ריאד, בירת סעודיה. צילום: ויקיפדיה

לראשונה: ישראל תאפשר יציאת אזרחים לסעודיה לצורכי דת או עסקים

שר הפנים חתם לראשונה על צו המאפשר היתר יציאה של ישראלים לסעודיה ב"החלטה מתואמת עם גורמי הביטחון, משרד החוץ, המל״ל ושאר הגורמים הרלוונטיים". היציאה בתנאי שהמבקש הסדיר את כניסתו לסעודיה ומחזיק בהזמנה מגורם רשמי

שר הפנים, אריה דרעי, חתם היום (ראשון) לראשונה על צו המאפשר היתר יציאה של ישראלים לסעודיה, וזאת בהתאם לסמכותו לפי סעיף 7 לחוק הכניסה לישראל. ממשרד הפנים נמסר כי "ההחלטה מתואמת עם גורמי הביטחון, עם משרד החוץ, המל״ל ועם שאר הגורמים הרלוונטיים".

היציאה תתאפשר בשני מקרים: יציאה לצורכי פולחן דתי בתקופת החאג׳ וקיום מצוות העומרה. יציאה לצורכי השתתפות בפגישות עסקיות או לשם חיפוש השקעות לתקופה של עד 9 ימים. וזאת בתנאי שהמבקש הסדיר את כניסתו לסעודיה ומחזיק בהזמנה מגורם רשמי. יצוין כי מתן ההיתר לסעודיה, מותנה בכך שאין מניעה ליציאת המבקש מכל גורם אחר.

כיום אוסר החוק לצאת לשורה של מדינות ערב, ובהן סעודיה, ללא היתר משר הפנים. לפי החוק למניעת הסתננות משנת 1954, "היוצא, ביודעין ושלא כדין, מישראל ללבנון, לסוריה, למצרים, לעבר הירדן, לסעודיה, לעיראק, לתימן, לאיראן או לכל חלק מארץ ישראל שמחוץ לישראל, דינו – מאסר ארבע שנים או קנס חמשת אלפים לירות".

בסעודיה נמצאת העיר מכה, מקום הולדתו של "הנביא מוחמד" והעיר החשובה ביותר לאסלאם. כל מאמין מוסלמי מצווה לעלות לעיר לפחות פעם אחת בימי חייו. עד היום ערביי ישראל שביקשו להגיע לסעודיה השתמשו בסיוע של ירדן וקיבלו לשם כך סוג של דרכון זמני. התיווך לבדו עלה להם כ-30 אלף שקלים. השינוי במתן הויזות יחסוך לציבור הישראלי שמבקש לעלות לרגל לסעודיה את דמי התיווך.

מדובר בעוד סימן להתקרבות בין ישראל למדינות המפרץ, אחרי פגישתו ההיסטורית של שר החוץ ישראל כץ בבחריין עם שר החוץ. בשנים האחרונות התחממו, מאחורי הקלעים בעיקר, היחסים בין ישראל למדינות המפרץ ובראשן סעודיה, בצל התגברות האיומים מאיראן ושלוחותיה על האזור וירידת קרנה של הסוגיה הפלסטינית.

בחודש ספטמבר בשנה שעבר הודיעה ריאד כי היא תאפשר את כניסתם של תיירים למדינה, לראשונה בתולדותיה. התנעת התיירות היא חלק מהחזון של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שמקווה ליצור רפורמה בכלכלת הממלכה עד ל-2030, שתכין אותה לעידן בו לא תוכל להסתמך רק על הכנסות ממכירת נפט.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שלום

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו