צילום שלומי אמסלם, לעמ

מנדלבליט: "טענות כזב, נמשיך ללא כחל ושרק"; אוחנה: "התיקון לא קרה" • צפו

היועמ"ש בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים: "מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים". שר המשפטים היוצא: "מערכת המשפט מרשה לעצמה ליטול לידיה את מושכות". ניסנקורן: "יש לי אמון מלא במערכת - מהיום אני החומה שלכם"

טקס חילופי השרים במשרדים השונים מתקיימים הבוקר (שני). בשל מגבלות התו הסגול, האירועים התקיימו במתכונת מצומצמת. שר המשפטים הנכנס, ח"כ אבי ניסנקורן נשא דברים עם כניסתו לתפקיד ואמר כי"יש לי אמון מלא ביועמ"ש, בעליון ובפרקליטות – מהיום אני החומה שלכם".

"כשר המשפטים של מדינת ישראל, ניצבות לנגד עיני שלוש משימות עיקריות וגורליות – שמירה על הדמוקרטיה הישראלית, הגנה על שלטון החוק, וחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. משרד המשפטים הוא חומת המגן של הדמוקרטיה הישראלית. בתקופה האחרונה, גם החומה הזו, על אף שהיא בנויה לתלפיות, נזקקת להגנה. אני ניצב כאן היום כדי להתחייב בפניכם – שמעתה אני אהיה החומה שלכם. אתם תקבלו את כל ההגנה הנדרשת כדי שתוכלו לבצע את שליחותכם הציבורית במקצועיות, ללא מורא ובגאווה גדולה".

"חשוב לזכור: כמו כל מערכת, גם מערכת אכיפת החוק לא חפה מטעויות. ביקורת מקצועית ועניינית על מערכת המשפט אינה רק לגיטימית – היא הכרחית. ביקורת ציבורית על החלטותיה של הרשות השופטת – היא חלק חשוב מהדמוקרטיה שלנו. אבל ביקורת אינה תו הכשר לדה לגיטימיציה. חוסנה וחוזקה של מערכת המשפט הם בסיס ויסוד לחוסנה וחוזקה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כל מי שחשובה לו זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ישמור ויגן על עצמאותה של מערכת המשפט והרשות השופטת. כך בכוונתי לעשות".

"ביום הזה, גם זאת חשוב לומר: יש לי אמון מלא בבית המשפט העליון, ביועץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה – אשר עושים את מלאכתם נאמנה, ללא מורא ובאיזונים הראויים. אתם ממשיכי דרכה של ההיסטוריה הקצרה אך מפוארת של גדולי המשפט בישראל מקום המדינה ועד היום. התופעה שבה שומרי הסף נדרשים להסתובב ברחוב עם מאבטחים עקב איומים על חייהם היא בלתי נסלחת ואני אפעל בכל כוחי להעלים אותה מהמציאות הישראלית", דברי ניסנקורן.

צילום: שלומי אמסלם, לעמ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים כי "אני מבקש להודות לשר המשפטים היוצא, חבר הכנסת אמיר אוחנה. אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו, אך לצד המחלוקות הייתה גם עשייה משותפת חשובה וטובה, ואציין באופן מיוחד את העבודה המשותפת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. במהלך תקופה מאתגרת ואינטנסיבית זאת פעלנו בשיח מתמיד, בין היתר לקידום תקנות שעת החירום הנדרשות על מנת לאפשר לממשלה להתמודד עם האיום הבריאותי החמור שנשקף לאזרחי המדינה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב כשר לביטחון פנים ומשוכנע שעוד נזכה לעבוד ביחד בנושאים מרכזיים וחיוניים".

עוד הוסיף כי, "גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כאשר מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק. כך גם ציוו אותנו המקורות: "וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁפְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר, שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ. לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן, לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא, וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו." (ספר דברים, פרק א', פסוקים ט"ז-י"ז). זוהי הדרך שבה לעולם נפעל".

שר המשפטים היוצא ח"כ אמיר אוחנה אמר בטקס כי "לפני פחות משנה עמדתי כאן בפניכם, ונשאתי את דברי כניסתי לתפקיד. הבאתי מדבריהם של גדולי וענקי המשפט, שחששו מהתערבות מערכת המשפט בנושאים לא להם. לא אחזור על הדברים, נדמה לי שהלאיתי אתכם מספיק כבר אז בנאום ההוא, אך בעיקרם הם מופנים להתערבות בתי המשפט בזירה הפוליטית, בהכרעות שניתנו בידי המחוקק, במידה שבה מרשה לעצמה מערכת המשפט ליטול לידיה את מושכות ניהול המדינה, מלאכה שלה לא נבחרו".

"מתי התייצב מי מבין מייצגי המדינה בפני ביהמ"ש העליון ואמר כי, בכל הדרת הכבוד וגינוני הטקס המקובלים, אנו סבורים כי לבית משפט נכבד זה – אין סמכות להתערב בסוגיה שהונחה בפניו? שהיא פוליטית ונתונה לשיקול דעתם המלא של נבחרי הציבור? לא שלא ראוי כי יתערב, או כי בנסיבות העניין אין מקום להתערב, אלא פשוט – אין לו סמכות להתערב. האדמה לא תפער את פיה ותבלע את מי שיכריז כי יש הפרדה בין הרשויות וכדי שכבודן יישמר – יש לשמור על הפרדה זו. שלטון החוק משמיע שיש לכבד את החוק, ומילותיו אינן רק עטיפה שניתן לקמט ולהשליך לטובת רעיונות שאולי נאים הם, אך זכרם לא בא בדבריו או בכוונתו של המחוקק".

"אני עוזב היום את תפקידי ברגשות מעורבים. הדברים מפניהם התריעו רבים וגדולים לפני, הדברים מפניהם התרעתי גם אני ביותר מהזדמנות אחת, לא באו על תיקונם. התיקון הכל כך נדרש בתביעה הכללית ובפרקליטות לא קרה, כי המערכת, היום לפחות כבעבר – מכוילת להגן על עוצם ידה יותר משהיא מכוילת להגן על אמון הציבור בה. זה מצער אותי מאוד, אך אני יודע שיום יבוא, והלוואי שהדבר לא יצמח מתוך משבר עמוק, והדברים ייראו אחרת".

"הציבור הישראלי כולו זקוק למערכת משפטית הנהנית מאמון הציבור, אמון אותנטי ולא מעושה – הנובע מפתיחותה של המערכת ולא מהסתגרותה, מהבנה שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר כדברי השופט ברנדייס, ולא חשכת האפלה. מערכת המשפט חשובה מדי לתפקוד מיטבי של חברה דמוקרטית, מכדי שנתקפל כל אימת שמהדהדת אותה זעקת סרק נושנה על "קץ הדמוקרטיה". לא לקץ הדמוקרטיה אנו מייחלים, אלא לחיזוקה".

לסיום אמר אוחנה כי "לך, ידידי השר הנכנס אבי ניסנקורן, שלאחר 3 מערכות בחירות שהיו מרתקות, אך גם קשות, רעילות ומדממות כמעט, זכינו להכיר קצת יותר מקרוב במסגרת ניהול המו"מ בין שתי המפלגות, במסגרתו למדתי לעמוד מקרוב על יכולותיך הרבות ותבונתך,
אני רוצה לאחל שתזכה לממש את רצון הציבור במשילות ובאופן דמוקרטי, שתזכה להרבות טוב למען מדינת ישראל, שתגשים את שליחותך הציבורית בהצלחה, ושלפחות, אם לא כל אלה – לפחות שתזכה כמוני – שלא יהיה לך משעמם".

צילום: שלומי אמסלם, לעמ

מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי, אמרה בטקס כי "אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני משרד המשפטים הוא השחיקה המתמדת באמון הציבור במשרד וביחידותיו, שהיא חלק מהשחיקה באמון הציבור במוסדות השלטון בכלל ובמערכת המשפט בפרט. השחיקה באמון הציבור אין משמעה שמשרדי הממשלה היום טובים פחות אך עובדה זו כשלעצמה אינה פוטרת אותנו מלהיות קשובים יותר לרחשי הלב של הציבור".

"משטר דמוקרטי מבוסס על יחסי גומלין בין השלטון ומוסדותיו לאזרחים, יחסים הדורשים אמון לצד ספקנות וביקורתיות. לכן, השחיקה באמון הציבור מחייבת אותנו להיות קשובים יותר לרחשי הלב של הציבור. לשמוע, להקשיב, להפנים ולהגיב. להיות פתוחים יותר לביקורת ולא להדוף אותה. פתיחות כזו תבטיח כי המשרד יתקדם ברוח הזמן ותאפשר לו להמשיך ולמלא את ייעודו".

"ועם זאת, חשוב, ורלבנטי מתמיד, לחזור ולהדגיש כי גם לביקורת, לגיטימית ככל שתהיה, נכונה ככל שתהיה, צריך להיות גבול. ביקורת שזולגת מהמערכתי לאישי איננה לגיטימית. בימים האחרונים נחשפנו שוב לתגובות של שטנה המופנות כנגד העומד בראש מערכת אכיפת החוק. אמירות כאלה חורגות הרבה מעל ומעבר לכל ביקורת לגיטימית ואין להן כל מקום בשיח. התבטאויות מסוג כזה יש לגנות ולהוקיע באופן נחרץ, חד וברור".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מצטט פסוקים.. בושה עפ"ל

הציבור הצביע אי אמון במנדבליט ובפרקליטות וכל שכן בשופטים

האנשים שמעדיפים את אוחנה החילוני ה…
על פני מנדלבליט החרדי – פשוט היהדות שלהם מסתכמת בנטייה פוליטית ולא בקיום מצוות

בושה וחרפה שמצטט פסוק מתורתינו הק' על בית משפט שכולו כזב. שוחד. והפרת אימונים. פסקי הדין של הבית הזה הם עיוות הדין באופן הכי גרוע שיש.. אין כאן שופט בצדק ולאום במישרים.. ואני אצטט את דברי ירמיהו שאומרים בהפטורת שבת חזון.. שָׂרַ֣יִךְ סוֹרְרִ֗ים וְחַבְרֵי֙ גַּנָּבִ֔ים כֻּלּוֹ֙ אֹהֵ֣ב שֹׁ֔חַד וְרֹדֵ֖ף שַׁלְמֹנִ֑ים יָתוֹם֙ לֹ֣א יִשְׁפֹּ֔טוּ וְרִ֥יב אַלְמָנָ֖ה לֹֽא־יָב֥וֹא אֲלֵיהֶֽם׃ הפסוק הזה יותר מתאים לבית המושחתים הזה.. נקודה..

בקיצור שני שוטרים הרע והטוב למערכת המשפט המקל והגזר…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו