צילום: הבית הלבן

קושנר: "זה בלתי נמנע שסעודיה וישראל ינרמלו באופן מוחלט את היחסים"

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית אומר כי "ברור שסעודיה הייתה מנהיגה נהדרת ביצירת מודרניזציה, אבל אי אפשר לשנות את כיוון הספינה בין לילה". גורמים במפרץ: הסכם דומה עם סעודיה "הוא רק עניין של זמן" - סעודיה מגבירה את שיתוף הפעולה עם ישראל לקראת הסכם עתידי

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, התייחס לשתיקתה של ערב הסעודית נוכח כינון היחסים הרשמיים בין איחוד האמירויות לישראל. "אני חושב שיש לנו מדינות נוספות שמאוד מעוניינות להתקדם", אמר בריאיון לרשת CNBC. "כחלק מהתקדמות התהליך אני חושב שזה בלתי נמנע שסעודיה וישראל ינרמלו באופן מוחלט את היחסים. שתי המדינות יוכלו לעשות הרבה דברים גדולים יחד".

כאשר נשאל על שתיקת ערב הסעודית בעקבות ההכרזה על ההסכם בין איחוד האמירויות וישראל, השיב קושנר: "השגנו את הסכם השלום הראשון זה 26 שנה ועכשיו אתה אומר: 'נו, אנחנו רוצים לצרף מדינה נוספת מיד'. ברור שסעודיה הייתה מנהיגה נהדרת ביצירת מודרניזציה, אבל אי אפשר לשנות את כיוון הספינה בין לילה".

גורמים במפרץ שצוטטו ב'חדשות 13' אמרו כי לאחר ההסכם בין ישראל לאמירויות, הסכם דומה עם סעודיה "הוא רק עניין של זמן", למרות שבסבירות גבוהה שיהיו מדינות אחרות באיזור, על פי ההערכות בחריין ועומאן, שיחתמו על הסכם קודם לכן. עוד אמרו הגורמים, כי שיתוף הפעולה בין ירושלים לריאד שכבר קיים – יוגבר.

עם זאת, סעודיה עדיין שותקת בשלב הזה, ולא מגיבה להסכם, בניגוד למדינות ערביות אחרות. מומחים אזוריים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ההכרזה המפתיעה של ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות ביום חמישי האחרון מהווה מקפצה עבור האחרונה, שצפויה למנף את מעמדה באזור על חשבונה של סעודיה.

בממשל טראמפ רומזים שמדינות אחרות עתידות ללכת אחרי איחוד האמירויות. בחריין, בעלת ברית קרובה של הסעודים, ועומאן, שאירחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2018, פרסמו הצהרות תמיכה בהסכם, בעוד שטרם היו תגובות מצד כווית ומצד קטאר, שנמצאת בסכסוך פוליטי חריף עם ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים מאז 2017.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו