כלא אווין באיראן. צילום: ויקיפדיה

במבצע איראני: מתנגד משטר נחטף כשהוא על אדמת טורקיה

יומיים לאחר חטיפתו, הופיע חביב שעב בטלוויזיה הממלכתית ו"הודה" במעשי טרור, כחלק מהשיטה של המשטר להוציא בכוח הודאות מאנשי אופוזיציה. רבים מאשימים את המודיעין הטורקי בשיתוף פעולה עם האיראנים, אך באנקרה דוחים זאת על סף ואפשרו גישה לחקירת היעלמותו

איראן פיתתה פעיל אופוזיציה ששהה בטורקיה וחטפה אותו במבצע נועז – כך עולה ממסכמים שפורסמו ברשת התקשורת סקיי ניוז, שהשיגה גישה למידע של היחידה למאבק בטרור של טורקיה. במבצע שנקרא "מלכודת דבש", חביב שעב הוברח בחזרה לאיראן והוא עומד בפני הוצאה להורג. חבריו ומשפחתו קוראים לאיחוד האירופי ולקהילה הבינלאומית להתערב כדי להצילו מגורל דומה לזה של מתנגדי משטר רבים – הפרטים הובאו באתר 'וואלה'.

יומיים לאחר חטיפתו הופיע שעב בטלוויזיה הממלכתית ו"הודה" במעשי טרור, כחלק מהשיטה של המשטר להוציא בכוח הודאות מאנשי אופוזיציה. רבים מאשימים את המודיעין הטורקי בשיתוף פעולה עם האיראנים, אך באנקרה דוחים זאת על סף ואפשרו גישה לחקירת היעלמותו של שאב בתחילת אוקטובר, בניסיון להפריך זאת.

שעב בילה בסך הכול קצת יותר מ-24 שעות בטורקיה, אך אלו היו גורליות. המסמכים מפרטים תכנית נרחבת לחטיפתו, הכוללת אנשים רבים והברחות מעבר לגבול. החקירה, שבמהלכה נאספו תמונות, קבלות ומידע מודיעני, הובילה ישירות לטהראן.

גורם בלשכת הנשיאות הטורקית הצהיר לרשת סקיי ניוז: "אנחנו מגנים בצורה החריפה ביותר את המבצע הלא חוקי הזה של המודיעין האיראני", "המודיעין הטורקי זיהה את הגורמים שאחראים לחטיפת שעב בתוך ימים, ומאז הם הועמדו לדין. אנחנו בטוחים שמערכת המשפט של טורקיה תעניש אותם במלוא חומרת החוק".

שעב הוא מייסד הארגון הבדלני הערבי, התנועה לשחרור אהוואז, הקורא לעצמאות של המיעוט הערבי בדרום-מערב איראן. הוא נמלט מאיראן לפני יותר מעשור ויצא לגלות עם משפחתו בשבדיה. הוא קיבל אזרחות שבדית, אך הוא ממשיך לקדם את מטרות הארגון. לפי החקירה בטורקיה, הוא פותה להגיע לטורקיה בתירוץ של פגישה חשובה עם אדם כשיתברר לבסוף שהיה מרגל איראני.

מצלמות האבטחה הראו את המעורבים בחטיפה מתכנסים באיסטנבול יום קודם לכן. שניים מהם ביקרו בחנות לציוד חומרה וקנו אזיקונים בגדלים שונים, שלטענת הרשויות בטורקיה שימשו לקשירת ידיו ורגליו של שעב בעת חטיפתו והכנסתו לוואן כמה שעות לאחר מכן.

מתמונות נוספות, שעב הגיע לנמל התעופה סבינה גוקצ'ן באיסטנבול בערב 9 באוקטובר ולקח משם מונית לתחת דלק במרחק 80 ק"מ משם. שם, הוא ככל הנראה היה אמור להיפגש עם אישה ששמה סברין סעידי. בתמונות האחרונות שלו על אדמת טורקיה הוא נראה נעלם בחשיכה, וסמוך לפינה שבה המצלמות קלטו את הוואן מגיע זמן קצר לאחר מכן.

אחרי שהוכנס לכלי הרכב, החוקרים הטורקים אמרו כי שעב סומם והועבר למזרח המדינה, סמוך לגבול עם איראן, מרחק של 1,600 ק"מ משם. יומיים לאחר מכן, הוא כבר הופיע בטלוויזיה והודה במעורבותו לכאורה בפיגוע במצעד צבאי לפני שנתיים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו