צילום: דוברות הכנסת

ההסכם המסתמן: כחול לבן ויתרו על הריבונות, הליכוד על מינוי שופטים

גורמים במשא ומתן אמרו כי כעת עובדים הצדדים על "ניסוחים בלבד", וכי כבר בשעות הקרובות עשויות המפלגות להודיע על כך שיקימו קואליציה משותפת. לפי ההסכם המסתמן, לכחול לבן לא תהיה זכות וטו על הסיפוח והיא גם לא תידחה אחרי משבר הקורונה

בליכוד ובכחול לבן הגיעו לסיכומים לקראת הקמת הממשלה ה-35, וההסכם ככל הנראה צפוי להיחתם כבר הערב (שני) – כך דווח ב'חדשות 12'. גורמים במשא ומתן בין כחול לבן לליכוד צוטט ב'חדשות 13' אומרים כי בין הצדדים "הושגו הבנות בכל הנושאים", וכי "העבודה כעת על ניסוחים בלבד. יש ‏סיכוי גבוה להודעה על חתימת הסכם קואלציוני עוד הערב".

לפי ההסכם המסתמן, לכחול לבן לא תהיה זכות וטו על החלת ריבונות והיא גם לא תידחה לאחר משבר הקורונה. לפי ההסכם, ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להביא הצעה להחלת ריבונות ולממשלה בכל זמן שירצה בכפוף להתייעצות עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ולהסכמת האמריקנים.

ב'וואלה' דווח כי גנץ דרש תחילה וטו על מהלכי סיפוח והחלת ריבונות, וכי המהלכים יוגבלו ויצומצמו לאזורים ספציפיים מוגבלים ביהודה ושומרון ולא על כל בקעת הירדן. כמו כן, גנץ דרש תחילה להקפיא את כל המהלכים המדיניים במשך חצי שנה, ולאחר מכן ירד לארבעה חודשים, ולפי ההסכם המסתמן נתניהו יוכל לקדם מהלך של החלת ריבונות מיד עם תום עבודת צוות המיפוי המשותף לישראל ולממשל האמריקני שמכין את מפות החלת הריבונות בהתאם לתוכנית המאה.

ב'כאן חדשות' דווח כי בגורמים בליכוד אמרו כי הסכמה המסתמנת בנושא הריבונות לפיה לאחר פרק זמן קצר יוכל נתניהו להביא את החלת הריבונות להצבעה בממשלה – היא הישג גדול של המפלגה. בכחול לבן לא התייחסו באופן רשמי לנושא. גורמים במפלגה אמרו כי יש התקדמות משמעותית בסעיפים שנוגעים לסוגיית החלת הריבונות על יישובים ביהודה ושומרון, וכי עובדים עכשיו על הניסוחים האחרונים של הסעיפים הרלוונטיים.

"אמרנו מהרגע הראשון שנצטרך להתפשר בעניין הריבונות, אבל לא נוותר בסנטימטר אחד בכל מה שקשור למערכת המשפט", צוטט בכירים בכחול לבן ב'ווינט'. גורמים במפלגה הוסיפו כי גבי אשכנזי מתנגד למתווה הריבונות שהוצע. בלשכתו סירבו להגיב. בתוך כך, אשכנזי הביע נכונות לוותר על תיק החוץ שיועד לו ולקחת תיק ביצועי כמו הבריאות או החינוך.

עוד דווח כי במקביל, גורם המעורה במשא ומתן אמר כי בליכוד ירדו מכל הדרישות שהציגו בנוגע לפעילות הוועדה למינוי שופטים. בהתחלה דרשו במפלגה וטו על מינוי שופטים וכן שהשופטים ימונו בהסכמה של שמונה מתוך תשעת חברי הוועדה. אפשרות נוספת שהוצגה על ידי הליכוד הייתה להציב שלושה נציגים מגוש הימין בוועדה ולבטל את נציג האופוזיציה.

ימינה: "בכיה לדורות – קוראים לנתניהו להתעשת"

מימינה נמסר בתגובה לדיווחים כי "לפי הפרסומים, בהסכם המתגבש נכנע נתניהו בעניין המשפטי לחלוטין לכחול לבן. אהרון ברק וההפיכה השיפוטית שלו חוזרים אל הבמה וימשיכו למנות את בני טיפוחיהם לבית המשפט העליון. והכל במזומן ומרגע הקמת הממשלה. זו תהיה בכיה לדורות ואנחנו קוראים לנתניהו להתעשת ולעמוד על הקווים האדומים של מחנה הימין".

"ב"תמורה" "קיבל" נתניהו ניסוח עמום לגבי הריבונות שלא אומר כלום, וגרוע מכך, דוחה את הריבונות סמוך מידי לבחירות בארה"ב באופן שמטיל צל כבד על האפשרות לקבל הסכמה אמריקאית למהלך. אנחנו קוראים לראש הממשלה נתניהו לכרוך את חוקי הרוטציה עם הריבונות ולהביא לממשלה את החלת הריבונות על כל ההתיישבות ביהודה ושומרון לפני העברת חוקי הרוטציה בכנסת. אחרת ברור מאוד שנישאר בלי הריבונות", לשון הודעת ימינה.

ח"כ איילת שקד התייחסה להסכם המסתמן בין הליכוד לכחול- לבן: "באם ייחתם הערב הסכם בין הליכוד וכחול לבן, אני מודאגת באשר למשרד המשפטים והועדה לבחירת שופטים. כשרת המשפטים התבטא אהרון ברק כי פעם שרי המשפטים ידעו את מקומם. הוא הסביר כי השרים תמיד הצביעו איתו בוועדה לבחירת שופטים, באמרם: 'אנחנו לא מבינים בזה אז תמנה אתה את מי שנראה לך'. אני שיניתי את זה ובתקופתי מונו הרבה מאוד שופטים שמרנים לכל הערכאות, אסור לאבד את ההישג הזה".

יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה על ההסכמים בין גנץ ונתניהו בנושא הסיפוח: "הכניעה של גנץ בנושא הסיפוח היא החמורה מכולם. משמעותה חיסול כל סיכוי לשלום ויסודה של מדינת אפרטהייד עם אזרחים יהודים ונתינים פלסטינים. ‏דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי כולם תלויים בשלום צודק וסיום הכיבוש".

ח״כ עפר שלח (יש עתיד תלם) אמר בתגובה להסכם אותו הגדיר כ"סכם הכניעה" המתגבש בין גנץ לנתניהו: "לא הסכם קואליציוני נחתם בין סיעת דגל לבן לליכוד, אלא הסכם כניעה. אני יודע מה בני גנץ חשב על הסיפוח ועל ממשלה גדולה וחוקים עקומים, בימים שבהם עוד היתה לו מחשבה חוץ מהרצון שזה ייגמר. הכל נשא הרוח, חוץ מאשר את הבושה".

ח״כ תמר זנדברג בתגובה להסכם המתגבש בין כחול לבן והליכוד: "במסגרת מכירת החיסול של עקרונות תמורת תיקים, מוכרים כעת גם את סיפוח השטחים לנציגי נוער הגבעות בכנסת וזאת בתמורה לכיסא בממשלה מנופחת ומושחתת. מי שאמרו ישראל לפני הכל, מוכרים היום את עתידה למדינת ההתנחלויות".

נתניהו התקשר ליו"ר מועצת יש"ע

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני התייחס בצהריים לדיווחים ותקף "אנחנו מתנגדים לנוסח המוצע, לפיו תידרש הידברות עם הקהילה הבינלאומית להחלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זו מלכודת של כחול לבן. הקהילה הבינלאומית שלא הכירה בירושלים כבירת ישראל תכיר בריבונות?אנו דורשים מראש הממשלה ומהמפלגות לא לחתום על נוסח שכזה. זהו גזר דין מוות לחלום הריבונות".

אך לאחר מכן נמסר ממועצת יש"ע ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר בדקות האחרונות לאלחייני, עדכן אותו על ההבנות בנושא הריבונות והתחייב כי הממשלה שתקום תפעל להחלת הריבונות בחודשים הקרובים. לאחר השיחה מסר אלחייני: "אני מודה לראש הממשלה שהתקשר והבהיר כי הוא לא ייתן להזדמנות לריבונות לחלוף ואני סומך עליו כי הוא נחוש לקדם את הנושא בחודשים הקרובים. אני מודה לראש הממשלה על פעילותו לאורך כל התקופה להביא את הריבונות גם לממשלה הבאה, ובטוח שיקים בהקדם ממשלה לטובת כלל עם ישראל והאתגרים העומדים בפנינו" .

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אמר בתגובה להסכם הקואליציוני המתגבש: "אני שמח שראש הממשלה עמד בדיבורו והוביל את המו"מ הקואליציוני, תוך שמירה על ההתיישבות ואי הטלת וטו על החלת הריבונות ביהודה שומרון ובקעת הירדן. סוגיות רבות עוד צריכות להתבהר בהסכם הקואליציוני, כמו מערכת המשפט שדורשת תיקון מהשורש, תפקיד יו"ר הכנסת שחייב לחזור ליולי אדלשטיין, אבל העיקר מבחינתנו זה שהעומד בראשות הממשלה ביום הזה, הוא בנימין נתניהו – שממשיך להיות ראש ממשלת הריבונות. הוא מחולל המהלך והוא אחראי להבאתו ולביצועו המלא".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין אמונה רק משיח now

פשוט מאוד
גנץ יוותר על הריבונות ויקבל את המשפטים
ואז כשביבי ירצה לספח ( לא שזה יקרה אי פעם) אז בית המשפט יאסור עליו את הסיפוח!

לא רוצים ממשלת שמאל!
15 מנדטים של כחול לבן חייבים להתכופף בפני 58!!! מנדטים של הימין

ביום ראשון לפני 3 חודשיים כבר הובטחנו על הריבונות …..
ותשימו לב שרק עכשיו אחרי 14 שנות שלטון האיש מתעקש על ריבונות….

העיקר שיהיה שלום בתוך העם!

גנץ יודע שהמצב הוא אל חזור. ואם לא יתקבל עכשיו אין לו סיכוי להיות קשה ממשלה.
ביבי, אין עניין להתקפל בכלום!

גנץ יודע שהמצב הוא אל חזור. ואם לא יתקבל עכשיו אין לו סיכוי להיות קשה ממשלה.
ביבי, אין עניין להתקפל בכלום!

לא יודע אם פעם שמעת על זה – אבל בעולם שלנו יש דבר שנקרא "הוגנות" ,
ואם הבן אדם שבר את המפלגה שלו בשביל ללכת איתך – לנצל את חולשתו שנוצרה בעיקבות כך – זה רשעות לשמה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו