תמונה שפרסמו הרשויות באיראן של הנזק שנגרם למתקן בנתנז

אחרי תקיפת המתקן: איראן בונה אתר גרעין חדש בהרים ליד נתנז

"הוחלט להקים היכל ייצור מתקדם יותר, גדול יותר ומקיף יותר בכל ההיבטים בלב ההרים ליד נתנז. כמובן, העבודות על המתקן כבר החלו", אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, בראיון לרשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה. הבנייה החלה כחודשיים לאחר הפיצוץ במתקן

איראן החלה לבנות מתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות בלב ההרים שסביב נתנז – כך דיווחה היום (שלישי) הטלוויזיה הרשמית במדינה. הבנייה החלה היום זאת כחודשיים לאחר הפיצוץ במתקן להעשרת האורניום בנתנז, פיצוץ שפגע במתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות במקום.

"הוחלט להקים היכל ייצור מתקדם יותר, גדול יותר ומקיף יותר בכל ההיבטים בלב ההרים ליד נתנז. כמובן, העבודות על המתקן כבר החלו", אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, בראיון לרשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה. בניית המתקן בהרים צפויה להקשות על הגישה אליו ועל האפשרות לפגוע בו, לאחר שביולי האחרון אירע פיצוץ במתקן הגרעין בנתנז, שלפי דיווחים נגרם כתוצאה מחבלה. זאת בדומה למתקן בפורדו – שגם אותו הקימו האיראנים בהרים.

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, ברוז כמאלוונדי, טען לאחרונה כי ארגוני המודיעין של הביטחון זיהו את הגורמים העומדים מאחורי הפיצוץ במתקן בנתנז. בראיון ששודר ביום ראשון בטלוויזיה ותורגם על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אמר כמאלוונדי כי “מה שמובהק הוא שפיצוץ התרחש בנתנז (אתר הגרעין), אך גורמי הביטחון יודיעו במועד המתאים הזמן איך ובאילו חומרים הפיצוץ התרחש ומה הפרטים".

נתנז היא מרכז חשוב בפרויקט הגרעין האיראני, אשר על פי טהרן נועד למטרות שלום. מומחי מודיעין מערביים והסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית מאמינים כי איראן מפעילה גם פרויקט גרעין חשאי, המתואם עם זה האזרחי, הפועל ברצף מאז 2003. בטהרן דוחים את הטענות כי ניסו אי פעם להשיג נשק גרעיני. אתר העשרת האורניום בנתנז, אשר נמצא ברובו מתחת לאדמה, הוא אחד מכמה אתרי גרעין איראניים אשר מאפשרים גישה לפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית ואנשי האו"ם.

בתוך כך, שוחח היום נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן ואמר כי על שתי המדינות לנקוט עמדה בסוגיה הפלסטינית וכן נרמול היחסים בין איחוד האמירויות וישראל. בשיחת וידאו בין השניים הוסיף רוחאני כי התערבות חיצונית מהווה מכשול מסוכן לשלום, הביטחון והיציבות במזרח התיכון. ארדואן אמר שההסכמים שחתמו כמה ממדינות האזור עם ישראל לחלוטין מהוות בגידה בעולם המוסלמי, והוסיף שארצו מוכנה להעמיק את שיתוף הפעולה שלה עם איראן, בייחוד במאבק בטרור.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו