת מצב ביו"ש

רמת הדריכות באזור יהודה ושומרון עלתה החל מהבוקר (ראשון), מחשש להתפרצויות אלימות ואף פיגועים של מפגעים בודדים ברקע הכוונות לפרסום עסקת המאה בארצות הברית.

בנוסף, יום עיון שתכנן הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי עם כל תתי האלופים בצה"ל, והיה אמור להתקיים מחר (שני), בוטל בשל חשש מהסלמה ביהודה ושומרון וברצועת עזה על רקע פרסום תוכנית טראמפ. כך פורסם 'בכאן חדשות'.

הרמטכ"ל הגיע לאזור על מנת לעקוב מקרוב אחר פעילות הביטחון השוטף של הכוחות. גורמי ביטחון הבהירו כי בשלב זה אין תגבור כוחות בגדה המערבית ובהתאם להערכות המצב שיערכו השבוע, יוחלט האם יתגברו.

יום העיון היה אמור לעסוק בתוכנית הרב שנתית "תנופה" שאותה מקדם הרמטכ"ל לחמש השנים הקרובות, ועיקרה חיזוק המערך הלוחם בצה"ל ושדרוג היכולות ההתקפיות של הצבא. בצה"ל מסרו שביטול יום העיון נועד לאפשר "פניות לסוגיות מבצעיות".

אמש פורסם 'בכאן חדשות' כי גורמי ביטחון פלסטינים אמרו שההנהגה שוקלת לנתק קשרים עם ישראל ולהפסיק את התיאום הביטחוני, על רקע הפרסום הצפוי של תוכנית טראמפ. גורמי הביטחון הוסיפו כי יש "אווירת טרום האינתיפאדה הראשונה", והם מרגישים כי ננטשו ונשארו לבד במערכה. לדברי אותם גורמים, הדור הצעיר יקבע את הטון בשטח, "הם לא מקשיבים לאיש".

דובר אש"ף השתמש במונח של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוי של "עסקת המאה" וכינה אותה – עסקת הבושה. "מדובר במשחק בחירות שבא במסגרת היחסים האישיים בין טראמפ לנתניהו", אמר אוסאמה קוואסמי. "הודעת הבית הלבן על פרסום התוכנית באה לאחר הסכמת נתניהו, שהבין כי היא משרתת את הקמפיין שלו בבחירות במרץ הקרוב. זוהי בורות גמורה, שיש לה השלכות קטסטרופליות על המאבק. אף מנהיג ערבי לא מוכן לרכוש את הסחורה המקולקלת שלהם".

דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "התוכנית אמריקאית-ישראלית באה כדי לפגוע בסוגייה הפלסטינית, זהות ירושלים והיחס של האומה בפלסטין ובמסגד אל-אקצא". מארגון החזית העממית נמסר כי "אין להסתפק בגינוי של תוכנית המאה, אלא יש לצאת למאבק כדי להכשיל את פרויקט ארץ ישראל השלמה, להבטיח את הצלחת הפרויקט הלאומי הפלסטיני שתכליתו זכות השיבה והעצמאות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו