Joyce N. Boghosian / The White House

למרות התנגדות ישראל: ממשל טראמפ מאיץ מכירת מטוסי F-35 לאמירויות

ממשל טראמפ מאיץ את מאמציו בשבועות האחרונים למכור מטוסי קרב מסוג F-35 ומל"טים מתקדמים לאיחוד האמירויות – למרות התנגדותה של ישראל למהלך. על פי גורמים אמריקניים מי שדוחף למהלך הוא חתנו של הנשיא, ג'ארד קושניר. טראמפ: "באיחוד האמירויות מוכנים לשלם כסף רב במסגרת העסקה"

הממשל האמריקני האיץ את מאמציו למכור מטוסי F-35 ורחפנים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות הערביות, חרף התנגדות ישראל למהלך – כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, גורמים בממשל הציגו לגורמי צבא במדינה תדריך מסווג על כלי הטיס המתקדמים, למרות דאגות שהעלו חברים במועצה לביטחון לאומי על הסכנה שבחשיפת פרטים אלו עוד לפני שנסגרה עסקה בין הצדדים.

גורמי ממשל הכחישו כי מדובר באחת התמורות הישירות להסכם הנורמליזציה, אך לא הכחישו כי המומנטום לעסקה קשור בפריצת הדרך הדיפלומטית. על פי הדיווח בעיתון, הכוח המניע מאחורי העסקה הוא ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ודמות מפתח בגיבוש הסכם הנורמליזציה. דוברות הבית הלבן סירבה להגיב לפרטים, כמו גם שגריר האמירויות בארצות הברית או שגרירות ישראל בוושינגטון.

הגורמים בממשל העבירו בשבועות האחרונים תדריך מסווג בנושא מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת, על אף החששות שיש לגורמים ביטחוניים בארצות הברית בנוגע לחשיפת הנשק המתקדם ביותר של הפנטגון לממשלה זרה – עוד לפני שהוחלט על מכירת נשק פוטנציאלית.

אותם הגורמים מכחישים כי המאמץ למכור את המטוסים קשור להסכם של איחוד האמירויות עם ישראל, אולם הם לא חולקים על כך שזה מתאפשר בעקבות יוזמה דיפלומטית נרחבת, שכן בקשות חוזרות ונשנות של איחוד האמירויות לרכוש נשק נענו בשלילה.

בניו יורק טיימס גם ציינו כי מכירת המטוס לאיחוד האמירויות עלולה לשנות את המאזן במזרח התיכון, ולפגוע ביתרון האסטרטגי שיש לישראל באזור. ללא תמיכה של הממשלה הישראלית במהלך הזה, הוסיפו בטיימס, לא סביר שהקונגרס האמריקני יתמוך במכירת המטוסים.

טראמפ התייחס הלילה במהלך מסיבת עיתונאים לאפשרות למכור לאיחוד האמירויות מטוסי F-35: "בטח יש להם מספיק כסף והם היו רוצים לרכוש לא מעט F-35, להרבה מדינות אין כסף וקונים מאיתנו ולא משלמים. הם רוצים את זה, זה המטוס הכי טוב בעולם. הם היו רוצים לקנות, נראה מה יקרה, זה בבדיקה. הם עשו עסקה נפלאה (ההסכם עם ישראל), אפילו הניו יורק טיימס חשב כך, אף פעם לא חשבו שזה יקרה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו