שר החוץ האמריקני: איראן עלולה לייצור נשק גרעיני בתוך שבועות

בלינקן התריע כי טהרן תוכל להתקדם במהירות להשגת מספיק אורניום מועשר אם תמשיך בהפרות הסכם הגרעין. מזכיר המדינה של ג'ו ביידן הדגיש בראיון כי ארה"ב מוכנה לחזור להסכם הגרעין במקרה שאיראן תעמוד בהתחייבויות שלה ותקיים את ההסכם

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום (שני) כי איראן תוכל להשיג מספיק אורניום מועשר לייצור נשק גרעיני תוך כמה שבועות אם תמשיך בהפרות הסכם הגרעין. בריאיון לרשת NBC הוסיף בלינקן כי איראן צריכה לשחרר את כל האזרחים האמריקנים שמוחזקים במדינה ללא קשר לחידוש ההסכם מ-2015 שממנו פרש הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

מזכיר המדינה של ג'ו ביידן הדגיש בראיון כי ארה"ב מוכנה לחזור להסכם הגרעין במקרה שאיראן תעמוד בהתחייבויות שלה ותקיים את ההסכם. ביידן ובלינקן הבהירו שאם איראן תקיים את ההתחייבויות שלה בהסכם במלואן ארה"ב תקל בסנקציות שהוטלו עליה.

בשימוע בסנאט בחודש שעבר אמר בלינקן לקראת כניסתו לתפקיד כי ממשל ביידן יתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ לפני שארצות הברית תחזור להסכם הגרעין עם איראן. "כשהנשיא ייכנס לתפקיד נראה מה איראן עושה ואז נחליט איך להתקדם", אמר, וציין כי ארצות הברית רחוקה עדיין מחזרה להסכם.

בלינקן טען כי הסכם הגרעין הצליח לבלום את איראן מלהשיג מספיק חומר לייצור נשק גרעיני והוסיף כי אחרי פרישת ארצות הברית מההסכם מאגר האורניום גדל, וזמן הפריצה האיראני לפצצה ירד משנה לשלושה עד ארבעה חודשים.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הבהיר לאחרונה כי טהראן תשוב למלא את חלקה בהסכם הגרעין לאחר שארצות הברית תסיר את הסנקציות שהסבו לכלכלתה מכות קשות בשנים האחרונות. זריף הבהיר כי טהראן מתנגדת לפתיחת ההסכם למשא ומתן או לכלול בו את תכנית הטילים. איראן מאיימת להגביל החל מהחודש הבא את הגישה של פקחי האו"ם לאתרי הגרעין שלה. גורמים איראניים אמרו כי יש הכנות להתקנת צנטריפוגות נוספות מהדור השני באתר הגרעין קום בשלושת החודשים הקרובים, וכי מאגר האורניום המועשר ל-20% גדול כבר מ-17 ק"ג – הרבה מעבר להגבלות בהסכם הגרעין.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו