צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

כיצד הח"כים החרדים יצביעו? סמוטריץ' מציע ועדת חקירה על אפליית החרדים

הכנסת תצביע מחר על הצעה להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האפליה נגד הציבור החרדי בטיפול במשבר הקורונה. דיווח: חלק מהנציגים החרדים יצביעו נגד. סמוטריץ': "אעביר את רשות הועדה לחבר כנסת חרדי שיקח את האחריות ואת הקרדיט"

מחר (רביעי) תעלה להצבעה במליאת הכנסת הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האפליה נגד הציבור חרדי בטיפול בקורונה. מדובר בהצעה דומה להצעה אותה הגיש יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני לבדיקת התנהלות משטרת ישראל בנושאי האכיפה הבררנית והקפדנית כלפי האוכלוסיה החרדית, אך משך אותה לפני הדיון.

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ ‏סמוטריץ' הסביר כי "אחרי שח"כ גפני משך את הצעתו בשבוע שעבר, ביום רביעי תעלה להצבעה במליאה הצעתי להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האפליה נגד הציבור החרדי בטיפול במשבר הקורונה. זו הדרך לפתרון ולא מינוי מקורבים ל"פרויקטורים" ומריבות פנימיות בין חלקי המפלגות החרדיות השונים כפי שראינו בימים האחרונים".

בהצעה שתעלה להצבעה מחר נכתב כי "המאבק כנגד התפשטות נגיף הקורונה בישראל מעמיד את החברה הישראלית לגווניה במספר רב של התמודדויות חברתיות וכלכליות. בתקופה האחרונה נשמעות טענות כבדות משקל בנוגע לאפליית הציבור החרדי לרעה בתחומים רבים הנוגעים למאבק הזה. הטלת סגרים סיטונאית על ערים ושכונות חרדיות, ללא שקיפות באשר לנתונים המצדיקים זאת וללא היערכות מוקדמת למתן מענה למצוקות התושבים כתוצאה מהסגר, העדר הסברה מתאימה, פגיעה בחופש הביטוי וההפגנה, אכיפת ייתר מפלה, ועוד".

"כך למשל, לפי הערכות כ- 70 אחוזים מבעלי העסקים החרדים לא קיבלו מענק קורונה, וזאת בשל חוסר ההבנה איך מגישים את הטפסים הממוחשבים לרשות המיסים. גם המענק עליו הכריז ראש הממשלה בסוף השבוע, כמו המענק הקודם שהועבר לפני חג הפסח, מתייחס למשפחות שבהן עד שלושה ילדים ומפלה לרעה את הציבור החרדי ואת המשפחות ברוכות הילדים".

"לצורך בחינת האפליה בהתנהלות הממשלה סביב משבר הקורונה נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית שתרד לשורש העניין ותמליץ על הצעדים הנדרשים בכדי להשוות את היחס והתנאים שלהם זוכה הציבור החרדי לאלה שלהם זוכה כלל האוכלוסייה הישראלית", לשון ההצעה שהוגשה ליו"ר הכנסת יריב לוין ועלייה תתקיים הצבעה מחר. .

סמוטריץ' התייחס לנושא במליאת הכנסת ואמר כי "זה לא ענין של ימין ושמאל. זה גם לא עניין של דתיים, חילונים וחרדים. זה עניין של חברה מתוקנת. בחברה אזרחית מתוקנת כשיש ציבור שנרמס, זו בעיה של כולם. זו בעיה של החברה כולה, שלי, שלכם, של הנציגים שלכם, של הממשלה, של כולם".

"אחי, חברי הכנסת החרדים, מחר תעלה להצבעה הצעה שלי להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא האפליה הקשה כלפי הציבור החרדי סביב משבר הקורונה. אי אפשר לקבל מציאות של אפליה כלפי ציבור מסוים. אני קורא לכם לדרוש מהקואליציה שאתם ממשיכים להיות חברים בה לתמוך בהצעה הזו, ויחד נחקור את הנושא לעומק ונפסיק את אפליית החרדים. יחד נפעל בעזרת השם בלי פוליטיקה, ובלי משחקים לתקן את העוול ולוודא שהאפליה הנוראית הזו תיפסק".

ב'מעריב' דווח כי במפלגת ש"ס ובמפלגת יהדות התורה אמרו כי מתכוונים להתנגד להצעתו של סמוטריץ'. גורמים בסיעת יהדות התורה צוטטו לקראת הדיון במליאה, כי "עם כל הכבוד לסמוטריץ', כל עוד הוא וסיעתו הם חלק מהאופוזיציה, אנחנו ביהדות התורה נתנגד להצעותיו, כולל להצעה הנוכחית להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית".

עוד הוסיפו: "בניגוד להטרלות של סמוטריץ', חברי הכנסת של יהדות התורה עובדים לילות כימים לטובת הציבור החרדי. הן במליאה, הן בוועדות הכנסת, והן בממשלה. כנראה שמשעמם לסמוטריץ' באופוזיציה. בעוד שהוא עובד על הכותרות לתקשורת, אנו עובדים למען הציבור". לדברי יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, ההחלטה על אופן ההצבעה של הקואליציה תתקבל קרוב לדיון במליאת הכנסת.

סמוטריץ הגיב לדיווח ואמר כי "‏אין לי ספק שזה לא נכון. הנציגים החרדים מבינים, כמו רוב חברי הכנסת, את המושג שליחות ציבורית. לא מאמין שיבגדו בשליחות הזאת בגלל פוליטיקה קטנה. הציבור החרדי מקבל יום יום סטירות לחי. סגרים ללא הסברה, מעצרי שווא ואכיפה בררנית, חרמות על הציבור והתרחקות מכל מי שיש לו חזות חרדית".

"‏יש אלימות קשה כלפי הציבור הזה ואני יודע שחברי הכנסת החרדים שומעים כמוני את הזעקה מהשטח. חלקם גם חיזקו אותי ואמרו שיצביעו בעד הקמת ועדת חקירה. זה צודק וזה הכרחי בעת הזו אל מול היחס המחפיר שהציבור החרדי מקבל. אעדכן גם שאני שומע קולות מהאופוזיציה של תמיכה".

"‏יש פה הזדמנות אמיתית לתיקון. אני מודיע שיהיה הכי ברור בעולם: נעביר יחד את הקמת ועדת החקירה קואליציה ואופוזיציה כאחד. את ראשות הוועדה יקבל אחד מחברי הכנסת החרדים ויגרוף את כל הקרדיט. אני לא אעשה פוליטיקה על כאבם של אזרחי ישראל", דברי יו"ר האיחוד הלאומי.

גפני מאיים: נקים ועדת חקירה שתבדוק את התנהלות המשטרה מול החרדים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו