Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem

בולטון חושף בספרו: "טראמפ התכוון לתמוך בתקיפה ישראלית באיראן"

היועץ לביטחון הלאומי לשעבר של ארה"ב מצטט פגישה עם טראמפ שאמר לו: "תגיד לביבי שאם הוא יבחר להשתמש בכוח, אני אגבה אותו". בולטון חושף גם את החומר הגרעיני אותו פיתחה איראן. עוד הוא טוען: קושנר מנע מנתניהו לבקש מטראמפ שלא לפגוש את זריף

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע נכונות לתמוך בתקיפה ישראלית באיראן – כך טוען היועץ לשעבר לביטחון לאומי ג'ון בולטון בספרו שצפוי להתפרסם השבוע.

בספר הוא מתאר פגישה עם הנשיא בה השתתף בשנת 2017, כשעדיין לא היה חבר בממשל טראמפ, בה נידונה ישראל. "לגבי איראן, דחקתי בו להסתייג ולצאת מהסכם הגרעין והסברתי מדוע שימוש בכוח נגד תוכנית הגרעין האיראנית עשוי להיות הפיתרון היחידי", כותב בולטון ומצטט את טראמפ שאמר כי "תגיד לביבי שאם הוא יבחר להשתמש בכוח, אני אגבה אותו. אמרתי לו את זה, אבל אתה תגיד לו שוב".

בספר מציג בולטון את נתניהו כמי שמנהיג את המזרח התיכון מול איראן. "הנושא האיראני הפך לנושא קיומי עבור ישראל ונתניהו לאסטרטג המוביל בהדיפת תוכנית הגרעין האיראנית ופרויקט הטילים הבלסיטי שלה. הוא גם הבין כי שינוי המשטר באיראן הוא הדרך הבטוחה ביותר לשנות את התנהגותה של איראן באופן קבוע".

עוד טען היועץ לביטחון לאומי לשעבר כי בפגישה באוקטובר 2018 בקרמלין הטיל ספק נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי ישראל יכולה לתקוף את איראן. "ישראל, לדבריו, לא תוכל לבצע פעולות צבאיות נגד איראן מכיוון שלא היו לה המשאבים או היכולות, במיוחד אם הערבים יתאחדו מאחורי איראן", כתב בולטון בספר.

בנוסף, בולטון חושף בספרו החדש כי החומר הגרעיני שניסתה איראן להסתיר, אך התגלה במהלך פעילות של המוסד ב-2018, היה ככל הנראה "עוגה צהובה" או "אוּרניה". נכון להיום, אף גורם רשמי לא אישר מהו אותו חומר גרעיני, שאף הביא את איחוד האמירויות הערביות לעימות עם טהראן, בגלל שאותו חומר הוסתר.

"עוגת צהובה" היא סוג של אבקת רכז אורניום המתקבלת מתמיסות דליפה, בשלב ביניים בעיבוד עפרות אורניום. זהו שלב בעיבוד האורניום לאחר שנכרה אך לפני ייצור דלק או העשרת אורניום. בולטון מתאר את החומר הגרעיני בעת שנזכר בביקור בישראל בשנת 2018. לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו וצוותו "התמקדו במידע העדכני ביותר שנאסף מההשתלטות הנועזת על הארכיונים הגרעיניים של איראן".

"התגלה אורניום מעובד על ידי אדם", מספר בולטון. יועץ לביטחון לאומי לשעבר המשיך, "זה לא היה אורניום מועשר, אלא אולי "עוגה צהובה" (תחמוצת אורניום בצורה מוצקה), ובהחלט עדויות הסותרות את קביעותיה החוזרות של טהרן כי מעולם לא הייתה לה תוכנית נשק גרעיני".

בקטע אחר בספר מספר בולטון כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה במשך שעות להשיג את טראמפ בטלפון כדי לבקש ממנו לא להיפגש עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בשולי פסגת ה-G7 בצרפת – אך הנשיא לא קיבל את השיחה. בולטון טוען בספרו שמי שמנע את קיום השיחה בין נתניהו לטראמפ הוא יועצו הבכיר של הנשיא ג'ארד קושנר.

מכה לטראמפ: בית משפט אישר ליועץ לשבר בולטון לפרסם את ספרו

בולטון בספרו: "נתניהו פקפק ביכולתו של קושנר להוביל את תהליך השלום"

בולטון: טראמפ ביקש מסין לסייע לו בבחירות; טראמפ: "שקרן ושוטה"

קרב מול היועץ לשעבר: טראמפ מנסה למנוע את הוצאת ספרו של בולטון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו