Flash90

משרד ראש הממשלה מבהיר: הסכמי השלום ייכנסו לתוקף רק לאחר אישור הממשלה

היועצת המשפטית של המשרד הבהירה כי ההסכם עם איחוד האמירויות יובא להצבעה בממשלה ובכנסת, זאת בעקבות הביקורת על הליך גיבושו. יממה לפני טקס החתימה בבית הלבן, עדיין לא ברור מה יהיה תוכנם של ההסכמים, והמשא ומתן בין המדינות נמשך

משרד ראש הממשלה התחייב כי ההסכם עם איחוד האמירויות הערביות יכלול סעיף לפיו הוא לא ייכנס לתוקף לאחר טקס החתימה בבית הלבן ביום שלישי הקרוב, אלא רק אחרי שיעבור הצבעה בממשלה – כך עולה ממכתב ששלחה היום (שני) היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד שלומית ברנע-פרגו. המכתב שוגר לעו"ד גלעד ברנע, שביקש הבהרות על כך שההסכם עדיין לא עלה לדיון בממשלה.

היועצת המשפטית מסרה את הדברים במסגרת תשובה למכתב שנשלח לראש הממשלה הממשלה, שר הביטחון, שר המשפטים, שר החוץ והיועץ המשפטי לממשלה. במסגרת המכתב, טען עורך הדין גלעד ברנע שההסכם מחייב את אישור הממשלה, וייתכן שאף את אישור הכנסת.

"ראש הממשלה לבדו איננו מוסמך לחתום על הסכם מדיני זה, ולהתיימר לחייב בו את מדינת ישראל", נכתב. "במילים אחרות פעולה כאמור תהא מנוגדת להיבטים מבניים יסודיים של משטרנו, מעמד הממשלה (ולא ראש הממשלה) כרשות המבצעת ולוקה גם בחוסר סמכות, ואף בחוסר סבירות קיצוני, על כל המשתמע והנובע מכך".

בתשובה של היועץ המשפטית שלומית ברנע פרגו, היא דחתה את הטענות והסבירה כי ההסכם למעשה לא ייכנס לתוקף עד לאישור הממשלה. "בהתאם למידע שנמסר לנו, בהסכם שמיועד לחתימה השבוע ייאמר מפורשות שהוא לא ייכנס לתוקף במועד חתימתו, והוא יובא לאישור הממשלה לצורך אישרורו", כתבה. "בנוסף, נמסר לנו כי לאור חשיבותו של ההסכם, בכוונת ראש הממשלה להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".

המסמך עליו יחתום ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של בחריין יהיה "הצהרת שלום" כללית שרק תפתח את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שיהיה מחייב הרבה יותר. עם זאת, ההסכם עם איחוד האמירויות צפוי להיות כללי, ולא לכלול מרכיבים שנויים במחלוקת כמו התייחסות לסיפוח, לפתרון שתי המדינות או לעסקאות נשק.

בתוך כך, ח"כ משה ארבל אמר היום כי "ראוי שחברי הכנסת ואזרחי המדינה יעודכנו האם בתמורה לנורמליזציה הסכימה הממשלה להקפיא או לצמצם את הבנייה ביהודה ושומרון ובירושלים או הסכימה להקמת מדינה פלסטינית". בריאיון לכאן רשת ב' הוסיף: "טרם קיבלתי תשובות, אבל אני מצפה לשקיפות מוחלטת. יש הקפאה מתמשכת בבנייה ביהודה ושומרון, ואנחנו חייבים לדעת מה המחיר שאנחנו אמורים לשלם על ההסכם".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב בחשבונו האישי בטוויטר: "‏קורא לראש הממשלה לחשוף עכשיו ומיד את הסכם השלום עליו הוא יחתום מחר ולהוכיח שהוא לא אימץ את קונספציית "שלום" תמורת הקפאה ומסירת שטחים".

דבריהם של ארבל וסמוטריץ' מגיעים לאחר שיו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ טען היום בישיבת הסיעה כי "ההסכמות האלה הן לא "שלום תמורת שלום". ההסכמות הללו הן ביטול הסיפוח תמורת נורמליזציה. ידוע לי מגורמים מוסמכים שניתנה הסכמה ישראלית להקפאת בניה בשטחים".

לדבריו, "מחר ייחתמו בוושינגטון ראש ממשלת ישראל ושרי החוץ של האמירויות ובחריין על נורמליזציה ביחסים. הרבה מאוד אנשים שואלים מדוע ההסכמים לא הובאו לאישור הממשלה, לא הוצגו בפני הכנסת, ואפילו בוועדת חוץ וביטחון לא התקיים עליהם דיון. נתניהו מחביא את ההסכמים וההסכמות עם בחריין והאמירויות. ומי שמחביא, עושה את זה כי יש לו מה להסתיר".

הורוביץ הוסיף כי "מרצ מברכים גם על הסכמי הנורמליזציה וגם על ביטול הסיפוח, אבל אנחנו סולדים ומגנים את גניבת הדעת ואת הניסיון של נתניהו לנצל את ההסכמים כדי להתכחש לצורך בשלום עם הפלסטינים. כי כמו שאנחנו רואים, בניגוד מוחלט להצהרות של נתניהו, גם ההסכמים הללו שייחתמו בוושינגטון מחר, הותנו באופן מפורש בהתחייבות ישראלית למנוע פעולות בשטחים שיפגעו בסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות".

"שוב מוכח, בפעם האלף: אין נורמליזציה במזרח התיכון בלי הסכמה ישראלית על פתרון שתי המדינות, ולא יהיה שלום אמיתי בלי השגת הסכם עם הפלסטינים. החיילים שלנו לא מוצבים בדובאי או אבו דאבי, החיילים שלנו מפטרלים סביב ג׳נין, טול כרם וחברון. שלום אמיתי, בטקסים חגיגיים עושים עם השכנים, מתוך נכונות לשלם מחירים. זה השלום המיוחל, זה השלום שיציל חיים", דברי יו"ר מר"צ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו