צילום תמונה ראשית: פלאש 90. תמונות בכתבה: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בחירות בצל הקורונה: ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה חוק מיוחד

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס הודיעה כי הוועדה תקים מתחמי "הצבע וסע" להצבעת חולים במתחמי "היבדק וסע" ברחבי הארץ. מ"מ יו"ר הוועדה: "חוקקנו הצעת חוק טובה ומאוזנת בצוק העיתים של משבר הקורונה, היא לא מושלמת ונצטרך לשפרה בקריאות השנייה והשלישית"

בתום דיון מרתוני משעות הצהרים אישרה הוועדה את הצעת החוק מטעמה: לראשונה יוצבו קלפיות מיוחדות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן בהם יותר מ-30 דיירים; מתחת למספר דיירים זה פתיחת הקלפי תהיה לשיקול יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת סגניו; תתווסף הוראה האוסרת הזזה של קלפיות בתוך בתי אבות ביניהם וכך גם לגבי קלפיות למבודדי קורונה

במקרה שיוטל סגר לפי חוק הקורונה הגדול, ניתן יהיה לצאת ממקום המגורים לצורך ההצבעה לבחירות לכנסת ולרשות מקומית; בדומה, בוחרים באזור מוגבל יוכלו להגיע לקלפי שבתוך האזור

ייוחדו קלפיות ייעודיות לבוחרים אשר נדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, וזאת על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר הוועדה המרכזית בהתייעצות עם סגניו ועם שר הבריאות לרבות לעניין אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי; בכל עירייה או מועצה מקומית או אזורית שרשומים בה בעלי זכות בחירה תמוקם לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת לחייבים בבידוד שאינם חולים; לגבי כלל הקלפיות, יו"ר ועדת הבחירות, בהתייעצות עם סגניו ומנכ"ל משרד הבריאות, יקבע את ההוראות שיחולו על כלל הקלפיות ועל הבוחרים שיבואו להצביע כגון הגבלות התקהלות, תפוסה מירבית, שמירה על היגיינה, תשאול בכניסה ועוד

יו"ר הוועדה המרכזית וסגניו יוכלו להורות על הצבעה במעטפות כפולות במקרה של זיהום קלפי בנגיף הקורונה; ועדת הקלפי תציין לצד שמו של הבוחר את שעת הצבעתו לצורך חקירה אפידמיולוגית או חקירה פלילית של טוהר בחירות. גיל חבר ועדת הקלפי יעלה ל-17 וגיל מזכיר הקלפי ל-21; לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר נקבעו דיני עבודה מיוחדים לעובדי המפלגות וועדת הבחירות ביום הבחירות בלבד

סיעה שלקחה הלוואות באחת משלוש הכנסות האחרונות- ההלוואות לא ינוכו מהמקדמה שהיא זכאית לה לשם מימון הוצאות הבחירות והחזר ההלוואות יידחה לחודש לאחר כינונה של הכנסת ה-24 ויימשך עד תום ארבע שנים וארבעה חודשים מכינוסה של הכנסת ה-24; סיעות שלא קיבלו הלוואה או שלא קיבלו את מלוא סכום ההלוואה יוכלו לקבל עד 80% מסכום ההלוואה שהיו זכאיות לקבל לפני אישורו של החוק; ניתן יהיה לפנות להלוואה חדשה בתוך 10 ימים מכניסת החוק לתוקף

בהצעת החוק מטעם ועדת החוקה, לבקשת ועדת הבחירות המרכזית, נכתב כי "בנסיבות החריגות שנוצרו, לאחר שלוש מערכות בחירות סמוכות, ובשל מצב החירום הקיים נוכח התפשטות נגיף הקורונה החדש, מוצעים תיקונים הנובעים מסמיכותן של מערכות הבחירות זו לזו ומהנסיבות המיוחדות שנוצרו כתוצאה מהצורך לקיים בחירות תוך שמירה על בריאות הציבור ומניעת התפשטות נגיף הקורונה".

עו"ד אלעזר שטרן מהייעוץ המשפטי לוועדה: "בהצעת החוק מספר קבוצות של הוראות- הראשונה היא הוראות קשורות לקורונה ויש לתת מענה שיאפשר בחירות כסדרן לצד שמירה על בריאות הציבור. סוג נוסף של הוראות הן לבקשת ועדת הבחירות, כתוצאה מכך שיש רצף בחירות וזו תהיה מערכת רביעית בתוך כשנתיים. את חלקן חוקקה ועדת החוקה לקראת הכנסת ה-22 וה-23. פרק שלם נוגע להלוואות המפלגות. בוועדת הכנסת במסגרת חוק הפיזור היה פרק הנוגע להלוואות ועוסק בצורך לגלגל את ההלוואות לכנסת הבאה כדי למנוע את הניכוי של החובות למפלגות כתוצאה מרצף הבחירות. קבוצה נוספת היא של הוראות נקודתיות שהן הוראת קבע של הפקת לקחים כמו הצבעת שוטרים ועוד. בגלל שלבקשת יו"ר הוועדה הוכנס פרק ההלוואות ויש בכך פגיעה בשוויון, על החוק לעבור ברוב של 61 בשלוש הקריאות.

חלק ניכר מהדיון הוקדש להצבעה לראשונה בבתי אבות ודיור מוגן: המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו: "נעשה כל מאמץ לתעדף את החיסונים לעובדי ועדת הבחירות המרכזית וזו תהיה הגנה נוספת. אין מקום להכניס מלווים חיצוניים אחרים, כל מלווה נוסף יגביר את הסיכון".

מ"מ היו"ר ח"כ מיכאל מלכיאלי הציע כי במקום ניוד קלפיות ניתן יהיה לפתוח קלפי שונה בכל בית אבות ושאל את פרופ' גרוטו אודות השפעת החיסונים על אופן ההצבעה בבתי האבות. לשאלתו השיב פרופ' גרוטו כי ידוע שהחיסון מגן על האדם אך לא יודעים אם הוא מגן על אחרים. עוד אמר כי יש מוטציה וזה מוקדם מדי, אך ייתכן שבעוד חודשיים וחצי שלושה נהיה במקום אחר

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית: "המטרה היא לאפשר בחירות מוגנות ואם כל אחד בבית האבות יביא איתו מלווה מבחוץ זה סותר את המטרה הזו מבחינת התחככות עם אוכלוסייה חיצונית. ההצעה של המזכיר היא הכי מאוזנת במצב הנוכחי. המזכירים עובדי ועדת הבחירות, עוברים תהליך וחותמים על הצהרה. העובדה שאתם קובעים מלווה תעמיד את המשפחות והדיירים בלחצים לא נורמאליים וזה לא נכון לעשות. אתם משחקים בחיים של הדיירים. זו סוגיה מאוד רגישה מבחינתי ואני אפילו מוכנה לוותר על הקלפיות הללו כדי לא לסכן אנשים. השיקול היחיד הוא לא לסכן את בריאותם של האנשים הללו".

בהתייחסה לניוד קלפיות אמרה: "לקלפיות יש מנעול, יש פלומבה צבעונית ואפשר לסמן איזו פלומבה ננעלה ומגיעים עם זה למקום ההצבעה הבא, אז מה הבעיה? יש את כל ההגנות. בנוסף, אפשר אם הקלפי תתנייד מאגף לאגף או ממקום למקום שיתלווה מפקח אולי אפילו עם מצלמה".

עו"ד דין ליבנה יועמ"ש ועדת הבחירות המרכזית: "סעיף 75 הוא חריג לכלל החשאיות המאפשר למי שאין לו יכולת מעשית להצביע, להביא איתו מלווה מרצונו. בית אבות הוא מקום סגור ואי אפשר להביא מלווה ולכן מי שילווה הוא מזכיר ועדת הקלפי". לאחר דברי הח"כים אמר כי בשל חוסר הוודאות למצב התחלואה שיהיה אולי ייעשה מדרג- מלווה ככל שניתן להכניס אותו רפואית, או מלווה דייר לבחירת הדייר ואם לא – מזכיר או שני מזכירים לבחירת הדייר.

עו"ד איל זנדברג ממשרד המשפטים: "מזכיר קלפי מגיע באופן אקראי ולא מכיר את האנשים. לעומת זאת איש צוות שייכנס לקלפי עם אדם שנתון למרותו וכל חייו תלויים בו זה בעייתי ביותר. זה קו שלא צריך לחצות".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) התנגד לניוד קלפיות בין בתי אבות או מחלקות. "אני נגד ניידות, עוד 3 חודשים הם יוכלו לצאת להצביע רגיל ואם יהיה מצב קיצוני תשאירו את זה לאישור נשיאות ועדת הבחירות המרכזית. יש הרבה אנשים המרותקים לבית".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "לא יכול להיות שהאדם ילך להצביע עם מישהו זר. אסור שמול האדם המוגבל תהיה ברירת מחדל ללכת להצביע עם מישהו שאינו מכיר. זה לא הוגן. אני מציע שיהיה מלווה לבחירתו של המצביע, מישהו שהוא סומך עליו. גם מזכירי הקלפי מגיעים מבחוץ. צריך שהמלווה בן המשפחה יהיה ממוגן. הגינות הבחירות היא ערך עליון. אני לא רוצה שייווצר מצב שאדם שרוצה להצביע לא יוכל".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "הנושא של מלווה הוא קריטי. אם יש אפשרות למלווה מתוך בית האבות שהוא סומך עליו זה הכי חשוב. אני עצמי נעזרת במלווה ויודעת כמה זה קשה אבל עדיף לתת להם להיעזר במזכיר. כל החלופות לא טובות ובנסיבות העניין בשל הקורונה לא טוב להכניס אנשים מבחוץ".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אנחנו רוצים לאפשר לדיירי בתי האבות להצביע אבל לא רוצים לסכן אותם. אם אפשר שמישהו יתלווה אליהם רפואית אז יתלווה ואם לא, אז מזכיר הקלפי. לא רוצים לסכן את הדיירים אז ניתן ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בהתייעצות עם משרד הבריאות החלטה על זהות המלווה. לפי הנתונים שקיבלה הוועדה יש 110 בתי אבות, 32 מהם עם פחות מ-40 ובערך 40 בתי אבות עם פחות מ-50".

עו"ד רון אשכנזי ממשרד הרווחה: "הצבה של קלפי מאפשרת לאנשים מחוץ למסגרת להיכנס לתוך המסגרת בזמן שיש איסור של כניסה לאנשים מבחוץ לבתי האבות ולדיור המוגן. לפי ההצעה שוטרים ופקחים יוכלו לבוא להצביע ויש לעמוד על ההשלכות הרפואיות של המהלך הזה".

מעין ספיבק ממשרד האוצר: "בסוגיה זו יש להתייעץ עם משרד האוצר, יש שאלות שגורמים כלכליים ואג"ת מורגל לשאול כמו מספר בתי האבות ומספר הדרים בהם. הסוגיות שעלו כאן ללא תקציבים נכון לדון בהם גם לאחר המידע התקציבי ונכון לבחון חלופות שעלו פה. אם השתתפות שלנו זו התערבות בוטה, חשוב שיהיה גורם כלכלי אחר שיתייעצו איתו בנושא".

ח"כ סעדי וח"כ כסיף התנגדו לדברים בטענה להתערבות בוטה בהתנהלות הבחירות. אורלי עדס מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית התנגדה אף היא: "הצעת התקציב של ועדת הבחירות נדונה בוועדת הכספים שלה, בנשיאות ועדת הבחירות, במליאת ועדת הבחירות ורק לאחר מכן לוועדת הכספים של הכנסת כך ששום דבר לא מאושר כלאחר יד".

לאחר מכן התייחסה לניהול הבחירות בכללותן ואמרה: "הקו המנחה הפעם הוא קיום הבחירות כהלכה לצד מתן האפשרות לזכות בחירה לכל אזרח. יהיו 11,000 קלפיות רגילות כדי שהציבור לא יחשוש להצביע. עלתה הצעה שוועדת הבחירות תסיע את החולים. היום יש 24,000 חולים ולפני שבוע היו 17,000. לא יכולים לדעת מראש איפה יהיו חולים ומבודדים שזה נתון המשתנה מדי יום. ההצעה להסיע אנשים לא ריאלית. אם זה היה כ"כ פשוט היו הסעות לכל המגיעים לשדה התעופה". היא סיפרה כי "אחד מסוגי הקלפיות יהיה קלפי "הצבע וסע" במתחמי "היבדק וסע". מנכ"ל משרד הבריאות הביע הסכמה עקרונית וזה ייתן מענה למי שיגיע עם רכב. חשבנו להקדים את הבחירות לחולים ומבודדים אך יום הבחירות הוא שבתון ויום לפני או כמה ימים לפני אין מספיק מבנים זמינים. אנחנו צריכים רף למשהו שיהיה מוכן מראש".

פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הוסיף: "חשוב שיהיו קלפיות נפרדות למבודדים ולחולים. גם הפרדה בזמנים ביניהם היא הפרדה טובה. לנושא ההסעות- חשוב להימנע ממצב שאדם יוצא מהבית וישתמש ביציאה לצרכים נוספים, או ייסע בתחב"צ. זה ענייו של תקציב ולוגיסטיקה, לא עניין של בריאות".

בועז טופורובסקי (יש עתיד תל"ם) ביקש להוסיף אפשרות לכתובת נוספת לטובת הבחירות לסטודנטים ואנשים נוספים ואמר כי הדבר הוסכם בעבר על-ידי ועדת הבחירות המרכזית. עוד אמר כי "זו בושה למדינת ישראל שאנחנו מצביעים היום כמו ב-1949 בפתק ומעטפה כשיש כ"כ הרבה דרכים בעולם".

תמכו בהצעה: מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) והח"כים שלמה קרעי (הליכוד), איתן גינזבורג (כחול לבן), אוסאמה סעדי, עופר כסיף (הרשימה המשותפת), אלי אבידר (ישראל ביתנו). התנגד: ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד תל"ם). בכל שעות הדיון השתתף דרך הזום יו"ר הוועדה יעקב אשר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו