Tomer Neuberg/Flash90

גנץ שובר שמאלה: "ירושלים תישאר מאוחדת, יש בה מקום לבירה פלסטינית"

רה"מ החליפי התראיין לעיתון סעודי וקרא לאבו מאזן לחזור למו"מ: "זכותם של הפלסטינים להרגיש עצמאות, אני רוצה שהם יהיו חלק". גנץ הדגיש כי ישראל לא תחזור לגבולות 67', אך טען כי יש אפשרות להגיע לפשרה: "לא רואה שלום מלא בלי הפלסטינים"

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לעיתון הסעודי 'א-שארק אל-אווסט' כי "ירושלים חייבת להישאר מאוחדת, אבל יהיה בה מקום לבירה פלסטינית. היא עיר רחבה מאוד ומלאה במקומות קדושים לכולם". לדבריו, "זכותם של הפלסטינים לחוש עצמאות ושתהיה להם בירה. אני רוצה שהם יהיו חלק מתהליך השלום, והתהליך הזה עם העולם הערבי הוא הזדמנות גדולה".

"התנגדנו לתוכנית הסיפוח מההתחלה, עוד לפני שהועלתה דרישת איחוד האמירויות ולפני שנתניהו הסכים", אמר גנץ. "התייצבנו נגד הכשרת המאחזים. אנו רוצים שלפלסטינים תהיה ישות מתאימה שתאפשר להם לקיים חיים נוחים ללא מכשולים. מה שאנחנו דורשים בהתמדה זה ביטחון. אפשר לדבר על חילופי שטחים, אם כי אני לא רואה איך ואיפה. אנו אומרים שגבולות 1967 לא יחזרו, אבל תמיד אפשר למצוא פשרות".

"שירתתי בצבא הישראלי במשך כ-38 שנים, ותאמינו לי – הגנרלים שראו וטעמו את זוועות המלחמה – רוצים יותר מהכל להשיג שלום". הוא הוסיף כי "מבין הגנרלים – אני יכול לומר בוודאות שאני מבקש להשיג שלום", תוך שהוא מדגיש כי "שלום במזרח התיכון – לא יהיה שלם בלי הפלסטינים". גנץ המשיך וקרא לפלסטינים "להצטרף למעגל השלום ולא להישאר בספסלים האחרונים".

שר הביטחון קרא להנהגה הפלסטינית וליו"ר הרשות אבו מאזן להצטרף לתהליך השלום: "אני לא מטיל עליהם את האחריות למצב הנוכחי, אך אני רוצה שהם יהיו חלק מתהליך השלום. התהליך הזה מול העולם הערבי הוא הזדמנות גדולה ואמיתית ואני מעוניין שנגיע להסדר עמם. אני גר בראש העין שממוקמת על הגבול עם הגדה המערבית והיישוב שלנו גובל בכפר קאסם. יש לי חברים שם וגם בטייבה ובעראבה".

גנץ הוסיף כי "הפלסטינים רוצים וזכאים לישות שבה יחיו באופן עצמאי". כשנשאל אם הוא מתכוון למדינה, אמר גנץ: "מדינה או אימפריה, שיקראו לה כרצונם. זכותם להרגיש את העצמאות ושתהיה להם בירה ושיהיה פתרון לכל הסוגיות. עלינו לדבר בשפה חדשה ועכשווית על דרכים לפתרון ולא לדבוק בשיח המסורתי. אנחנו מצידנו רוצים להיפרד מהם וערבויות לביטחון שלנו. אם נסכים על הדברים הביטחוניים, הפתרון המדיני יבוא בקלות".

בנושא הגבולות, גנץ אמר שישראל זקוקה לבקעת הירדן במסגרת צורכי הביטחון, אבל הטווח של החלת הריבונות לא יהיה בהכרח 30% וניתן לצמצם אותו מאוד. "אפשר לדבר על חילופי קרקעות, אבל אנחנו מתעקשים על ביטחון", הסביר. "אנחנו אומרים שגבולות 67' לא יחזרו, אבל תמיד יש אפשרות להגיע לפשרה. החשוב הוא שהתהליך יישאר בחיים".

באשר למצב הפוליטי, העריך גנץ בראיון כי ישראל תגיע לבחירות בקרוב, אך אמר שהסקרים ישתנו ומפלגתו תגיע ליותר מנדטים מכפי שנראה. זאת משום שכעת, לדבריו, 20% מבעלי זכות הבחירות עדיין לא יודעים למי יצביעו. הוא חתם את דבריו באומרו כי הוא מאמין בשיוויון מלא של האזרחים הערבים במדינה ובהשתתפותם בשלטון, והוסיף שיש לו יחסים טובים עם הרשימה המשותפת.

"נראה שהולכים לבחירות מוקדמות מפני שנתניהו לא עומד בהסכמים. אנחנו לא רוצים בחירות". לדבריו, עדיין יש אפשרות שהממשלה תמשיך לכהן: "אם נתניהו יקרא את המפה הפוליטית – הוא יבין שבחירות הן מכה קטלנית עבורו. הוא לא יחזור מהן כראש הממשלה. אחוז גדול מהאנשים עדיין לא החליטו כיצד להצביע ובמפת המפלגות ישנם שינויים שעשויים להוביל לשינויים נוספים".

כשנשאל מתי ראש הממשלה נתניהו יאפשר לשרים לבקר במדינות ערב, השיב גנץ כי הוא כבר עשה זאת בחשאיות במהלך שירותו הצבאי. "אני רוצה לבקר במדינות האלה בפומבי ובאופן רשמי. אתה יודע מה הייתה המשימה הצבאית הראשונה שלי בשירות בשנת 1977? שמירה על שיירת הנשיא המצרי אנואר סאדאת שביקר בישראל והפתיע את כל העולם.

חבר מפלגתו של גנץ, יו"ר סיעת כחול לבן חבר הכנסת איתן גינזבורג, הגיב לדברי יושב הראש לפיהם בירושלים יש מקום גם לבירה פלסטינית, ואמר בריאיון ל'כאן רשת ב': "אני לא מכיר את זה, אלא את המצע של כחול לבן שאומר שירושלים תישאר מאוחדת כבירת ישראל. על מה שהוא אמר צריך לשאול אותו".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בתגובה לדבריו של שר הביטחון גנץ: "ירושלים היא הלב של ארץ ישראל ושל מדינת ישראל, אליה ייחלו יהודים במשך אלפיים שנות גלות. זכינו לאחד את ירושלים כבירת ישראל לתמיד. אין שתי ירושלים ואין לאיש זכות לערער על זכותנו המלאה עליה. אין לאיש זכות לוותר על חלום הדורות שהתגשם. זכותנו ההיסטורית, הבלעדית והבלתי ניתנת לערעור על ירושלים תמשיך לעמוד מול כל רוח רעה. נמשיך לבנות את ירושלים".

שר ירושלים ומורשת רפי פרץ בתגובה לדברי גנץ: "ירושלים המאוחדת היא בירתו הנצחית של העם היהודי. לא בירה של אף אחד אחר. ‏כאן התהלכו אבותינו וזהו כור מחצבתנו. ‏גנץ, מההכרות שלי איתך, גם אתה מאמין בזה". ראש עיריית ירושלים לשעבר, ח״כ ניר ברקת: "ירושלים היא בירה רק של מדינה אחת. בירת הנצח של העם היהודי, בירת מדינת ישראל". השר זאב אלקין: "לא, בני, התבלבלת, אין בירושלים המאוחדת מקום לבירה פלסטינית, אין ולא יהיה. ככה, פשוט: לא".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו