צילום: הבית הלבן

ללא תיאום עם גנץ: נתניהו יביא לממשלה והכנסת את הסכם השלום עם האמירויות

ראש הממשלה הודיע שיביא לאישור הממשלה והכנסת את הסכם השלום עם איחוד האמירויות ביום שני הקרוב, זאת ללא תיאום עם כחול לבן. יו"ר ועדת החוץ והבטחון קורא לנתניהו להציג בפני הועדה את ההסדרים עם האמירויות ובחריין, לרבות פרטים מסווגים שאינם מופיעים בלשון ההסכמים

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא לאישור הממשלה והכנסת את הסכם השלום עם איחוד האמירויות ביום שני הקרוב – כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. "אביא לאישור הממשלה והכנסת את הסכם השלום עם איחוד האמירויות ביום שני הקרוב", כתב נתניהו בטוויטר. הממשלה והכנסת יתבקשו לאשר את הסכם הנורמליזציה, ללא תיאום עם כחול לבן, כמתחייב בהסכם הקואלציוני.

גורמים בכנסת אמרו כי לא בטוח שההצבעה על ההסכם בכנסת תיערך ביום שני הקרוב כפי שתוכנן בלשכת ראש הממשלה, שכן יש פרק זמן מינימלי שצריך לעבור בין הנחת ההסכם על שולחן הכנסת וההצבעה עליו, וההסכם טרם הוגש. בהסכם נכתב כי הוא ייכנס לתוקף רק לאחר שהכנסת והמועצה הלאומית באיחוד האמירויות יאשרו אותו.

יו"ר ועדת החוץ והבטחון ח"כ צבי האוזר קורא לראש הממשלה נתניהו להציג בפני הועדה את ההסדרים שנחתמו מול איחוד האמירויות וגם מול בחריין בטרם יאושרו במליאה. לרבות פרטים מסווגים שאינם מופיעים בלשון ההסכמים. "ראש הממשלה חייב להציג בפני ועדת החוץ והבטחון את כל פרטי ההסכמים לרבות הפרטים החסויים, המשמעויות הביטחוניות וההשלכות הצפויות. אסור שהכנסת תהיה חותמת גומי של הממשלה. בנוסף על רה״מ להציג בפני הועדה את פרטי מזכר ההבנות שנחתם עם בחריין ושלא יוצג לאישור מליאת הכנסת", אמר האוזר.

לאחר חתימת הסכמי הנורמליזציה מול איחוד האמירויות ובחריין, פרסם הבית הלבן פרטי ההסכמים. בהסכם עם איחוד האמירויות ובהצהרת השלום עם בחריין לא מוזכרת מדינה פלסטינית, ולא מוזכר פתרון שתי המדינות. עם זאת, כן מצוין שהצדדים מחויבים להמשיך במאמצים להשיג פתרון, כולל, מציאותי ובר-קיימא לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ושהפתרון יושג במשא ומתן ויענה על הצרכים הלגיטימיים ועל השאיפות של שני העמים.

"הצדדים שוחחו על המחויבות המשותפת שלהם לקידום שלום וביטחון באזור, תוך הדגשת החשיבות של אימוץ החזון של הסכמי אברהם והרחבת מעגל השלום, והכרה בזכותה של כל המדינה לריבונות ולחיים בשלווה ובביטחון, ושל המשך המאמצים להשגת פתרון צודק, כולל ובר קיימא לעימות הישראלי פלסטיני", נכתב בהסכם עם בחריין ביחס לנושא הפלסטיני.

בהסכם עם איחוד האמירויות נרשמה גם התייחסות לפלסטינים ונכתב כי "מתוך ציון אמנות השלום בין מדינת ישראל לבין מצרים ובין מדינת ישראל לבין ירדן, ומתוך מחוייבות לעבוד בצוותא להשגת הסדר לעימות הישראלי-פלסטיני, בדרכי מו"מ שעונה על הצרכים הלגיטימיים והשאיפות של שני העמים וכדי לקדם שלום כולל, יציבות ושגשוג במזה"ת".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו