טראמפ שוקל להעניק חנינה לסנודן: "אני מתכוון לבדוק את הנושא"

לדברי נשיא ארה"ב יש "אנשים רבים שחושבים שיש להתייחס לסנודן בצורה שונה, אני מתכוון לבחון את העניין היטב". בעבר כינה את סנודן "בוגד" ו"מרגל שיש להוציא להורג"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול כי הוא שוקל לחון את אדוארד סנודן, העובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית (NSA) שהתפרסם אחרי שהדליף מידע סודי מתוך הסוכנות. סנודן עומד בפני אישומים פליליים חמורים בארה"ב במקביל לכך שהוא ככל הנראה מקבל מקלט ברוסיה.

לדברי הנשיא, אמריקנים רבים, מימין ומשמאל, חלוקים בדעתם לגבי סנודן, שנמלט מארה"ב: "נראה שזו החלטה מפוצלת. ישנם רבים החושבים שהוא צריך לקבל יחס אחר, ויש כאלה שחושבים שהוא עשה דברים נוראים מאוד", אמר הנשיא האמריקני במהלך מסיבת עיתונאים שבה השתתף. "אני מתכוון לבדוק את הנושא".

דבריו של טראמפ מגיעים אחרי ראיון שהעניק ל"ניו יורק פוסט", שבו אמר שרבים חושבים שהיחס של רשויות אכיפת החוק לסנואודן "לא היה הוגן". בעבר נשמע טראמפ אחרת לגמרי. זמן קצר אחרי שסנואודן הדליף את המסמכים הסודיים כינה טראמפ את סנואודן "מרגל שצריך להוציא להורג". בקמפיין הבחירות של 2016 אמר טראמפ שסנואודן הוא "בוגד מוחלט" וציין שהוא היה "מטפל בו בחומרה".

חנינה לסנודן עשויה להעניק לו את האפשרות לשוב לארה"ב. ב-2013 הוא הואשם בסעיפי ריגול ועונשו אמור היה להיות זמן מאסר ממושך בכלא, ואולם בעוד שאישומים אלה פורסמו, סנודן הכריז כי אין בכוונתו לשוב לארה"ב. בתקופת נשיאותו של אובמה קראו ארגוני זכויות אדם לחון אותו, אך קריאות אלה נענו בשלילה.

עורך דינו הרוסי של סנודן, אנטולי קוצ'רנה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי ארה"ב לא צריכה פשוט לחון את מרשו, אלא גם למנוע מלרדוף אותו מכיוון שהוא לא ביצע כל פשע. "הוא פעל לא רק ממחשבה על האזרחים האמריקנים, אלא גם ממחשבה על כל המין האנושי", אמר קוצ'רנה.

משרד המשפטים האמריקני הגיש בספטמבר שעבר תביעה נגד סנואודן וטען שספר הזיכרונות שהוא פרסם מפר את הסכם הסודיות עמו. המשרד ציין שסנואודן פרסם את הספר מבלי שהחומר עבר בדיקה של סוכנויות המודיעין, והוסיף שגם נאומיו של סנואודן מפרים את הסכם הסודיות.

הפתעה בארה"ב: אובמה העניק חנינה לחיילת שהדליפה מסמכים ל'ויקיליקס'

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו