צילום: פלאש 90

הבחירות לנשיאות בפולין: הנשיא המכהן דודה ניצח בפער קטן על יריבו

מספירה של כמעט כלל הקולות עולה כי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון, קיבל 51%, לעומת יריבו הליברלי צ'אסקובסקי שזכה בכ-49%. הוא הודה בנאום לפולנים, אך יריבו רפאל צ'אסקובסקי טען: "תוצאות האמת יגלו שאני הוא המנצח"

הבחירות לנשיאות בפולין: אנדז'יי דודה, הנשיא המכהן ובעל הברית של מפלגת השלטון ניצח הבוקר (שני) עם 51.2% מהקולות, זאת על פי תוצאות לא רשמיות מספירת 99,97% מהקלפיות. דודה גרף יותר מ-10.4 מיליון קולות, לעומת יריבו צ׳אסקובסקי, שהשיג יותר מ-9.9 מיליון קולות. דודה לא המתין תוצאות האמת ובנאום שנשא כבר הודה לפולנים וטען כי הוא המנצח בבחירות.

דודה הוא איש "החוק והצדק", המפלגה הלאומנית השלטת בראשות ראש הממשלה מתייאוש מורבייצקי. במהלך השנים האחרונות המפלגה עוררה מחלוקת לא פעם בשל תמיכתה בנושאים שמרניים, וכן מאבקה בנושא הפיצויים להשבת רכוש יהודי בשואה. רק בסוף השבוע האחרון הבטיח דודה להמשיך ולהילחם נגד בקשת הפיצוי של הניצולים, וטען כי הגרמנים הם שנלחמו ביהודים ולכן הם שאמורים לפצות אותם.

יריבו של דודה, רפאל צ'זקובסקי, המוגדר כ"ליברלי", המכהן כראש העיר ורשה, התמודד מטעם מפלגת "המצע האזרחי", המפלגה הגדולה באופוזיציה. צז'קובסקי, שנחשב לפרו-אירופי, הבטיח לשקם את היחסים עם האיחוד האירופי. לנשיא פולין שמורה הזכות להטיל וטו על חוקים, וצ'זקובסקי הבטיח שאם ייבחר לנשיא – ינצל את הזכות הזו כדי לחסום חוקים שלדעתו "פוגעים בדמוקרטיה".

באופוזיציה הודיעו מוקדם יותר כי הם בודקים את מה הגדירו כ"אי-סדרים" בהצבעה. "אנחנו אוספים מידע וסימנים לחריגות ואנחנו עדיין מדברים רק על קלפיות ועל אחוז מסוים מהתוצאות שאין לנו את התמונה המלאה לגביו", אמר חבר הפרלמנט הפולני תומאש סימוניאק לרויטרס. במפלגת החוק והצדק ובמשרד החוץ הפולני לא הגיבו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו