אחרי שבג"ץ מנע את ההריסה: נאטם חדר המחבל שרצח את עמית בן יגאל הי"ד

הלילה אטמו כוחות צה"ל את החדר בו התגורר המחבל נד'מי אבו-בכר בכפר יעבד. המחבל ביצע את הפיגוע בו נהרג לוחם צה״ל עמית בן יגאל הי"ד במהלך פעילות מבצעית. דובר צה"ל: "האטימה בוצעה לאור החלטת בית המשפט העליון אשר ביטל את צו ההריסה שהוצא ביחס לבית המחבל"

הלילה (רביעי'), אטמו כוחות צה"ל את החדר בו התגורר המחבל נד'מי אבו-בכר בכפר יעבד שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה״. המחבל ביצע את הפיגוע בו נהרג לוחם צה״ל סמל-ראשון עמית בן יגאל הי"ד במהלך פעילות מבצעית ביום 12 במאי 2020.

מדובר צה"ל נמסר כי "האטימה בוצעה לאור החלטת בית המשפט העליון אשר ביטל את צו ההריסה שהוצא ביחס לבית המחבל תוך שקבע כי שמורה הסמכות להמיר את צו ההריסה בצו לאטימת החדר בו התגורר המחבל".

כזכור, בג"ץ ביטל את צו ההריסה שהוצא לדירת המחבל נזמי אבו בכר שהשליך לבנה מגג ביתו והואשם בהריגת לוחם גולני סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד בכפר יעבד בחודש מאי האחרון. בית המשפט הותיר לצה"ל את האפשרות להמיר את ההריסה באטימת החדר שבו התגורר המחבל שמואשם בגרימת מוות בכוונה. מדובר בדירה בקומה שלישית שבה גרים גם רעיית המחבל ושמונת ילדיהם.

המבנה כולו בבעלות אחיו. ההחלטה התקבלה ברוב של שני שופטים, מני מזוז וג'ורג' קרא, שהורו לבטל ההריסה. השופטת יעל וילנר כתבה בדעת מיעוט כי יש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים.

מזוז וקרא נימקו את ההחלטה בכך שהאם ושמונת הילדים המתגוררים בבית חפים מפשע, לא מעורבים בפיגוע ולא תמכו במעשה, ולכן אין סיבה להרוס את כל הבית. "הפעלת סמכות זו כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקנין ופגיעה בכבוד האדם ובשורה של זכויות הנגזרות מכבוד האדם", נימק מזוז.

השופט ג'ורג' קרא כתב כי המשך השימוש בכלי ההריסה טומן בחובו "פגיעה קשה בחפים מפשע ומהווה ענישה קולקטיבית המופעלת בניגוד לעיקרון היסוד שלפיו איש בעוונו ישא ואיש בחטאו יומת". השופט מזוז: "הפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג. בעתירה נטען עוד לעניין זה כי מדובר במשפחה קשת-יום".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו