Noam Revkin Fenton/Flash90

שש מיליון שקל: התיקון לחוק מימון המפלגות אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לחוק מימון המפלגות, המאפשר לח"כים יועז הנדל וצביקה האוזר שהקימו את סיעת דרך ארץ לקבל שישה מיליון שקלים בשנתיים הקרובות. "ההסדר המשלים קובע הסדר שוויוני בין כל חברי הכנסת והסיעות המוכרות כחוק"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הסדרים משלימים להצעת חוק יסוד הממשלה (ממשלת חילופים), שפוצלו מן החוק המקורי. הסיבה לפיצול היא מכיוון שתיקונים אלה נעשים במסגרת חקיקה רגילה ולא במסגרת חוקי יסוד ועל כן יש לדון בהן במסגרת נפרדת. 70 חברי כנסת תמכו מול 38 שהתנגדו, וההצעה תוחזר לוועדה המיוחדת להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

מוצע לקבוע כהוראת שעה לכנסת העשרים ושלוש כי על אף האמור בחוק מימון מפלגות, אם טרם כינון הממשלה קמה סיעה חדשה שהתפלגה כדין, במקרה שההתפלגות היא של קבוצה של שני חברי הכנסת לפחות, שהם שליש ממספר חברי הסיעה לפחות, מסיעה שהיא עצמה קמה עקב התפלגות, תהיה הסיעה החדשה זכאית למימון ההוצאות השוטפות בכנסת. מימון הוצאות אלו נועד, בין היתר, לאפשר לסיעה החדשה לקיים את הקשר הארגוני והרעיוני עם הציבור כמו יתר סיעות הכנסת.

כמו כן מוצע לקבוע הסדר משלים לעניין דינו של ראש ממשלה חלופי בממשלת חילופים. על פי המוצע, ההוראה הקבועה בסעיף 4 לחוק הממשלה, התשס"א–2001 , החלה על ראש הממשלה לעניין הערכאה הדנה בעניינו אם הוגש נגדו כתב אישום בטרם החל לכהן בתפקידו כראש ממשלה, תחול גם על ראש ממשלה חלופי.

ח"כ צבי האוזר: "ההסדר המשלים קובע הסדר שוויוני בין כל חברי הכנסת והסיעות המוכרות כחוק, קרי כל 120 חברי הכנסת יקבלו מימון שוטף היא כחלק ממימון המפלגות באופן שוויוני, שהרי שוויון הוא עיקרון יסוד בשיטה הדמוקרטית ובפרט בכל מה שקשור לחוקי בחירות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו