צילומים: דוברות הכנסת- יהונתן סמייה

בתום דיון סוער: נדחתה ההצבעה על התיקון שהציע סמוטריץ' בחוק השבות

מליאת הכנסת דנה בהצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ המכונה "חוק הנכד", שמבקשת לתקן את חוק השבות ולהסיר ממנו את זכאות הנכדים של יהודים לעלות לארץ מכוח חוק השבות, אם הם אינם יהודים בעצמם. "אתם רוצים מפעל לייבוא מנדטים, לא אכפת לכם מהזהות היהודית של המדינה", תקף את לפיד וליברמן

במליאת הכנסת התעורר היום (רביעי) ויכוח סוער בעקבות הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ מימינה לביטול "סעיף הנכד" בחוק השבות. בליכוד הצליחו לשכנע לבסוף את סמוטריץ' לדחות את ההצבעה בשלושה חודשים כדי להגיע להסכמות. חוק השבות, הקובע כי כל יהודי רשאי לעלות ארצה ולקבל אזרחות ישראלית, התקבל ב-1950. ב-1970 אישרה הכנסת תיקון לחוק, הקובע כי הזכות מוקנית גם לילד ונכד של יהודי, גם אם הוא עצמו גוי.

מטעמו של סמוטריץ' נמסר כי "תיקון חוק השבות הוסר מסדר היום. יקודם בהסכמה עם הממשלה. ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ נענה לבקשת שר הפנים ח״כ אריה דרעי להביא את החוק לדיון מעמיק בועדת השרים לחקיקה ע״מ לקדמו בתמיכת הקואליציה. לדבריו, "מאחר והחוק הזה חשוב לי אני נענה לבקשת חברי השר אריה דרעי להביא את החוק לדיון וקידומו תוך כדי הסכמה במסגרת ועדת השרים לחקיקה".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במתכונתו הנוכחית מאפשר חוק השבות, התש"י–1950, גם לנכד של יהודי לקבל מעמד וזכויות של עולה, אף אם הוא עצמו, ולעיתים אף אם הוריו, כבר אינם יהודים. מצב זה גורם לכך שהחוק מנוצל על ידי רבים שניתקו כל קשר עם העם היהודי ומסורתו, ובפועל מרוקן את החוק מכוונתו המקורית שהיא לפתוח את שערי המדינה ליהודי התפוצות".

"מטרת תיקון זה היא לצמצם את זכויות בני המשפחה הנכנסים בגדרי החוק, באופן כזה שהצאצאים הזכאים לכך יהיו רק ילדיו של יהודי ולא נכדיו, על מנת למנוע את אחד האבסורדים הגדולים בספר החוקים הישראלי – שהחוק היהודי המובהק ביותר נותן הכשר גורף לכניסת לא יהודים בשערי המדינה".

ח"כ סמוטריץ' פתח את דבריו במליאת הכנסת בציטוט מנבואת הנביא יחזקאל על חזון העצמות היבשות ואמר: "זה לא הרבנים הקיצוניים, זה התנ"ך. זה מקור זכותינו של מדינת היהודים המתחדשת בארץ ישראל. אנחנו הולכים ומאבדים חלקים עצומים מהעם היהודי, תראו את שיעורי ההתבוללות האדירים והכואבים הארה"ב ובאירופה שמאיימים על המשך קיומו של העם היהודי".

ח"כ סמוטריץ פנה לחברי יש עתיד וישראל ביתנו ואמר: "אתם רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. אתם רוצים מפעל לייבוא מנדטים, לא אכפת לכם מהזהות היהודית של המדינה, אתם הרי קוראים לעולים היקרים האלה לא להתגייר. אחיי ואחיותיי העולים היקרים, אל תתפתו אחרי קמפיין השנאה ליהדות שמובילים לפיד וליברמן הצמד חמד. אתם צריכים להתגייס שלא יהיה מצב שדווקא כאן שאנחנו מגיעים למדינת היהודים, דווקא כאן העם היהודי ילך לאבדון ויתבולל ויעלם מעל בימת ההיסטוריה".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר: "עמדת הקואליציה נכון לעכשיו היא כמובן נגד. העקרונות שאתה מדבר עליהם הם עקרונות שצריכים להיות סביב שולחן עגול ורחב, ולא באופן חקיקתי כמו שאתה מנסה לקדם. אנחנו לא מתכוונים ליפול לכל הפופוליזם הזה וכל המשחקים האלו שאתה עושה".

ח"כ ישראל אייכלר קרא מוקדם יותר לתמוך בחוק: "חוק השבות הפך מחוק שמטרתו לפתוח את שערי ארץ הקודש בפני כל יהודי במצוקה, לתעשיית דרכונים לא יהודית. מדינת ישראל הפכה לאופציה נוחה עבור גורמים בינלאומיים, שהדרכון הישראלי פותח להם גבולות דווקא בחו"ל. מאידך בעידן הקורונה, המדינה מתנכרת ליהודים כשרים, הנקראים "אזרחים זרים" המתדפקים על שערי ארצנו וחוסמת את כניסתם".

"הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להחזיר את חוק השבות ליעדו המקורי, תחזיר את ארץ ישראל לעם היהודי ותהיה בית חם ואוהב לכל יהודי הגולה המבקשים לבוא ארצה לשלוח ילדיהם ללמוד כאן, לחוג שלש רגלים, להגיע למקומות הקדושים ולחצרות הקודש ולא יקראו להם "זרים" בארצם. אני קורא לחברי במפלגות הדתיות והלאומיות לתמוך בתיקון החוק ולקיים דיון רציני ומעמיק על מהות חוק השבות, שכבר לא דואג ליהודים במצוקה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו