גורמים בארה"ב מעריכים: שיגור הלוויין הצבאי האיראני הצליח

דיווח: גורמים במשרד ההגנה האמריקני מעריכים כי שיגור הלוויין הצבאי האירני הצליח. המרכיב המרכזי בניסויי שיגור הלוויינים של אירן הוא עוצמת הטיל הדו-שלבי שבו הם משתמשים, מה שעלול להגדיל את יכולתה של טהרן לפגוע ביעדי אויב


שיגור הלווין הצבאי באיראן

ארצות הברית מעריכה כי איראן הצליחה לראשונה לשגר לוויין צבאי לחלל – כך מסרו שני גורמים במשרד ההגנה לרשת CNN. בארצות הברית רואים במהלך צעד משמעותי, מאחר שתכנית החלל של טהראן מתבססת על אותה טכנולוגיה שנדרשת לשיגור טילים בליסטיים בין-יבשתיים, העלולה לקדם את יכולתה לפגוע במטרות אויב. בחודשים האחרונים נכשלו כמה שיגורי לוויינים דומים.

לדברי אחד הגורמים האמריקניים, אנשי פיקוד החלל של ארצות הברית "עוקבים אחר שתי מטרות" ששוגרו משטח איראן. אחת מהן היא רקטה והשנייה היא ככל הנראה הלוויין. לפי הגורם, ייתכן כי הרקטה עדיין נמצאת בחלל מכיוון שהתכנית האיראנית לא מתוחכמת מספיק כדי להתאים אותה לחזרה אל תוך האטמוספירה.

סגן יו"ר המטות המשולבים ג'ון הייטן אמר אתמול כי ארה"ב עוקבת מקרוב אחר השיגור, אך סירבה לאשר שהלווין הגיע למסלולו. הייטן אמר כי המשמעות של שיגור מוצלח היא: "שאיראן תוכל לאיים על בנות בריתנו". עוד הוסיף הייטן: "אנחנו רוצים לוודא שלעולם לא יוכלו לאיים על ארצות הברית". בהודעה רשמית שיצאה מטהרן הודגש כי שיגור מסוג זה מותר על פי הכללים הבין-לאומיים ומועצת הביטחון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הוריתי לחיל הים האמריקני לירות ולהשמיד כל ספינת קרב איראנית שמטרידה אוניות אמריקניות". מאוחר יותר, בכירים בפנטגון ציינו כי הציוץ של הנשיא הוא בהתאם לחוק, אך הוא לא שינה דבר בהוראות הפתיחה באש.

הנשיא פרסם אזהרה חשובה לאיראנים. מה שהוא הדגיש הוא שכל הספינות שלנו שומרות על זכות ההגנה העצמית ואנשים צריכים להיות זהירים מאוד במעשים שלהם כלפי אחרים בכדי שיבינו את הזכות שיש להגנה עצמית", אמר סגן ההגנה דיוויד נורקוויסט, בתדרוך לכתבים בפטנגון.

כזכור, משמרות המהפכה האיראניות הודיעו אתמול (רביעי) כי שיגרו את הלוויין הראשון של המדינה לחלל החיצון, כך פורסם בטלוויזיה האיראנית הרשמית. עוד פורסם כי "הלוויין נכנס למסלולו". בדיווח נמסר: "הלווין הצבאי הראשון של איראן, נור, שוגר ממרכז המדינה בשני שלבים. השיגור היה מוצלח והלוויין נכנס למסלולו המיועד".

שיגור הלוויין נעשה בשני שלבים, אולם משמרות המהפכה לא מסרו בדיוק מתי. הם טענו כי עשו זאת באמצעות נושא לוויינים שסייע להכניס את "נור" למסלולו בחלל. באתר הרשמי של משמרות המהפכה נמסר כי הלווין הגיע לגובה של 425 קילומטרים. משמרות המהפכה הוסיפו כי הם השתמשו במשגר "ראשיד", ששמו נחשף לראשונה רק היום.

בחודשים האחרונים כשלו כמה ניסיונות של איראן לשגר לוויין לחלל. במערב מזהירים כי שיגורי לוויינים משמשים את טהרן לקידום יכולותיה הצבאיות, גם בתחום הגרעין. ארה"ב מעריכה כי תוכנית החלל האיראנית לא באמת נועדה לשיגור לוויינים, אלא לפיתוח טכנולוגיית הטילים הבליסטיים של איראן. טהרן הכחישה בעבר ששיגור הלוויינים נועד להסתיר התקדמות בתוכנית הטילים.

לפני חודשיים ניסתה איראן לשגר לחלל לוויין מתוצרת עצמית בשם "זפאר". תחילה דיווחה הטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האיסלאמית כי השיגור בוצע בהצלחה, אך בהמשך הודה גורם רשמי במשרד ההגנה במדינה כי הוא לא הצליח להגיע לגובה המרבי כדי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ. לפני כשנה ביצעו האיראנים ניסיון נוסף לשגר לוויין – אך גם הוא נכשל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו