בנוסף לישראל ואיחוד האמירויות: פומפאו יבקר השבוע בסודאן ובחריין

מזכיר המדינה האמריקני צפוי להגיע מחר לביקור בירושלים וייפגש עם נתניהו, גנץ ואשכנזי, מכאן ימריא לסודאן. לפי הודעת מחלקת המדינה, פומפאו ייפגש עם בכירי המדינה ויביע תמיכה בהעמקת היחסים בין סודאן לישראל. גורמים בישראל: "היעד המדיני הבא שלנו - הסכם עם סודאן"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו צפוי לבקר בסודאן מיד לאחר שיסיים את ביקורו השבוע בישראל – כך הודיעה הערב (ראשון) מחלקת המדינה האמריקנית. מסודאן ימריא פומפאו לביקור בבחריין ומשם אל איחוד האמירויות. הביקור יחל מחר בישראל ויסתיים ביום שישי באיחוד האמירויות.

על פי ההודעה האמריקנית, פומפאו ידגיש בפני יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ובפני ראש הממשלה עבדאללה המדוק את תמיכת ארצות הברית בהעמקת היחסים בין ישראל לסודאן. לפי הודעת האמריקנים, פומפאו צפוי לדון איתם גם בהמשך התמיכה האמריקנית בממשלת המעבר. גורמים המעורים בפרטים בישראל אמרו ל'מעריב' כי "ההסכם עם סודאן הוא היעד המדיני הבא, ואנחנו עובדים עליו חזק".

הוא ייפגש בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, שם השניים ישוחחו על איראן, על שיפור מערכות היחסים של ישראל עם מדינות האזור, וכן על שיתוף פעולה כלכלי. הבכיר האמריקני יפגוש גם את שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. בבחריין ייוועד עם נסיך הכתר סלמן בן חאמד. את סבב הביקורים יסכם פומפאו באיחוד האמירויות, שם ייוועד עם שר החוץ עבדאללה בן זאיד.

ב'וואלה' צוטטו בכירים ישראלים שמסרו אמש שבמוקד הביקור של פומפאו במזרח התיכון יהיה הסכם הנורמליזציה בין המדינות והמאמצים האמריקנים להחזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן. נושא נוסף שצפוי לעלות בביקור הוא הדרישה האמריקנית מישראל להגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי.

ב'ווינט' דווח כי שרים בממשלה אמרו לאחרונה כי המגעים החשאיים בין ישראל לסודאן מתקדמים מאוד וגם הממשל האמריקני מעורב בהם, במטרה להביא להבשלה של הסכם שלום בין ישראל לבין סודאן שייחתם עוד לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר. "יש היתכנות מאוד גבוהה לחתימה על הסכם שלום בין ישראל לבין סודאן", טענו.

בתוך כך, ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ושליח הבית הלבן לתהליך השלום אבי ברקוביץ', צפויים להגיע לביקור בזק בישראל ובכמה ממדינות המפרץ בעוד כשבועיים – כך דווח ב'וואלה'. על פי הדיווח של ברק רביד, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ רוברט אובריאן והשליח לנושא איראן בריאן הוק צפויים להצטרף לנסיעה.

בכירים ישראלים וערבים שמעורים בתכנית הביקור ציינו כי קושנר וברקוביץ' רוצים לברך את מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם הנורמליזציה ולהתעדכן על ההתקדמות במו"מ על ההסכמים השונים בין שתי המדינות. בנוסף, קושנר וברקוביץ' רוצים לנצל את שיחותיהם באזור כדי לעודד מדינות ערביות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות ולקדם הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

חוץ מהביקור בירושלים, יועצו ושליחו של טראמפ צפויים להגיע גם לאיחוד האמירויות. בירושלים צפוי קושנר להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ. באבו דאבי צפויה המשלחת האמריקנית להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד. בתוך כך, בכירים בממשל האמריקני סבורים כי קיים סיכוי שבחריין או עומאן ילכו בעקבות איחוד האמירויות בשבועות או בחודשים הקרובים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו