צילום: ויקיפדיה

ראש ממשלת בחריין חמד בן עיסא אל ח'ליפה מת לאחר 50 שנים בתפקיד

אל ח'ליפה היה ראש הממשלה הוותיק ביותר בעולם ובעל ברית קרוב של ערב הסעודית השכנה וארצות הברית. סוכנות הידיעות הרשמית בבחריין דיווחה כי הוא מת בבית חולים בארה"ב. נתניהו: "אני מבקש להביע את תנחומינו הכנים למלך בחריין, למשפחת המלוכה ולעם הבחרייני"

ראש ממשלת בחריין, חליפה בן סלמאן אל-חליפה, מת בגיל 84 – כך הודיע היום (רביעי) הארמון בממלכה. הוא היה ראש הממשלה הוותיק ביותר בעולם ובעל ברית קרוב של ערב הסעודית השכנה וארצות הברית. סוכנות הידיעות הרשמית בבחריין דיווחה כי הוא מת בבית חולים בארצות הברית, יצוין כי הוא היה דמות מרכזית בפוליטיקה של הנסיכות שבמפרץ במשך קרוב ל-50 שנה בתפקיד. ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים לממלכה ולמשפחתו.

באוגוסט הוא עזב את הממלכה למה שתואר כ'ביקור פרטי בחו"ל'. מוקדם יותר השנה הוא עבר טיפולים רפואיים בגרמניה, שאופיים לא פורט, וחזר לבחריין במרץ. טקס הקבורה שלו יתקיים עם שובה של הגופה, והוא יהיה מוגבל לכמה בני משפחה, בשל הגבלות הקורונה.

טקס ההלוויה ייערך בבחריין מייד עם הגעת גופתו. הוא יהיה מצומצם בשל אילוצי הקורונה. עם קבלת ההודעה המלך חמד, אחיינו של ראש הממשלה, הורה על שבוע אבל, שבמהלכו הדגלים יורדו לחצי התורן. כמו כן, החל ממחר משרדי הממשלה ייסגרו לשלושה ימים. "מי ייתן שאללה ישמור על נשמות הנפטרים בשלווה נצחית", נמסר מסוכנות הידיעות הרשמית במנאמה, "מאללה אנחנו באים – ואל אללה אנחנו חוזרים" – כך פורסם ב'ישראל היום'.

חליפה, דודו של המלך חמד בן עיסא אל-חליפה, שירת בתפקיד מאז שהממלכה הכריזה עצמאות מבריטניה ב-1971. משפחת אל-חליפה הסונית שולטת על בחריין מאז 1783, בעוד שרוב אוכלוסייתה היא שיעית. הוא היה מתנגד חריף ל"אביב הערבי" והוא הוביל את דיכוי המפגינים השיעים בממלכה, שרבים מהם רצו בהתפטרותו – כך דווח ב'וואלה

הממלכה, שבה בית מלוכה סוני שולט על רוב שיעי, שרויה באבל גדול, מכיוון שחליפה היה ראש הממשלה היחיד בתולדותיה החל מ-1970, דרך קבלת עצמאותה ב-1971 ועד היום. מי שמינה אותו אז הוא אחיו, אמיר בחריין הראשון עיסא. עם סיום כהונתו של האחרון, מונה ב-1999 חמד, שב-2002 הפך למלך בחריין הראשון. שינוי החוקה באותה השנה הוביל להעברת סמכויות רבות מהנסיך חליפה למלך חמד. עד מותו, הנסיך חליפה היה האדם העשיר ביותר במשפחת המלוכה במנאמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעת ניחומים מייד לאחר הידיעה: "אני מבקש להביע בשמי ובשם אזרחי ישראל את תנחומינו הכנים למלך בחריין, הוד מלכותו חמד בן עיסא אל ח'ליפה, למשפחת המלוכה ולעם הבחרייני כולו על מותו של ראש הממשלה האמיר ח'ליפה בן סלמאן אל ח'ליפה. אני שולח את תנחומי האישיים גם למשפחתו", הוא הוסיף, "אני מעריך את תרומתו הרבה לכינון השלום בין מדינותינו".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מעניין שגם מנהיג עומאן, מת חודשים ספורים לאחר פגישתו עם ביב.
כנראה שהוא יודע "לעשות שלום", רק עם מנהיגים סניליים וגוססים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו