ארכיון

אחרי חיסול סולימאני: חיזבאללה החל בהדרכת המיליציות הפרו-איראניות

גורמים עיראקיים אמרו לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה החליט להיכנס לנעליו של מנהיג כוח קודס קאסם סולימאני והחל לאחד ולהדריך את הארגונים הפרו-איראניים הפועלים בעיראק. בכירים בממשל באיראן ובעיראק סירבו להגיב לדברים

זמן קצר לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני במתקפה אמריקנית, חיזבאללה נפגש עם מנהיגי מיליציות עיראקיות במאמץ לאחד אותם – כך מסרו שני גורמים הבקיאים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס.

מטרת הפגישה הייתה לתאם את המהלכים הפוליטיים של המיליציות העיראקיות המפולגות שאיבדו לא רק את סולימאני, אלא גם את המפקד אבו מהדי אל-מוהנדיס. שני גורמים נוספים אישרו כי חיזבאללה התערב כדי לסייע למלא את החלל שהותיר סולימאני בהובלת המיליציות.

הדיונים שפורסמו ברויטרס שפכו אור על הדרך בה איראן ובעלות בריתה מנסות לחזק את שליטתן במזרח התיכון, בייחוד לאחר חיסולו של המפקד הבכיר. כלל הגורמים שהתראיינו לסוכנות הידיעות ביקשו לשמור על אנונימיות לאור הרגישות הפוליטית. בכירים בממשל באיראן ובעיראק לא הגיבו לדברים.

שני מקורות עיראקיים סיפרו לרויטרס שהפגישות בין בכירים בחיזבאללה לבכירים במיליציות העיראקיות החלו בינואר, כמה ימים בלבד אחרי חיסול סולימאני, והן נערכו בלבנון או באיראן. לדבריהם, שייח מוחמד אל-קוות'רני, הנציג של חיזבאללה בעיראק, שבמשך שנים קיים שיתוף פעולה הדוק עם סולימאני בכל הנוגע להדרכת המיליציות העיראקיות, הוא שאירח את הפגישות. המקורות טוענים שאל-קוות'רני נכנס לחלל שהותיר סולימאני.

לדבריהם הוא נזף בארגונים – כפי שעשה לפניו סולימאני באחת מפגישותיו האחרונות איתם – על כך שלא הצליחו לגבש תוכנית משותפת ומאוחדת להתמודדות עם ההתקוממות העממית שמתנהלת בעיראק כבר כמה חודשים נגד הממשלה העיראקית ונגד נציגי הארגונים הצבאיים-למחצה ששולטים בה. ממשלת עיראק והמיליציות הרגו בחודשים האחרונים מאות מפגינים – אך טרם הצליחו לחסל את ההפגנות.

אחד המקורות, גם הוא איש הארגונים הפרו-איראניים, אמר לרויטרס שהמעורבות של חיזבאללה תישאר בגדר "הדרכה פוליטית", ולא תכלול אספקה של כוח אדם וציוד כדי להגיב על חיסול סולימאני. לדבריו "המיליציות לא צריכות שחיזבאללה יתערב, כי יש להן די כוח במספרים, בניסיון בלחימה ובעוצמת האש".

גורם אמריקני צוטט 'ברויטרס' אומר כי "סביר להניח שאיראן תנסה להסתמך במידת מה על דמותו רבת ההשפעה של נסראללה, הזוכה לכבוד רב מצד בעלי בריתה של איראן באזור".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו