Olivier Fitoussi/Flash90

בזום: ישראל וקוסובו כוננו יחסים דיפלומטיים – השגרירות תוקם בירושלים

בשל הסגר ומגבלות הקורונה, וביטול הגעת המשלחת הקוסוברית לירושלים, הוחלט בין הצדדים לקיים את הטקס באופן וירטואלי באמצעות הזום. לאחר חתימת השרים על הסכמי שיתופי הפעולה, העבירו שני משרדי החוץ את ההסכמים במייל

בטקס וירטואלי היסטורי, ראשון מסוגו, חתמו אחר הצהריים (שני) שר החוץ, גבי אשכנזי, ושרת החוץ של קוסובו, מליסה חרדינאי, על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו. שר החוץ אשכנזי חשף בסיום הטקס את השלט שיוצב בפתח השגרירות של קוסובו שתוקם בירושלים.

בשל הסגר ומגבלות הקורונה, וביטול הגעת המשלחת הקוסוברית לירושלים, הוחלט בין הצדדים לקיים את הטקס באופן וירטואלי באמצעות הזום. במסגרת הטקס, ולאחר חתימת השרים על הסכמי שיתופי הפעולה, העבירו שני משרדי החוץ את ההסכמים במייל אחד לשני לצורך חתימה נוספת של השרים.

במהלך הטקס נאם שר החוץ אשכנזי והכריז כי "כינון היחסים בין ישראל לקוסובו הוא צעד היסטורי חשוב ומרגש, המשקף את השינויים הרבים שחווה האיזור בחודשים האחרונים". שר החוץ הוסיף: "היום, מצטרפת קוסובו רשמית למעגל המדינות השואף לשלום ויציבות והמכיר בישראל וירושלים בירתה". עוד אמר אשכנזי: "היום הסרנו את הלוט מעל שלט הכניסה שיוצב בפתח השגרירות. מאמין שעד פסח נחנוך סופית את שגרירות קוסובו בירושלים, בירת ישראל"

"החלטת קוסובו להצטרף למעגל המדינות הנלחמות באנטישמיות ואשר אימצו את הגדרת האנטישמיות של IHRA – הן הוכחה ניצחת לברית החשובה בין העמים והתרבויות. כולי תקווה כי קוסובו תמשיך ותפעל בדרך זו של שלום ומלחמה בקיצוניים ותפעל גם להכרה בחיזבאללה על כל זרועותיו כארגון טרור" הוסיף השר.

בנוסף למסמך כינון היחסים, חתמו שני שרי החוץ על מזכרי הבנות להתייעצויות מדיניות והסכם לשת"פ בתחומי מש"ב (סוכנות סיוע בינ"ל של משרד החוץ). לטקס שנערך היום קדמה פגישה בילאטרלית בהשתתפות שני שרי החוץ והצוותים המקצועיים, במהלכה הדגישה שרת החוץ של קוסובו את מחויבותה של קוסובו לדזיגנציה של חזבאללה. בנוסף שיתפה בתוכניתה לקדם בקוסובו את החינוך לזיכרון בשואה כמו גם טיפול בבתי קברות יהודיים ופתיחת מרכז תרבות יהודי כבר השנה.

בטקס הוירטואלי השתתף גם מת׳יו פאלמר, סגן עוזר מזכיר המדינה לנושאים אירופאיים ואירו-אסייתיים במחלקת המדינה בארה״ב. שר החוץ אשכנזי הודה לממשל האמריקאי על תרומתו הרבה לכינון היחסים בין ישראל לקוסובו ואמר: "אני מודה לארצות הברית על מאמציה לקידום השלום בעולם, וקידום יחסי ישראל עם מדינות שעד לפני זמן קצר לא היו לנו יחסים דיפלומטים איתן. ישראל רוצה לראות בלקן יציב. במידה ויהיה רצון בשני הצדדים נשמח לקחת חלק במאמץ לבנות אמצעים בוני אמון יחד עם קוסובו סרביה בחסות ארצות הברית."

שרת החוץ של קוסבו חרדינאי בירכה על כינון היחסים בין ישראל למדינתה: "זהו יום היסטורי לקוסובו ולתושביה. היחסים עם ישראל לא היו יוצאים לדרך ללא סיוע של ארה"ב ואני רוצה לציין גם את מאמציהם של הנשיא לשעבר טראמפ וצוותו ושל ההנהגה הנוכחית בוושינגטון".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו